شگفتی وزارت جهاد  کشاورزی از کشت بذر گندم در لرستان/ پیشروی به سمت کشاورزی اقتصادی

به گزارش رکنا از لرستان: سید عماد شاهرخی بیان کرد: لقمه حلال باعث می شود تا فرزندانی غیور تربیت شوند که در کنار والدین، امر بسیار مهم تولید را انجام می دهند.

وی ادامه داد: امروز کار تولید در کشور و استان ، به ویژه در بخش کشاورزی، زحمات بسیار زیادی دارد .

شاهرخی تصریح کرد: بعنوان متولی بخش کشاورزی افتخار می کنم که خدمت گذار این قشر هستم و  بر دستان آنان بوسه می زنم.

وی افزود: تمام تلاش بر این است که با همکاری دستگاههای اجرایی و حمایت استاندار، اقتصاد روستا را ارتقا دهیم و کشاورزی معیشتی را به سمت کشاورزی اقتصادی پیش ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: بانک جهانی نیز به این نتیجه رسیده است که توسعه روستایی، راهبردی برای توسعه زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان است.

وی گفت: بنابراین سیاست گذاری ها باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاری ها به سمت روستاها سوق داده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم گریزی زد و گفت: رکورد کشت و خرید گندم در تاریخ کشاورزی لرستان شکسته شده است به گونه ای که در سال ۹۵ با احتساب گندم بذری، ۵۱۰ هزار تن خرید گندم صورت گرفته است اما این در حالی است که در سال زراعی ۵۳۰ هزار تن گندم خریداری شده است که رکوردی بی سابقه بوده است.

وی اظهار کرد: با ۸۴ درصد افزایش خرید گندم ، توانسته ایم رتبه هفتم کشور را در حوزه گندم کسب کنیم.

شاهرخی بیان کرد: در کشت و برداشت دانه های روغنی نیز در سال ۱۴۰۱ ، ۲ هزار و ۵۰۰ تن برداشت داشته ایم و در سال ۱۴۰۲ این رقم به بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: لرستان در کشت و خرید دانه روغنی کاملینا، رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در صدد هستیم با برنامه ریزی دقیق، منسجم، برش روستایی و... سطح زیرکشت و میزان برداشت دانه های روغنی را در سال زراعی جدید افزایش دهیم که خوشبختانه تا امروز ، میزان سطح زیر کشت دانه های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در طرح جهش تولید با هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، در سال ۱۴۰۱ ، ۷۳ دستگاه ادوات جذب شده بود اما این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ ، ۲۵۲ دستگاه ادوات جذب شده است.

شاهرخی گفت: در موافقت نامه تملک داریی در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۹۷ میلیارد تومان برای لرستان در نظر گرفته شده است اما این در حالی است که برای سال ۱۴۰۲ این رقم به مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان افزایش یافته است که افزایش ۷۷ درصدی داشته است.

شاهرخی به دیگر اقدامات نیز اشاره کرد و گفت: همچنین ۲۳ درصد افزایش در بخش تولید، توزیع نهاده ، ۸۸ درصد افزایش پروژه های آب و خاک، ۷۲ درصد افزایش مرمت قنوات، ۸۱ درصد رشد در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی ، افزایش ۵ درصدی بازرسی ها و ۵۰ درصد جرایم ریالی، افزایش ۷۷ درصدی مناقصات و.... از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم است.

شاهرخی گفت: در مصوبات سفر ریاست جمهوری به لرستان، ۸۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با حمایت و پیگیری های استاندار لرستان، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و... هزارمیلیارد تومان دیگر به کشاورزی لرستان اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مجموع #یک هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی با مولد سازی ، سرمایه گذاری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: در رفع تداخلات بررسی و رسیدن به حصول نتیجه بیش از ۶۰ درصد پرونده ها در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

شاهرخی تصریح کرد: افق بخش کشاورزی بسیار روشن و امیدوار کننده است یک نوع بذر گندم در لرستان کشت شده است که از هر یک هکتار ۶ تن گندم برداشت می شود.

وی گفت :این حجم از برداشت موجب شگفتی وزارت جهاد کشاورزی شده است و قرار است در این خصوص جلسه ای با حضور کارشناسان کشاورزی لرستان برگزار و نحوه کشت این بذر به عنوان یک الگوی کشت به کل کشور تعمیم داده شود .

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 934891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟