نمونه های ایرانی استیو جابز را معرفی می کنیم

این پرسشی است که مهندس روح اله مددی مدیر چهارمین دوره جشنواره رهبران کارآفرینی ایران در برابر ما می گذارد وقتی که از او می پرسیم : جشنواره کارآفرینی برای چه برگزار می شود ؟

جشنواره برترین رهبران کار آفرینی از سال 1392 تا کنون به طور مرتب برگزار شده اما ما می خواهیم بدانیم که از دوره اول تا امسال به لحاظ شرکت کنند گان در جشنواره و انتخاب برترین رهبران کارآفرینی رشدی هم وجود داشته ؟ که مهندس مددی چنین توضیح می دهد :  بر اساس معیار ها و تعریف دقیقی که از کار آفرینی داریم ، از دوره اول تا کنون پایه ای برای معرفی رهبران کار آفرین داشته ایم ، فرض این بوده که هرسال حدود 10 نفر را به عنوان رهبران کارآفرین معرفی کنیم ، ارزیابی و مصاحبه هاو بررسی هایمان بر همین پایه انجام می شوند ، سال اول شش نفر ، سال دوم 20 نفر ، سال سوم 17 نفر و سال چهارم 20 نفر به عنوان رهبران کار آفرین در فضای کسب و کار ایران برگزیده شده یا می شوند .

گرانی ، بیکاری ، تورم ، رکود ، واژهای آشنایی برای مردم و به ویژه جوانها هستند و این پرسش پیش می آید که برگزاری معرفی رهبران کارآفرینی در ایران نتایج مفید و موثری هم داشته ؟ 

چرا که نه ؟ این را مهندس مددی با لبخند می گوید و تاکید دارد که : در کشور ها ضعف هایی در زمینه اقتصاد و به ویژه حمایت از کارآفرینان وجود دارد ، یکی از این ضعف ها کمبود ساز و کار هایی برای تجاری سازی دانش است و عدم اتخاذ رویکر د های مهارت محور در نظام آموزشی است . دانشکده کارآینی برای رفع همین کمبود تشکیل شده و به عنوان نخستین دانشکده کار آفرینی در جهان اسلام و شمال آفریقا تاسیس شده و فعالیت می کند که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .

کمی مکث می کند و بعد رو به عکاس جوان رکنا می کند و می گوید : جوان های ما الگوهایی مانند استیو جابز و بیل گیتس را می شناسند ولی هدف ما این است که الگو های ایرانی  موفق و کار آفرین را به آنها معرفی کنیم .

یعنی می خواهید رهبران کارآفرین ایرانی را به انها بشاسانید ؟ این پرسش ماست و مهندس مددی که پاسخ می دهد : بله ، حتما ! رهبران کارآرفرین که در دوره های قبلی شناسایی شده اند را به جوان هایمان معرفی می کنیم به آنها می گوییم: نمونه های کار آفرینی و موفقیت هم در کشور ما هست به این رهبران موفقیت ایرانی نگاه کنید اینها در همین کشور توانسته اند برای خودشنا و دیگران کار و شغل و رفاه و پیشرفت به وجود بیاورند .

اما به چه کسی رهبر کار آفرین گفته می شود؟ ببینیم مهندس مددی چه پاسخی می دهد : رهبر کار آفرین از دید گاه ما کسی است که حداقل برای هزار نفر شغل ایجاد کرده باشد و 25 درصد تولید خود را صادر کند و دست کم با سه کشور تراز بازرگانی داشته باشد و هم برند او تضمین ایمنی و سلامت داشته باشد و هم خودش انسانی سالم و خوشنام باشد و البته مهم است که خودشان بینان گذار شرکت یا موسسه خودشان باشند .

چیزی که برای بسیار مهم است پیوند و وحدت میان دانشگاه و صنعت است این جمله ای است که در برابرپرسش  هدف مهم دانشکده کار آفرینی از مهندس مددی می شنویم و بعد : با توجه به انبوه بیکارانی که در کشور ما وجود دارد و مشکلات و تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری که در پی آن به وجود می آید ،مناسب ترین راهی که برای خروج از این وضعیت وجود دارد ، توسعه و ترویج فرهنگ کار آفرینی است و ماموریت دانشکده کارآفرینی ترویج همین فرهنگ است . 

و او این جمله را با تاکید می گوید که : ما فرهنگ کارآفرینی را طوری آموزش می دهیم که دانشجو با تکیه بر توانایی های خودش شروع کنده کسب و کاری موفق باشد و هم برای خوذدش و هم برای دیگران درآمدزایی و شغل ایجاد کند .

 

کدخبر: 246065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟