گریم به تصویر کشیدن درونیات و تظاهرات بیرونی یک نقش بر چهره بازیگر است

به گزارش رکنا، گریم یک بخش مهم در هنر تئاتر و سینما و تلویزیون است که هرچه دقیق تر و طبیعی تر انجام شود بر کیفیت کار بازیگر و جا افتادن نقش او در ذهن مخاطب تاثیرگذارتر است. در این میان هنر گریمور بسیار مهم است و به همین بهانه با یکی از خانم های گریمور در کشورمان به نام بتسابه نعیمائی مصاحبه ای را انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

خودتان را معرفی کنید؛ تاریخ تولد، اصالت و تحصیلات و حرفه تان را بگویید.

بتسابه نعیمائی هستم متولد 6 اسفند 1364 در تهران. تحصیلاتم در بخش هنر است که در هنرستان دانشگاه در 2 رشته گرافیک و چهره پردازی به طور همزمان تحصیل کردم؛ مقطع ارشد گرافیک و با یک فاصله دو ساله مجدد رشته ادبیات نمایشی را به خاطر علاقه ام در شاخه نمایش ادامه دادم. حرفه ام طراحی گرافیک و دیجیتال مارکتینگ است و همینطور در چهره پردازی تئاتر و تصویر مشغولم.

چند وقت است که به هنر گریموری مشغولید؟

گریم را از سال 1385 به طور حرفه ای شروع کردم.

نحوه ورودتان به حرفه گریم چگونه بود؟

از طریق اساتید دانشکده صدا و سیما معرفی شدم به پروژه ها.

اسم چند تا از کارهایی را که به عنوان گریمور در پروژه حضور داشتید بگویید.

فیلم کوتاه ققنوس کارگردان فرزین نوبرانی، تئاتر میان رودان کارگردان علی شمس، تئاتر وقتی ما مردگان برمی خیزیم، تئاتر رومئو و ژولیت مسعود طیبی، هملت مسعود طیبی، تئاتر آلفرد کارگردان هادی عامل، تئاتر آمیز قلمدون به کارگردانی هادی مرزبان و همکاری های متعدد با کارگردانانی همچون بهرام سروری نژاد، کیمیا خلج، گروه تئاتر میزانسن و... داشته ام.

از سختی های کارتان بگویید.

چهره پردازی و گریم جزو اساسی کارهای تئاتر و تصویر محسوب می شود و ما سعی می کنیم برداشت کارگردان را از نقش بر چهره بازیگر نمایان کنیم تا بازی بهتر و باورپذیرتری داشته باشد اما متاسفانه همیشه بخش گریم مورد بی توجهی و بی مهری بسیاری از دوستان تئاتری و سینمایی قرار می گیرد و قدر زحمات تیم گریم را نمی دانند. در سال های اخیر متاسفانه این موضوع خیلی بیشتر شده و ورود میکاپ کاران و دوستان و آشنایان به جای متخصصان این رشته بیشتر شده در کار  و به دلیل گران بودن متریال و زیاد شدن هزینه برای تهیه کنندگان عزیز اولین کاری که می کنند گریم را از بدنه کار حذف می کنند.

آیا ارتباطی بین هنر طراحی و گریم است؟

بله؛ بدنه اصلی گریم و چهره پردازی به خصوص در ایران بر بیس چهره و قاب چهره مدل شکل می گیرد که شناخت سایه و روشن ها، عضلات و استخوان بندی و فرم های چهره بسیار مهم و کاربردی در داشتن گریم های زیبا و متفاوت خواهد بود.

شما به کار دیگری هم مشغولید؟

بله، بنده به خاطر تحصیل در 2 رشته تقریبا همیشه از بخش گرافیک کسب درآمد کردم و آن را خرج تئاتر کردم.

گریمور نعیمائی

به تدریس این رشته نمی پردازید؟

خوشبختانه به خاطر علاقه ام به کار شرایط تدریس در این رشته هم در 10 سال اخیر برایم فراهم شد و هم در آموزشگاه ها و هم در دانشگاه مشغول هستم. در رشته چهره پردازی حدود 15 سال است که تدریس در دانشگاه و آموزشگاه های هنری را هم دنبال می کنم.

آیا گریم با اعصاب آرام ارتباط دارد؟ یعنی مثلا وقتی ناراحت یا عصبانی هستید روی تمرکزتان در کار تاثیر دارد؟

در تئاتر قانونی وجود دارد که بیرون از کار هر اتفاقی هم بیفتد تئاتر زنده است و در جریان و ما به عنوان اعضای تشکیل دهنده آن حق نداریم احساسات یا مشکلات یا گرفتاری های بیرون از تئاتر را وارد کار کنیم و باید همیشه با تمرکز و فارغ از اتفاقات بیرونی با روحیه خوب و انرژی کارمان را به نتیجه برسانیم. این موضوع بسیار کار سختی است و من یادم است که سال 1395 مادربزرگم را صبح به خاک سپردیم و شب بدون اینکه بگذارم کسی متوجه غم من شود، آمدم سر صحنه و گریم را انجام دادم و رفتم. فردای آن روز دوستان نزدیکم متوجه شدند و ...

گریمورهای مورد علاقه تان چه کسانی هستند؟

در ایران و بخش تئاتر خانم فریبا نورشعاع حسینی، خانم سارا اسکندری، آقای کامبیز معماری، آقای کامبیز مومن خانی

در بخش تصویر آقای ولد بیگی، آقای عبداله اسکندی و آقای شهرام خلج

گریمور بتسابه نعیمائی

به عزیزانی که دوست دارند به این حرفه وارد شوند چه توصیه ای دارید؟

اگر می خواهند وارد کار شوند اول تحقیق کنند و بعد با عشق وارد حرفه گریموری شوند؛ چون اگر بدون عشق و علاقه و فقط بر اساس شنیده ها وارد کار شوند قطعا نمی توانند دوام بیاورند؛ زیرا بسیار کار سخت و در عین حال جذابی است. باید صبور و با حوصله باشند و خلاق و علاقه مند.

در یک جمله گریم را تعریف کنید.

گریم به تصویر کشیدن حالات و درونیات و تظاهرات بیرونی یک نقش بر چهره بازیگر است.

آیا خانواده با این شغل تان مشکلی نداشتند؟

اوایل چرا؛ به خاطر سختی های کار، سر تمرین رفتن ها تا دیروقت یا اجراهایی که هر شب بود و بعضی از کارها مثل کارهای اپرایی که در تالار وحدت اجرا می شد، تا نیمه های شب هم مجبور بودیم سر کار باشیم ولی بعدها با حرفه ام کنار آمدند و همراهی می کردند. البته الان به دلیل اینکه همسرم (امیر قادری) هم از چهره پردازان است این مورد دیگر حل شده و همراه هم هستیم در کار .

در اوقات فراغت چه می کنید؟

معمولا به طبیعت گردی و کوهنوردی می روم و سعی می کنم از طبیعت انرژی تازه بگیرم برای کارهای جدید.

چقدر زمان صرف کار گریم می شود؟ و آیا شما به تنهایی کار می کنید یا گروهی؟

معمولا برای طراحی یک گریم بسته به سبک کار و حجم کار و تعداد بازیگران و نیازهای کار یک پروسه یک تا 3 ماهه باید زمان گذاشته شود و بعد از تست گریم و نهایی شدن چهره پردازی کار هر بازیگر بین 30 تا 40 دقیقه کار می برد تا گریم بر چهره اش اجرا شود. معمولا برای گریم کارهایی که بیشتر از 4 بازیگر داشته باشد حتما نیاز به مجریان گریم و حداقل 2،3 نفر برای اجراست.

چند وقت پیش نمایشگاه نقاشی مرحوم شهریار تیموری در تئاترشهر برگزار شد. درباره ایشان و آثارشان و این نمایشگاه توضیح بدهید.

شهریار تیمورپور از پیشکسوتان و چهره پردازان و شاگردان مستقیم خانم مهین میهن بودند، رشته نقاشی را در دانشگاه هنرهای زیبا گذرانده بودند، سال ها نسل اولی ها و دومی های چهره پردازی با نقاشی های ایشان آشنایی داشتند و حتی به ایشان سفارش کار هم می دادند.

از سال 1390 من با او آشنا شدم و قرار بود که به واسطه فعالیت هایی که در زمینه گالری گردانی و برگزاری نمایشگاه داشتم  برایشان یک نمایشگاه برپا کنیم اما روزگار و تقدیر و گرفتاری ها اجازه نداد تا بعد از فوت ایشان که به واسطه پیشنهاد استاد عزیزم آقای کامبیز مومن خانی برای سالگرد ایشان و به عنوان کار ناتمام در خانه هنرمندان اولین نمایشگاه را برگزار کردیم و آنجا به دعوت جناب آقای طاهری و برای حمایت از هنرمند مرحوم  به تئاتر شهر آمدیم و در سالن انتظار چهارسو  نمایشگاه را برگزار کردیم که خدا را شکر مورد استقبال بسیاری از تماشاچیان و همکاران مجموعه قرار گرفت.

حرف پایانی؟

به عنوان صحبت پایانی، فقط امیدوارم که سطح سلیقه و تفکر و علایق مردم ما هرچه بیشتر به سمت تئاتر فاخر، هنر و آثار هنری به خصوص نمایش سوق پیدا کند تا بلکه هنرمندان و عوامل آثار هنری هم به پویایی و خلاقیت بیشتری برسند، به روزتر شوند و اتفاقات بسیار خوبی برای هنر کشورمان بیفتد.

نمونه هایی از هنر گریم بتسابه نعیمائی

جنگ شبها فرا میرسد

جنگ شبها فرا می رسد ، اجرای گریم / کارگردان بهرام سروری نژاد سال 95 / سالن مشایخی

بانوی سالخورده

بانوی سالخورده کارگردان آرش آبسالان ، اجرای گریم سال 94

نفرین روزالین ۱۴۰۲

نفرین رزالین / سالن شهرزاد و سالن قشقایی، 1402 / کارگردان مسعود طیبی

جنگ شب ها فرا می رسد

جنگ شب ها فرا می رسد، کارگردان بهرام سروری نژاد، اجرای گریم سالن مشایخی

بانوی سالخورده

بانوی سالخورده آرش آبسالان ، اجرای گریم

خانه کاغذی

خانه کاغذی، کارگردان علی مست علی، اجرای گریم سالن مهرگان، سال 96

گریم بوعلی سینا

گریم بوعلی سینا ، برج میلاد روز پزشک سال 93

آمیز قلمدون

آمیز قلمدون، سالن شهرزاد سال 97 ، کارگردان هادی مرزبان

گربه ای در قصر ملکه

گربه ای در قصر ملکه ، کارگردان انوش معظمی، طراحی گریم و ماسک، سال 98 سالن پردیس تئاتر تهران

معبد شیطان

معبد شیطان، کارگردان مهدی ملکی، سال 92 سالن سه نقطه ، طراحی گریم

آلفرد

آلفرد، کارگردان هادی عامل، سال 95 اجرای گریم، سالن ایرانشهر

آیا این خبر مفید بود؟