کشف تفاوت‌های مغزی در افراد دارای وسواس فکری-عملی

به گزارش رکنا، اختلال وسواس فکری -عملی یا OCD، اختلالی شایع، مزمن و طولانی مدت است که فرد در آن دچار افکار و رفتار غیر قابل کنترل و مکرر می‌شود و احساس می‌کند باید چندین بار این افکار و رفتار را تکرار کند. OCD شدید یک اختلال سلامت روان است که می‌تواند منجر به انزوای اجتماعی و از دست دادن موقعیت‌های شغلی شود. در موارد شدید، کنترل نداشتن و احساس ناامیدی ناشی از OCD می‌تواند حتی به افکار خودکشی بیانجامد.

پژوهشگران دریافتند: این یافته‌ها مسیر‌های جدیدی را برای درمان اختلال OCD، باز می‌کند که حدود ۳ درصد از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته متخصصان گلوتامات، یک ماده شیمیایی عصبی تحریک کننده است؛ به عبارت دیگر، این ماده شیمیایی، تکانه‌های الکتریکی که نورون‌ها را برای ارسال اطلاعات به اطراف شبکه‌های مغز بر می‌انگیزند، آسان می‌سازد. در مقابل، GABA یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده است که برخلاف گلوتامات تحریک پذیری عصبی را کاهش می‌دهد.

محققان، سطوح گلوتامات و GABA را در مناطقی از قشر مغز ، اندازه گیری کردند و دریافتند: مبتلایان به OCD در مقایسه با سایر افراد، دارای سطوح بالاتری از گلوتامات و سطوح پایین تری از GABA در قشر کمربندی قدامی خود هستند.

دانشمندان افزودند: هرچه آگاهی ما از اختلال OCD گسترش یابد، توسعه روش‌های درمانی موثرتر نیز آسان‌تر می‌شود. بررسی‌های ما نشان داد:سطوح بالاتر از حد گلوتامات و سطوح پایین‌تر از حد GABA منجر به اختلال در مدار‌های عصبی، در مناطق کلیدی مغز بیماران می‌شوند؛ این یافته‌ها می‌توانند برای ایجاد راهبرد‌های درمانی جدید، مفید باشند.

یافته‌های تحقیقاتی در مجله Nature Communications منتشر شده اند.

کدخبر: 907813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟