۵ مهارت ضروری برای کسانی که قصد اداره کسب‌وکار آنلاین دارن

برای راه‌اندازی و بعد هم اداره کسب‌وکارهای آنلاین به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟ مثلا باید طرح کسب‌و‌کار خیلی خوبی بنویسیم؟ یا بتونیم تصویرها و بنرهای فوق‌العاده‌ای طراحی کنیم؟ یا اینکه ارتباط‌های اثرگذاری برقرار کنیم؟

البته مهارت‌های زیادی وجود دارن که بسته به کسب‌وکار، خوبِ که داشته باشیم، اما این‌ها ضروری نیستن! در این نوشته، به پنج مهارتی اشاره می‌کنیم که برای اداره و پیش‌برد کسب‌وکارهای آنلاین «ضروری» هستن.

۱.مهارت فنی

مسلما ثبت دامنه و هاست قسمت آسان ماجراست! حتی خیلی شرکت‌های ارائه‌کننده هاست، قابلیتی دارن که اجازه می‌ده با یک کلیک، مثلا سیستم مدیریت محتوای وردپرس رو نصب کرده و کار رو شروع کنید؛ اما از این‌جا به بعد، قضیه پیچیده می‌شه!

شاید بخواهید قالب وب‌سایت‌تون رو شخصی‌سازی کنید، یا اسکریپتی نصب کنید، یا حتی تصور کنید وب‌سایت‌تون هک بشه! یا اصلا برای کارت به کارت با موبایل و انتقال وجه اینترنتی کاربرها چه فکری می‌کنید؟ چه گزینه‌هایی برای انتقال وجه در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دید؟ خلاصه اینکه مدیریت کسب‌وکارهای آنلاین، جنبه‌های فنی و پیچیده زیادی به همراه دارن.

البته می‌تونید خیلی از اون‌ها رو برون‌سپاری کنید، یا اگه کسب‌وکار متوسط و بزرگی دارید، کسی رو برای انجام چنین کارهایی استخدام کنید، اما وقتی با مسائل اضطراری روبه‌رو می‌شید، مسلما بهترِ خودتون هم بدونید کارها چطوری انجام می‌شن.

۲. مهارت سئو

در بیشتر وب‌سایت‌ها، جست‌وجوی کاربرها، بهترین منبع برای جذب ترافیک محسوب می‌شه. یعنی باید واژه‌های کلیدی رو که کاربرها در گوگل جست‌وجو می‌کنن، بررسی کرده و محتوای وب‌سایت خودمون رو بر اساس اون‌ها بهینه‌سازی کنیم.

البته بررسی کلمه‌های کلیدی، فقط نقطه شروع این راهِ؛ بعد از اون باید با طراحی واکنشگرا، ساخت بک‌لینک، پیج اتوریتی، و هزارویک مفهوم دیگه هم آشنا بشیم و از همه اون‌ها برای بهبود روندهای وب‌سایت استفاده کنیم.

تمرکز اصلی باید روی رتبه‌بندی محتوای وب‌سایت در گوگل باشه، چون جنبه‌های فنی زیادی در دنیای سئو وجود دارن، دنیایی که مدام در حال تغییر و تحولِ و به‌روز بودن در این حوزه، یک کار تمام‌وقت محسوب می‌شه.

۳.  تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای کسب‌وکارهای آنلاین به اون نیاز دارید، تولید محتوای باکیفیت و دارای ارزش افزوده و بهینه‌سازی‌شده برای گوگلِ. چون محتوا با خودش ترافیک میاره، بین کاربرها اعتماد ایجاد می‌کنه، و بازدیدکننده‌ها رو تبدیل به مشتری می‌کنه.

محتوای خوب، محرک اصلی ترافیک به‌سوی وب‌سایت به حساب میاد. در این مسیر، باید تقویم محتوایی برای کسب‌وکارتون درست کنید، به برنامه زمانی انتشار وفادار بمونید، محتوای جذاب و باارزشی تولید کنید که در نهایت به پرسش‌های مخاطب پاسخ بده.

محتوای ارزشمند، برای کسب‌وکارتون اعتبار ایجاد می‌کنه. کاربرها به کسب‌وکارهایی که محتوای درجه‌یک دارن، اعتماد بیشتری می‌کنن. هرگز اهمیت تولید محتوای ارزشمند رو دست‌کم نگیرید.

۴. تخصص در زمینه کاری

اگر می‌خواهید در مخاطب اعتماد ایجاد کرده و اون رو به مشتری وفاداری برای کسب‌وکارتون تبدیل کنید، باید نشون بدید که در حوزه کاری موردنظر دانش و تجربه دارید.

منظور این نیست که باید همه ریز و درشت حوزه موردنظرتون رو بدونید، خیلی از کارآفرین‌ها هم کار خودشون رو با درک اندک، اما کافی از موضوع شروع کرده‌ن. اما در بیشتر مواقع، رشد سریع‌شون به‌خاطر سرمایه‌گذاری فکری بوده، یعنی همه‌چیز رو با ولع یاد گرفته‌ن.

هر کسب‌و‌کاری برای رسیدن به اهداف بلندمدتش، به پشتکار نیاز داره و اگه پروژه براتون اهمیتی نداشته باشه، احتمال کمتری داره که به انجامش متعهد بمونید. تخصص در زمینه کاری به شما کمک می‌کنه در حیطه خودتون حرف اول رو بزنید.

۵. مهارت تبلیغات

تولید محتوای خوب می‌تونه ترافیک زیادی رو به‌سوی وب‌سایت شما هدایت کند، اما تبلیغات هم نقش ارزشمندی داره. بیشتر پلت‌فرم‌های تبلیغاتی، امکان هدف‌گذاری و فیلترینگ جامعی رو دارن که با استفاده از اون‌ها، می‌تونید به مشتری هدفتون دسترسی پیدا کنید.

البته تبلیغات، چیزی نیست که یک‌بار انجام بدید و بعد هم اون رو به دست فراموشی بسپرید! تبلیغات اثرگذار، ممکن چالش‌برانگیز باشه، مگر اون‌که از افراد مجرب در این زمینه استفاده کنید یا خودتون تجربه مفید قبلی داشته باشین.

مسلما با آزمون و خطا هم درس‌های زیادی می‌گیرید، اما ناگزیر پول زیادی هم از دست می‌‌دید. اگه درباره انجام تبلیغات چندان مطمئن نیستید یا نمی‌دونید چطوری باید انجامش بدید، یا باید صبر کنید و یاد بگیرید، یا از مهارت متخصصی برای طراحی کمپین‌های اثرگذار استفاده کنید.

کدخبر: 712486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟