وزن ورق رابیتس چطوری محاسبه می شود؟ + فرمول

منظور از رابیتس چیست؟

رابیتس یک ورق شبکه ای و فلزی است که برخی آن را راویز می نامند اما هر دوی آنها یکی هستند. رابیتس در صنایع مختلفی کاربرد داشته و به همین دلیل در انواع متنوعی تولید می شود. معمولا این محصولات از نظر تعداد چشمه، وزن و تعداد ستون با یک دیگر تفاوت دارند که باعث می شود در قیمت، جنس و حتی کاربرد متفاوت باشند. همچنین انواع رابیتس ها ممکن است با اشکال لوزی، مربعی، دایره ای و ... تولید شوند تا متناسب با نیاز مصرف کننده مورد استفاده قرار بگیرند.

چرا وزن رابیتس مهم است؟

علت متداول بودن استفاده از رابیتس توانایی بالای آن در جذب انرژی و مقاومت در برابر تغییر شکل مکانیکی است. بنابراین با استفاده از راویز، آن بخش از سازه یا تاسیسات تحت تاثیر انرژی های اضافه قرار نمی گیرد و در مقابل تغییر شکل مقاومت نشان می دهد. وزن رابیتس ویژگی هایی مثل مقاومت مکانیکی، ضد زنگ بودن، ضخامت، زاویه و ... را مشخص می کند و به همین دلیل حائز اهمیت است.

از طرفی وزن رابیتس تعداد چشمه های کوچک رابیتس را تعیین می کند؛ به طوری که چشمه های کوچک و زیاد به گونه ای است که اجازه عبور نور و آب را می دهد اما یک مانع فیزیکی برای مواد جامد و انرژی به حساب می آید. بنابراین یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مصالح می باشد.

رابیتس با وزن بیشتر از مقاومت بیشتری برخوردار است و از آن می توان برای افزایش مقاومت سازه ها استفاده کرد. در مقابل رابیتس با وزن پایین به عنوان یک حفاظ عملکرد مناسبی داشته و بدون بالا بردن وزن سازه، کاربرد مورد نظر شما را تامین می کند.

محاسبه وزن ورق راویز

معمولاً فروشندگان و متخصصان این زمینه وزن انواع ورق رابیتس را در ذهن خود ثبت می کنند و نیازی به محاسبه ندارند. اما برای کسانی که ممکن است در این زمینه اطلاعات نداشته باشند یک فرمول اختصاصی وجود دارد که با استفاده از آن می توان وزن هر گونه رابیتس را محاسبه کرد:

     وزن رابیتس= ضخامت ورق گالوانیزه× عرض برش اولیه× طول رابیتس× 5/78

با استفاده از این فرمول و اطلاعات مربوط به ورق راویز،  وزن دقیق آن را محاسبه کنید. این محاسبات علاوه بر انتخاب محصول مناسب، در اجرای پروژه نیز نقش دارد.

رابیتس

ابعاد ورق های رابیتس چگونه است؟

معمولاً ابعاد ورق رابیتس به صورت 60× 240 سانتی متر است اما با سفارش اختصاصی امکان تغییر این ابعاد وجود دارد. همچنین ضخامت این ورقه ها با توجه به وزن آنها متفاوت است و اگر طول و عرض یکسانی در نظر بگیرید، با افزایش ضخامت وزن ورق نیز افزایش می یابد. مساحت این ورق حدود 1.44 متر است که در محاسبات اغلب 1.4 در نظر گرفته می شود. بنابراین شما می توانید با توجه به ابعاد سازه و تقسیم مساحت کار بر این عدد، تعداد رابیتس های مورد نیاز خود را به دست آورید.

از آنجایی که ابعاد سازه و مساحت کار همیشه دقیق و قابل تشخیص نیست، توصیه می کنیم با خرید رابیتس های متناسب با نیاز خود، از هزینه های اضافی اجتناب کنید.

انواع رابیتس

همانطور که گفتیم رابیتس انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها با توجه به نوع سازه، نحوه ساخت، المان سازه و حتی اقلیم مد نظر برای ساخت ساخته می شوند. انواع رابیتس بر اساس وزن و چشمه تقسیم بندی می شوند که شامل:

 بر اساس وزن

ورق رابیتس بر اساس وزنی که دارند در انواع مختلف تولید می شوند. هر چقدر که وزن ورق راویز بیشتر باشد ضخیم تر و سنگین تر بوده و کاربردهای متفاوتی نیز دارد؛ به عنوان مثال برای اجرای سقف کاذب می بایست از رابیتس هایی با وزن سبک استفاده کرد. در مواردی که مقاومت رابیتس اهمیت ندارد باید از ورقه های سبک استفاده کرد؛ اما در مواردی که لازم است ورق فلزی در مقابل انرژی و تنش مقاومت نشان دهد می بایست ورق های سنگین مورد استفاده قرار گیرد.

انواع رابیتس بر اساس چشمه

رابیتس ها را علاوه بر وزن می توان بر اساس تعداد چشمه ها یا فضای خالی بین ستون ها نیز تقسیم بندی کرد. فواره های بین ستون ها ممکن است اشکال مختلفی مثل لوزی، مربع یا دایره داشته باشد و حتی در ایران شکل متوازی الاضلاع آن نیز رایج است. کار چشمه ها جذب انرژی است و تعداد و اندازه آنها در راویزهای مختلف متفاوت است. هر چقدر که تعداد چشمه بیشتر باشد اندازه آنها کوچک تر بوده و مقاومت در برابر جذب انرژی بیشتر خواهد بود. مهندسان اندازه درست چشمه ها را بر اساس میزان جذب انرژی اندازه می گیرند تا نوع رابیتس مشخص شود.

کاربرد رابیتس

کاربرد انواع رابیتس برا اساس وزن

کاربرد رابیتس بر اساس ویژگی هایی که دارند متفاوت و البته گسترده است. کاربرد اصلی رابیتس در صنعت ساختمان و سازه است. معمولاً این ابزارها برای سطح ها سازه ها مثل سیمان نما، گچ کاری سقف، نگهداری ملات سنگ کاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

رابیتس بر اساس یک دسته بندی کلی در سه نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین وجود دارد که هر یک کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال رابیتس سبک به منظور استفاده در توری ها و ساخت مجسمه یا آبنما کاربرد است. همچنین رابیتس نیمه سنگین به منظور استفاده در کانال ها و ساختارهای خنک کننده کاربرد دارد. در ایران کاربرد رابیتس بر اساس وزن شامل:

  • 300 تا 600 گرم: مناسب برای کاشی کاری
  • 600 تا 900 گرم: مناسب سقف کاذب
  • وزن 900 تا 1400 گرم: مناسب نمای سنگی و مقاوم سازی ساختمان

بنابراین شما عزیزان می توانید با محاسبه وزن رابیتس و بر اساس نیاز سازه خود مناسب ترین نوع رابیتس را خریداری نمایید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابیتس به سایت آهن تخفیف به نشانی اینترنتی www.ahantakhfif.com مراجعه نمایید و یا با شماره 02155511555 تماس حاصل نمایید تا کارشناسان این مجموعه شما را راهنمایی کنند.

 

کدخبر: 859175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟