معرفی نمونه‌های کاربرد ورق‌ سیاه (کاربرد ورق‌سیاه در صنعت)

کاربردهای ورق سیاه

حتما اطلاع دارید که نام دیگر این محصول ورق‌گرم و یا ورق نوردی است که از طریق نورد گرم در دمای بالای 900 درجه به دست می‌آید. علت نامگذاری آن ظاهر مات و تیره می‌باشد و به دلیل ویژگی‌های خاص معمولا در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این بخش به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌کنیم. البته بین این محصول و آهن رقابت نزدیکی وجود دارد و حتی مهندسان و طراحان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر می‌دانند. معمولا قیمت ورق‌سیاه با قیمت آهن نزدیکی فراوانی دارد و حتی گاهی از لحاظ ارزش یکسان هستند که این موضوع کار بسیاری از مشتریان را سهل و آسان می‌کند.

  • صنعت خودرو

این نوع ورق‌ها به دلیل انعطاف و کیفیت بالا  به وفور در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای همین مهندسان آن را از اجزاء اصلی این صنعت قلمداد می‌کنند. با کمی دقت متوجه می‌شوید که بیشتر بدنه خودروها(کاپوت، درها، سقف و دیواره‌ها) از این ورق تشکیل شده است. همچنین در قطعات داخلی(صفحه داشبورد، پنل‌های درونی درها و دیگر قطعات) و همچنین در شاسی به شکل گسترده کاربرد دارد. به گفته طراحان سیستم‌های ترمز، تهویه و گرمایش، ایمنی و سیستم‌های انتقال نیرو نیز از این نوع ورق‌ها استفاده می‌شود.

  • کشتی‌سازی

ورق‌سیاه به دلیل مقاومت بالایی که در شرایط سخت و فشارهای جوی و دریایی از خود نشان می‌دهد، در صنعت کشتی‌سازی بسیار مورد توجه است، به گونه ای که در بخش‌های بدنه، قسمت‌های‌ساختاری، تجهیزات، لوله‌های‌دریایی، قطعات موتور و سیستم‌های انتقال نیرو و همچنین سازه‌های دریایی به طور ویژه و خاص از این نوع ورق‌ها استفاده می‌شود.

کشتی‌سازی

  • تانکرسازی

این نوع ورق در ساخت تانکرهای نقلیه مایعات، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تانکرها یا وسایل حمل مایعات برای حمل موادی مانند نفت، گاز، شیمیایی‌ها، آب و سایر مایعات استفاده می‌شوند. ورق‌سیاه در ساخت تانکرهای نقلیه به دلیل خصوصیات خاص خود بسیار مناسب است. نکته قابل توجه اینکه این ورق‌ها دارای وزن زیادی نیستند، لذا به راحتی بر روی خودروها قابل نصب و استفاده هستند. گفته می‌شود در بدنه تانکر، بخش‌های ایمنی، پوشش داخلی، سیستم‌های لوله‌گذاری استفاده از این نوع ورق میسر است.

  • صنایع پتروشیمی

این ورق‌ها به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مثل مقاومت در برابر حرارت و فشار، استحکام بالا و قابلیت فرآوری، در تولید تجهیزات و سازه‌های مختلف در صنعت پتروشیمی کاربرد دارند. این ورق‌ها در تجهیزات فرآیند(راکتورها، تانک‌ها و کولرها) و همچنین سیستم‌های لوله‌گذاری(انتقال مواد شیمیایی و گازها) به شکل گسترده کاربرد دارد.

  • ساخت لوله‌های نفتی

ورق‌سیاه در ساخت لوله‌های نفتی به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مطلوب، کاربرد بسیاری دارد. لوله‌های نفتی از ورق‌سیاه به منظور انتقال نفت و گاز به صورت ایمن و مقاوم در برابر فشار و شرایط مختلف ساخته می‌شوند. این ورق‌ها در بدنه لوله، لوله‌های‌حفاری، لوله‌های تزریق گاز و آب آشامیدنی و یا تولید گاز دارای کاربرد زیادی هستند.

  • پروفیل‌های ساختمانی

بدون تردید یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی همین ورق‌های‌سیاه هستند. آنها حتی در بخش ساختمان به شکل وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهمترین کاربردهای این ورق‌ها در ساختمان‌سازی می‌توان به پروفیل‌های ستون و بار، تیر و تیرچه، در و پنجره، نمای خارجی، تهویه و سقفی یا دیواری اشاره کرد. البته ورق ST37 به دلیل سبکی به فولاد نرمه یا معمولی نیز معروف هستند. قیمت ورق سیاه ST37 به دلیل کربن پایین و خاصیت جوش پذیری نسبت به سایر مقاطع قیمت مناسب‌تری دارند.

قیمت ورق سیاه

در پایان

هر چند ورق‌سیاه دارای معایبی مانند ظاهری مات، سطح زبر و خشن همراه با احتمال زنگ‌زدگی دارد، ولی هیچ کدام از این عوامل نتوانسته مقابل استقبال سازندگان و کارشناسان صنایع مختلف را بگیرد. در بازارهای داخلی و خارجی این محصول به شدت مورد توجه قرار دارد، به نحوی که در تمام طول سال شاهد رونق در خرید و فروش آنها هستیم. اگر بخواهیم بدانیم که عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه چیست ، باید متذکر شویم که در قیمت‌گذاری آنها عواملی چون برند تولیدکننده، نوع مواد اولیه، تکنولوژی ساخت و همچنین کیفیت و اندازه ورق موثر هستند.

 

 

 

کدخبر: 947632 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟