آشنایی با مشاغل مربوط به طراحی، تحلیل و توسعه نرم افزار

 

از جمله حوزه‌های نرم‌افزار که پتانسیل بالایی برای جذب نیروهای جدید دارند، می‌توانیم به توسعه نرم‌افزار، طراحی نرم‌افزار و تحلیل نرم‌افزار اشاره کنیم. در این مقاله قصد داریم با معرفی مشاغل مربوط به توسعه، تحلیل، طراحی و معماری نرم افزار، شما را بیشتر با این حوزه‌های تخصصی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با تفاوت‌ها و تعریف هر حوزه

سه حوزه تحلیل، طراحی و توسعه نرم‌افزار، در واقع بخش‌هایی از چرخه عمر توسعه نرم‌افزار هستند. تحلیل نرم‌افزار یکی از اولین مراحل توسعه است که در آن باید نیازهای کاربر و ذی‌نفعان کسب و کار را بشناسیم، محدودیت‌های سیستم را بفهمیم و با توجه به نتیجه این تحلیل و تجزیه، طراحی سیستم را شروع کنیم.

پس از تحلیل هم همانطور که گفتیم، طراحی است. در طراحی ساختار اصلی و طرح اولیه نرم‌افزار ایجاد می‌شود. پس از تعیین طرح اولیه و نیازمندی‌ها، نوبت به توسعه نرم‌افزار می‌رسد. در فرایند توسعه، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به کمک زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و فریم‌ورک‌ها کد برنامه را می‌نویسند و سپس برنامه برای تست و انتشار آماده می‌شود.

مشاغل حوزه توسعه نرم‌افزار

در حوزه توسعه نرم‌افزار، شاهد طیف گسترده‌ای از نقش‌ها و مسئولیت‌ها در بخش‌های مختلف فنی هستیم. از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند که رابط‌های کاربری را توسعه می‌دهند تا بک‌اند که زیرساخت و پس‌زمینه اجرایی برای نرم‌افزارها را ارائه می‌دهند، همه می‌توانند در گروه توسعه‌دهندگان جای بگیرند.

مشاغل این حوزه بیشتر به مهارت در زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت و C++ و همچنین آشنایی با چارچوب‌ها و متدولوژی‌های مختلف توسعه مانند Agile یا Scrum نیاز دارند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با استفاده از مهارت‌های تحلیلی، باید بتوانند نیازمندی کاربر و ذی‌نفعان را به کدهای کاربردی تبدیل کنند و مطمئن شوند که محصول نهایی مطابق با نیاز کاربران است.

عمده مشاغل حوزه توسعه نرم‌افزار عبارتند از:

  • توسعه‌دهنده فرانت‌اند
  • توسعه‌دهنده بک‌اند
  • برنامه‌نویس
  • توسعه‌دهنده فول استک
  • مهندس دواپس
  • مهندس نگهداری سایت (SRE)

مشاغل حوزه طراحی نرم‌افزار

طراحی و معماری نرم‌افزار، از دیگر حوزه‌های مربوط به نرم‌افزار هستند که تمرکز آن‌ها روی طراحی و تعریف ساختار و کلیت نرم‌افزار است. این دو حوزه مسئول ایجاد طرح‌های اولیه برای سیستم‌های نرم‌افزاری قوی و مقیاس‌پذیر هستند.

نقش‌های معمار نرم‌افزار و طراح نرم‌افزار، باید ساختار و زیربنای نرم‌افزار را به نحوی ایجاد کنند که نرم‌افزار مقیاس‌پذیر، قابل اعتماد، با عملکرد خوب و متناسب با نیازهای عملکردی ذی‌نفعان باشد. آن‌ها باید درک عمیقی از الگوهای مختلف طراحی، اصول و سبک‌های معماری داشته باشند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد اجزای سیستم، مدیریت داده‌ها و جریان‌های کاری بگیرند.

علاوه بر این، آن‌ها از نزدیک با ذی‌نفعان، از جمله توسعه‌دهندگان، مدیران محصول و مشتریان همکاری می‌کنند تا راه حل‌های فنی را با اهداف تجاری و نیازهای کاربر هماهنگ کنند.

شاخص‌ترین مشاغل این حوزه عبارتند از:

  • معمار نرم‌افزار
  • طراح نرم‌افزار
  • طراح و معمار راهکار
  • معمار راهکار ابری
  • معمار UI/UX

مشاغل حوزه تحلیل نرم‌افزار

تجزیه و تحلیل نرم‌افزار شامل بررسی دقیق و انتقادی سیستم‌های نرم‌افزاری برای اطمینان از کارایی، صحت عملکرد و پایبندی آن‌ها به نیازمندی‌ها است. تحلیل‌گران نرم‌افزار برنامه‌ها و نرم‌افزارها را به دقت بررسی می‌کنند و نقص‌ها، باگ‌ها یا مشکلات عملکرد احتمالی را شناسایی می‌کنند.

آن‌ها به کمک روش‌های مختلف مانند تست، بررسی کد و تجزیه و تحلیل بازخورد کاربران، قابلیت اطمینان و قابلیت استفاده نرم‌افزار را ارزیابی می‌کنند و تلاش می‌کنند تجربه‌ای یکپارچه را برای کاربران نهایی ارائه دهند. تحلیلگران نرم‌افزار نقش مهمی در چرخه عمر توسعه نرم‌افزار دارند و کیفیت و بهبود مستمر عملکرد محصول به وجود آن‌ها بستگی دارد.

شاخص‌ترین شغل‌های حوزه تحلیل نرم‌افزار عبارتند از:

  • تحلیلگر نرم‌افزار
  • مهندس کنترل کیفیت (QA)
  • تحلیلگر کسب و کار
  • تحلیلگر سیستم
  • تحلیلگر داده
  • تحلیلگر ریسک
  • تحلیلگر امنیت

وضعیت بازار کار نرم‌افزار در ایران

حوزه نرم‌افزار به خصوص در سال‌های اخیر، رشد چشم‌گیری در ایران داشته است و تا حد زیادی توانسته پا به پای ترندهای جهانی رشد کند. به همین خاطر رشته‌های مربوط به نرم‌افزار در ایران بازار کار جذابی دارند و برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، موقعیت‌های خوبی در بازار ایران وجود دارد. یکی از حوزه‌های خدماتی که موقعیت‌های خوبی را برای این رشته دارد، حوزه بورس و بازار سرمایه و فناوری‌های مالی است.

این حوزه به دلیل اهمیت بالای تراکنش‌های مالی و امنیت داده، نیاز مبرمی به متخصصان زمینه‌های مختلف فنی مانند امنیت، دواپس، عملیات، توسعه و … دارد. یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه، ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا

شرکت ویستا سامانه آسا یکی از شرکت‌های فناوری در ایران است که در زمینه توسعه فناوری‌های مالی (فین‌تک) فعالیت می‌کند. این شرکت زیرمجموعه گروه مالی آگاه است و مسئولیت توسعه سیستم‌های مالی این شرکت را به عهده دارد. در آسا موقعیت‌های شغلی مختلفی مانند توسعه‌دهنده، تحلیل‌گر، کارشناس تست نرم‌افزار، کارشناس دواپس و … وجود دارد. شما می‌توانید از طریق پلتفرم‌های کاریابی یا سایت این شرکت و صفحه «همکاری با آسا» با توجه به رزومه خود برای هر موقعیت رزومه ارسال کنید. همچنین می‌توانید برای خواندن مقالات در زمینه‌های مختلف، سری به «بلاگ آسا» بزنید.

 

کدخبر: 988401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟