معرفی قطعات تیلر

 

تیلر کشاورزی قطعات متنوعی دارد

تیلر یک ماشین محبوب در صنعت کشاورزی است که برای تبدیل خاک سخت و فشرده به خاک سست و شکسته شده استفاده می‌شود. تیلرها در صنعت کشاورزی کاربردهای بسیاری دارند و باتوجه‌به پیشرفت روزبه‌روز این صنعت، این ماشین‌آلات کشاورزی نیز پیشرفت با به‌روزرسانی‌ها و تغییرات جدید تولید می‌شوند. باید توجه داشته باشید که برای استفاده از تیلر باید قطعات تیلر و عملکرد آن‌ها را بشناسیم. زیرا در این صورت است که می‌توانیم از این ماشین بهره کافی را ببریم. در ضمن شناخت نکات نگهداری قطعات تیلر نیز برای استفاده از این ماشین بسیار ضروری است. در این مطلب به انواع قطعات تیلر و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم.

قطعات تیلر و عملکرد آن‌ها

همان‌طور که اشاره شد برای استفاده مفید از یک تیلر کشاورزی باید قطعات آن را بشناسیم تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از این ماشین داشته باشیم. همچنین با شناخت این قطعات و نحوه نگهداری از آن‌ها، می‌توانیم عمر تیلر را افزایش دهیم. در ادامه به معرفی و شرح این قطعات خواهیم پرداخت.

پنجه غازی تیلر

پنجه غازی تیلر نوعی تیغه کاربردی است. این تجهیز کار خردکردن و چرخاندن خاک را انجام می‌دهد. پنجه غازی تیلر دارای چند تیغه فولادی است که علاوه‌بر عملکرد ذکر شده، برای نفوذ و حفاری خاک نیز طراحی شده‌اند. پایه هر تیغه دارای یک سوراخ است که یک قلاب برروی آن نصب شده است.

شفت؛ یکی از مهم‌ترین قطعات تیلر

شفت یک میله فولادی افقی است که در زمان کارکردن تیلر، تیغه‌ها را نگه می‌دارد. سپس آن‌ها را در جهت‌‌های مختلف می‌چرخاند. این قطعه نیروی محرکه خود را از یک موتور جداگانه دریافت می‌کند. این قطعه قلاب‌ها و تیغه‌ها را در جهت جلو یا عقب می‌چرخاند. بسته به نوع خاص تیلر شفت ممکن است در جلو یا عقب دستگاه نصب شود.

چرخ‌های تیلر

تیلرها معمولاً با حداقل یک جفت‌چرخ طراحی می‌شوند. اگرچه در برخی از مدل‌های کوچک‌تر این ماشین اصلاً چرخ ندارد. مدل‌های پیشرفته و بزرگ تیلر از یک چرخ کوچک اضافی برای تحمل وزن بیشتر بهره می‌برند. چرخ‌ها نه‌تنها نیروی کششی را فراهم می‌کنند؛ بلکه معیاری برای تعادل و پایداری تیلر نیز هستند. در مدل‌های جدید این ماشین دوچرخ کوچک برای ایجاد نیروی محرکه اضافی ایجاد شده است.

چرخ‌های تیلر

موتور تیلر؛ مهم‌ترین قطعه این ماشین

مانند بسیاری از ماشین‌آلات کشاورزی، تیلرها نیز از یک موتور الکتریکی یا دیزلی یا بنزینی استفاده می‌کنند. موتور شامل یک تسمه و سیستم انتقال قدرت است که می‌تواند محور قلاب‌ها و محور چرخ‌ها را به حرکت درآورد. بااین‌حال باید اضافه کرد که میل قلاب تیلر علاوه بر استفاده از موتور اصلی به‌عنوان منبع تغذیه از یک گیربکس جداگانه نیز برای تأمین نیروی خود استفاده می‌کند.

دسته‌های هدایت‌کننده

تیلرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط یک اپراتور از پشت هدایت شوند. این ماشین مجهز به دودسته کوتاه و یک دسته‌بلند است که به سمت عقب ماشین متمایل شده‌اند. این دسته‌ها برای حرکت و مانور دستگاه استفاده می‌شوند. دسته‌بلند تیلر به این منظور طراحی شده است که کنترل بیشتری را در اختیار افراد قرار دهد. بسیاری از دسته‌های تیلر قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند تا متناسب با نیاز و کاربرد، افراد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

تسمه‌های انتقال‌دهنده نیرو

تسمه‌های تیلر معمولاً برای انتقال نیرو از موتور اصلی به کلاچ استفاده می‌شوند. تسمه کارایی بسیاری دارد و به‌عنوان ضربه‌گیر نیز عمل می‌کند. جنس این تسمه‌ها متناسب با نیرویی که انتقال می‌دهند ساخته شده است. برای اینکه تسمه‌ها هنگام کار با تیلر دچار آسیب نشوند بر روی آن‌ها آج‌هایی تعبیه شده است.

کلاچ تیلر

تیلرهای کشاورزی از دو نوع کلاچ استفاده می‌کنند؛ این کلاچ‌ها به دودسته اصلی و جانبی تقسیم می‌شوند. کلاچ اصلی وظیفه انتقال قدرت و به حرکت در آوردن موتور را به عهده دارد. کلاچ علاوه بر انتقال قدرت از موتور اصلی برای عوض‌کردن دنده با اتصال به گیربکس نیز استفاده می‌شود.

تیلر

 

سایر قطعات تیلر

قطعات اصلی تیلر را معرفی کردیم و عملکرد هریک از آن‌ها را شرح دادیم؛ اما همان‌طور که اشاره شد برای داشتن یک تیلر باکیفیت باید تمامی قطعات آن را بشناسیم. برخی از مهم‌ترین قطعات دیگر تیلر کشاورزی عبارت‌اند از:

  • کابل کلاچ
  • تیغه‌ها
  • اگزوز
  • دینام
  • گلگیر

نکات نگهداری قطعات تیلر

تعمیر و نگهداری قطعات تیلر برای حفظ شرایط خوب این ماشین امری ضروری است. یکی از نکات نگهداری این ماشین مفید و قطعات آن بررسی‌کردن تسمه‌های تیلر می‌باشد. درهنگام بررسی تسمه‌ها به دنبال ترک یا خوردگی در این قطعه باشید. اگر یکی از این موارد را در تسمه مشاهده کردید بدان معنی است که باید تسمه را تعویض کنید.

حتماً از بررسی پیچ و مهره‌های تیلر غافل نشوید. در صورت شل‌شدن یا شکستگی آن‌ها تیلر شما موقع کار دچار آسیب جدی می‌شود. تعمیر و نگهداری فیلترهای هوا و شمع‌های تیلر باید حداقل سالی یک‌بار انجام شود. اگر به مدت کوتاهی از تیلر خود استفاده کرده‌اید پایان پاییز زمان مناسبی برای تعمیر یا بررسی این قطعات است.

دیگر نکات مهم در این زمینه عبارت‌اند از:

  • سنگ‌های موجود در خاک می‌توانند باعث شل‌شدن قسمت‌های تیغه و کدرشدن آن شوند
  • بررسی تیغه‌ها باید به‌صورت هفتگی انجام شود تا بدانید که این قطعه دچار مشکل نشده باشد
  • تمیزکردن بعد از هربار استفاده از تیلر به‌شدت توصیه می‌شود
  • یک نکته مهم برای نگهداری تیلر این است که بعد از هربار استفاده ماشین را بشویید تا از زنگ‌زدگی آن جلوگیری شود
  • کثیفی و روغن‌های بیرون‌آمده از تیلر را پاک کنید تا در صورت نشتی بتوانید محل آن را پیدا کنید
  • چرب کردن قطعات مکانیکی تیلر با روغن‌های مخصوص به نگهداری آن کمک بزرگی می‌کند

مجموعه کوهستان؛ ارائه‌دهنده انواع تیلر کشاورزی و باغبانی

اگر می‌خواهید که برای کشاورزی یا باغبانی خاک حاصلخیزی داشته باشید باید از تیلرهای با‌کیفیتی که قطعات مرغوبی بر روی آن نصب شده است، استفاده کنید. همچنین تیلر را باید از مجموعه‌ای خریداری کنید که اعتبار و شهرت آن ضامن کیفیت ماشین باشد.

مجموعه کوهستان سابقه‌ای طولانی در عرضه انواع ماشین‌آلات کشاورزی(تراکتور کشاورزی) دارد. ما در این شرکت انواع تیلرهای باکیفیت و با کارایی بالا را به مشتریان عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید جهت سفارش تیلر موردنظر خود از بخش محصولات وبسایت بازدید کنید و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا تیلرها طول عمر بالایی دارند؟

جواب این سؤال بستگی به کیفیت قطعات و نحوه نگهداری از این ماشین دارد. در مرحله اول باید یک تیلر باکیفیت خریداری کنید و سپس نکات نگهداری و تعمیر این ماشین را بشناسید و آن‌ها را اجرا کنید.

آیا تیلرها را می‌توان برای خاک‌های سخت و زمین‌های خشن به‌کار برد؟

بله، این ماشین و تیغه‌های آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انواع خاک و زمین‌ها مناسب باشند.

 

کدخبر: 990563 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟