علت افزایش قیمت آپارتمان در یک منطقه از تهران چیست ؟

 

فضای ساخت و تقاضا

چرخه عرضه و تقاضا در هر بازاری تعیین کننده وضعیت معاملات و قیمت آن کالا می باشد . در مورد ملک نیز همین موضوع صادق است به عنوان مثال منطقه 1 تهران نسبت به تقاضایی که برای خرید در آن وجود دارد زمین و فضای قابل ساخت در آن وجود ندارد و اگر هم داشته باشد قیمت آن بروز محاسبه می شود و تعیین کننده قیمت آپارتمانهای منطقه نیز می شود . به عنوان مثال سازنده ای آپارتمانی در حال ساخت دارد و در مراحل پایانی آن است . قاعدتا باید پس از فروش واحد های خود به دنبال خرید زمینی دیگر بوده تا ساخت و ساز را ادامه دهد در این حالت قیمت زمین های قابل ساخت هرچه باشد در قیمت گذاری سازنده برای فروش آپارتمان هایی که دارد موثر است . 

هرچه فضای ساخت کمتر باشد و تقاضا بیشتر باشد قیمت بالاتر و بروزتر است و برای مناطقی که فضای ساخت زیادی دارند قیمت ها مانند منطقه 1 افزایش نخواهد یافت . بطور مثال منطقه 22 تهران به عنوان وسیع تریع منطقه شهرداری تهران بیشترین فضای ساخت را دارد و از سویی دیگر در طرح تفصیلی شهرداری نیز قرار دارد که اجازه ساخت برج هایی تا 16 طبقه را میدهد و سازه هایی مانند پروژه ایران 2 بسیاری دیگر در مرحله ساخت و وجود دارند که باعث شده عرضه بیشتر از تقاضا در این منطقه باشد و به نوعی قیمت برای خریدار واقعی مناسب است . 

فضای ساخت و تقاضا

دلایل محیطی 

گاهی موقعیت قرارگیری یک منطقه می تواند از عوامل افزایش یا کاهش قیمت یک منطقه شود. به عنوان مثال 2 اتوبان صدر که بعد از افتتاح طبقه دوم آن خانه هایی که در دو طرف اتوبان و یا نزدیک به آن قرار گرفته با توجه به اینکه در نقطه خوبی از تهران قرار گرفته بوند را تحت تاثیر قرار داد و باعث کاهش قیمت آنها شد. برعکس این موضوع نیز صادق میباشد به عنوان مثال در منطقه 22 تهران پس از شکل گیری دریاچه شهدای خیلج فارس برج هایی که دید به دریاچه داشته باشند بنا بر کیفیت آن قیمتهای بسیار بیشتری از منطقه معامله می شوند و این موضوع بر روی زمین های اطراف دریاچه نیز صدق می نماید .

همچنین دیگر امکانات منطقه 22 نظیر آبشار ، پارک جنگلی و باغ موزه گیاهشناسی ایران در نزدیکی پروژه فراز از ویژگی هایی هستند که در نقاط دیگر این منطقه نزدیکی به آنها یک امتیاز محسوب می شود . از طرفی دیگر تجاری و یا اداری شدن یک محدوده می تواند تاثیر منفی روی قیمت آپارتمانهای مسکونی آن منطقه بگذارد به عنوان مثال منطقه جردن تهران که در گذشته یک محدوده شناخته شده برای سکونت بوده امروز تبدیل به یک منطقه اداری شده بصورتی که در ساعات اداری پیدا کردن یک جای پارک تقریبا امکان پذیر نیست در نتیجه اگر یک ملک بخواهد با قابلیت مسکونی به فروش برسد قطعا دارای نقطه ضعف بزرگی می باشد .

چه مناطقی آینده بهتری دارند ؟

برای پاسخ به این سوال که چه مناطقی آینده بهتری دارند باید به این نکته اشاره نماییم که هر منطقه ای در تهران یک زمان تازه تاسیس و در حال رشد بوده و این روال بطور کلی برای تمامی مناطق آن وجود داشته و برای جدیدترها نیز ادامه دارد در نتیجه میتوان مناطقی را مد نظر برای سرمایه گذاری طولانی مدت قرار داد که از نظر شهرسازی و امکانات شهری مدرن تر و جدیدتر باشند و همچنین اگر در حال حاضر فضای ساخت و ساز در آن وجود دارد با توجه به دلایلی که در بالا اشاره نمودیم میتوان با قیمت مناسب و واقعی تری در آن منطقه آپارتمانی خریداری نمود .

چه مناطقی آینده بهتری دارند ؟

همچنین در نظر داشته باشید مناطقی که ساخت و ساز در آن جریان دارد از لحاظ شرایط فروش نیز تنوع زیادی در آن وجود دارد و می توان بر اساس بودجه ای که در اختیار دارید با شرایط منعطف تری اقدام به سرمایه گذاری در آن محدوده نمایید. اگرچه در نظر داشته باشید در هر حالت خرید آپارتمان در حال ساخت نیاز به تحقیق و بررسی دقیق از سابقه سازنده و تعهدات وی در قرارداد دارد زیرا در شرایط کنونی با نوساناتی که در نرخ ارز به وجود آمده قطعا قیمت ساخت تغییراتی خواهد داشت که سازنده باید بتواند پشتوانه اتمام عملیات ساخت را داشته باشد در غیر اینصورت سازه هایی مانند پروژه دیپلمات چیتگر میتواند در طول ساخت خود چندین بار با مشکلاتی مواجه شود که روند عملیات ساخت آنرا متوقف نماید.

کلام آخر

بهتر است این نکته را توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در یک منطقه جدید آینده روشنی خواهد داشت و دلیل آن این است که نیاز مردم ، پیشرفت تکنولوژی ساخت و شهرسازی مدرن نیاز به بستری مناسب برای اجرا دارد و هر چه این بستر بیشتر فراهم باشد رشد آن محدوده بیشتر است به عنوان مثال در مناطق نزدیک بازار تهران که جزو قدیمی ترین مناطق شناخته می شود بافت فرسوده هم اکنون تبدیل به معزلی شده و نمیتوان خرید در آن محدوده را به عنوان یک سرمایه گذاری آینده دار نسبت به منطقه ای جدید در نظر گرفت زیرا مشکل آن محدوده همیشه وجود خواهد داشت و با طرح های مختلفی که شهرداری معرفی کرده با سرعتی کم در برخی مناطق بافت قدیمی در حال تغییر شکل است ولیکن با توجه به وسعت آن نمی شود روی آن حسابی باز کرد.

در نهایت هر چه پتانسیل یک منطقه برای اجرای پروژه های مدرن بیشتر باشد زمان بیشتری نیز روی بورس خواهد ماند و این دلیلی است که میتوان بر روی سرمایه گذاری آینده دار بر روی آن محدوده حساب باز نمود . در این مطلب به بررسی علت افزایش قیمت آپارتمان در یک منطقه از تهران پرداختیم تا اگر قصد خرید خانه و یا سرمایه گذاری در تهران را داشته باشید این مطلب توانسته باشد در انتخاب شما کمکی کرده باشد . 

 

کدخبر: 877479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟