2 تفاوت بین تهاتر ملک با معاوضه

 

در ادامه به تفاوت تهاتر ملک با معاوضه ملک، مفهوم و انواع آنها خواهیم پرداخت.

تهاتر به چه معناست

در واقع تهاتر در لغت به معنای تبادل کالا به صورت پایاپای و برابری حقوق بین دو فرد می باشد. اما اگر بخواهیم از بعد حقوقی نیز این عبارت را بررسی کنیم: به معنای سقوط قرار و نعهد به علت بدهکاری طرفین و یا یک فرد به فرد دیگر است. تهاتر ممکن است به صورت کالا با کالای هم جنس و یا به غیر هم جنس باشد. به عبارتی دیگر تهاتر بدین معنی است که دو نفر به صورت همزمان به یکدیگر مدیون و بدهکار می‌شوند و هر دو دین ساقط می‌شود. 

معاوضه به چه معناست

معاوضه در لغت به معنای مبادله کالا و یا خدمات و یا عوض کردن آن است. اما در معنای حقوقی، طبق ماده ی 464 قانون مدنی، معاوضه عقدی است که به موجب ان یکی از طرفین مالی می دهد به عوض مال دیگر که از طرف دیگر اخذ می کند بدون ملاحظه اینکه یکی از عوضین مبیع و دیگری ثمین باشد.  به عبارتی دیگر معاوضه یک قرارداد است. در این قرارداد دو نفر، یک کالایی را می ‎دهند و در ازای آن کالایی را دریافت می‌کنند.

تفاوت تهاتر ملک با معاوضه ملک

بسیاری از افراد به غلط تهاتر و معاوضه را با یکدیگر به کار می برند، در صورتی که این دو واژه متفاوت از یکدیگر هستند. در ادامه به تفاوت تهاتر و معاوضه خواهیم پرداخت.

تهاتر یکی از روش های معامله است که در آن دو طرف معامله، اموال یا ملک خود را به صورت مستقیم بدون ارائه پول به یکدیگر می‌دهند. به تعبیری دیگر، در تهاتر، هیچ پولی در معامله به کار نمی‌رود و به جای آن، دو طرف اموال یا املاک را با یکدیگر تعویض می‌کنند. این روش بیشتر در مواردی مانند خرید و فروش زمین و ملک‌های تجاری کاربرد دارد.از مزیت تهاتر می‌توان به تسریع و سهولت در انجام معاملات اشاره کرد، چرا که هیچ نیازی به تبادل پول ندارد. البته ناگفته نماند که این روش هزینه‌های بالایی دارد، زیرا معمولاً نیازمند خدمات حقوقی و املاک و مستغلات می باشد همچنین نوسانات بازار می‌تواند باعث تفاوت قیمت‌های پیشنهادی شود.

معاوضه نیز یکی دیگر از روش معاملات املاک است که در آن دو طرف معامله، اموال یا خدمات را با یکدیگر تعویض می‌کنند، با این تفاوت که در این روش، ممکن است مبلغی نیز به عنوان پرداخت به کار رود. به عبارت دیگر، در معاوضه، دو طرف معامله به جای پرداخت پول، کالا یا خدمات را با هم تعویض می‌کنند. به عنوان مثال شخصی که قصد خرید ملکی را دارد ، می‌تواند کالای دیگری از جمله خودرو، جواهرات یا هر کالای دیگری را با مالک ملک مورد نظر دقیقا به ارزش آن ملک معامله کند. این روش برای معاملات با ارزش کمتر مانند خرید و فروش وسایل خانگی و یا خودروها مناسب است. از مزایای معاوضه می‌توان به به صرفه بودن هزینه ها اشاره کرد، چرا که هیچ نیازی به تبادل پول نیست و فردی که مایل به خرید ملک است، می‌تواند با ارائه کالایی با ارزش معادل، ملک مورد نظر خود را تهیه کند. البته در این روش، ممکن است قیمت دو کالا کاملاً یکسان نباشد و احتمال وجود تفاوت قیمتی بین دو کالا وجود داشته باشد.

تفاوت حقوقی تهاتر و معاوضه

بر اساس مفهوم قانونی تهاتر در خصوص دینی است، که هر دو دین از یک جنس هستند در حالی که معاوضه، قرادادی است که بر اساس آن یکی از طرفین مالی را داده و در ازای آن مال دیگری را دریافت می کند. در معاوضه عوض و معوض وجود دارد در حالی که تهاتر عقد بیع است.

اگر در جست و جوی تهاتر و معاوضه دارایی های خود هستید، وبسایت آقای املاک؛ علاوه بر ابزارهای حرفه ای مانند مشاغل ساختمانی، آقای مشاور، آقای پروژه، قیمت گذاری آنلاین ملک و... ابزاری طراحی کرده که می توانید تمامی آگهی های معاوضه و تهاتر املاک را مشاهده و حتی مورد معامله خود را در آقای املاک پیدا کنید.

همچنین اگر در هنگام خرید و فروش تهاتر و معاوضه دچار ابهام و سردرگمی شده اید می توانید برای کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر با وکلای ملکی و حقوقی وبسایت و سوپر اپلیکیشن آقای املاک با مدیریت مهندس ایمان خدابخش " مدیرعامل و بناینگذار پلتفرم آقای املاک"، که عنوان تخصصی ترین و کاملترین وبسایت ملکی را در کشور از آن خود کرده، مشورت کنید. کافیست وارد صفحه اصلی وبسایت آقای املاک شوید و در قسمت ثبت درخواست، بر روی گزینه مشاوره حقوقی کلیک نمائید، سپس در خواست خود را یادداشت و ثبت کنید تا کارشناسان ما با آسان ترین روش به شما کمک کنند.    

انواع تهاتر

تهاتر به سه دسته تقسیم می شود:

  1. قهری : به استناد ماده ی 259 قانون مدنی، تهاتری که به حکم قانون بسته شده است و خواست اراده ی دو طرف در ان دخیل نمی باشد را تهاتر قهری می نامند
  2. قراردادی : در صورتی که امان انجام تهاتر قهری وجود نداشته باشد در این صورت دو طرف با توافق، تبادل می کنند.
  3. قضایی :  تهاتر قضایی نیز همانطور که از اسم آن می توان پی به موضوع برد، حکم قضایی داشته باشد است.

انواع معاوضه

معاوضه نیز انواع مختلفی دارد به عنوان مثال:

معاوضه کالا با کالا و یا خودرو و یا املاک و غیره و حتی به صورت تلفیقی از چند مورد مختلف به صورت هم زمان

تعویض خودرو با خودرو و یا کالا و یا املاک و غیره و حتی به صورت تلفیقی از چند مورد مختلف به صورت هم زمان

تعویض املاک با املاک و یا کالا و یا خودرو و غیره و حتی به صورت تلفیقی از چند مورد مختلف به صورت هم زمان

معاوضه هر نوع جنس یا کالا و اقلام مختلف با هر چیزی با قیمت و ارزش مساوی با موارد ارائه شده

کلام آخر:

در پایان باید گفت که تهاتر و معاوضه همانند هر معامله دیگری، معایب مزایای مخصوص به خود را دارد که آگاهی از آنها در هنگام معاملات کمک شایانی به افراد می کند. توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین محدودیت هایی که در زمان تهاتر گرفتار دو طرف معامله می شود، مبحث آزادی عمل برای خرید ملک است. طبیعتا تهاتر همانند نقدینگی و پول، نمی تواند دست شما را برای خرید باز بگذارد و حتی گستره انتخاب شما را محدود می کند. اما با وجود چنین محدودیتی، این تهاتر و معاوضه است که در شرایط بحرانی و کمبود نقدینگی، می تواند به کمک بازار بیاید و جامعه ساخت و ساز و دیگر مسائل را از این توقف نجات دهد. در حقیقت تهاتر موجب می شود که بازار سکه، ارز، طلا و انواع جواهرات و کالاهای ارزشمند نیز وارد میدان شوند و خودنمایی نمایند.

 

کدخبر: 988203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟