فاجعه ریلی در اوهایو + عکس و جزئیات انفجار قطار حامل مواد شیمیایی سمی

به گزارش رکنا ، خارج شدن قطار حامل مواد شیمیایی سمی از ریل در روستای «فلسطین شرقی» ایالت اوهایو و انفجار این مواد، موجی از نگرانی‌ها را درباره تبعات حادثه و نحوه برخورد مقامات امریکایی با این ماجرا ایجاد کرده است.

 حدود 50 واگن قطار باری «نورفولک ساوثرن» شب سوم فوریه (14 بهمن) در روستای فلسطین شرقی که 4 هزار و 800 سکنه دارد و در نزدیکی مرز اوهایو-پنسیلوانیا واقع شده، به دلیل مشکل فنی از ریل خارج شد.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویر فراوانی از واگن‌های قطار فوق دیده می‌شود که دود ناشی از آتش‌سوزی مواد سمی به آسمان برخاسته و فضای گسترده‌ای را به رنگ سیاه در آورده است.

بر اساس اعلام «شورای ملی ایمنی حمل و نقل» که یک نهاد دولتی مسئول تحقیق درباره حوادث حمل و نقل غیرنظامی است، در مجموع  20 واگن مواد خطرناک در قطار مذکور وجود داشته که 10 تا از آنها از ریل خارج شده است.

5 واگن حامل «وینیل کلرید» بوده که گاز بی‌رنگی است و به راحتی مشتعل و به صورت صنعتی برای مصارف تجاری تولید می‌شود.

 پس از آنکه صدها ساکن آن منطقه خانه‌هایشان را تخلیه کردند، پرسنل امداد و نجات یک انتشار کنترل‌شده مواد شیمیایی را در ششم فوریه انجام دادند تا از انفجار احتمالی جلوگیری کنند اما گفته شد این عملیات باعث برخاستن دودهای سمی و کشنده به هوا شد.

 تماس با وینیل کلرید باعث افزایش خطر ابتلا به یک نوع نادر سرطان کبد می‌شود و ابتلا به سرطان معمولی کبد، مغز، ریه، لیمفوما و سرطان خون را به همراه دارد.

  اشتعال کنترل‌شده مواد سمی فوق همچنین باعث انتشار فسژن (گاز بیرنگ سمی) و کلرید هیدروژن می‌شود.

فسژن یک گاز فوق‌العاده سمی است که می‌تواند باعث استفراغ و مشکلات تنفسی شود. از این گاز در جنگ جهانی اول به عنوان یک سلاح استفاده می‌شد.

 هشتم فوریه گروهی از مقامات ایالتی، فدرال و محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند «ساکنانی که خانه‌هایشان را در منطقه حادثه و اطراف آن تخلیه کرده بودند حالا می‌توانند با خیال راحت بازگردند» اما «آژانس حفظ محیط زیست ایالات متحده»  نامه‌ای به شرکت نورفولک ساوثرن فرستاد و اظهار داشت مواد شیمیایی خطرناک‌تری در قطار مذکور وجود داشته است.

برخی از ساکنان منطقه نیز از استشمام بوی کلر و دود در هوا شکایت داشته و دچار سردرد شده‌اند.   مردم در شبکه‌های اجتماعی تصاویر ماهی‌ها و قورباغه‌های تلف‌شده در رودخانه‌های محلی را به اشتراک گذاشته و تصاویر مرغ، سگ و روباه‌های تلف‌شده نیز مشاهده شده است.

 به نوشته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، حادثه از ریل خارج شدن و انفجار قطار در اوهایو نقص‌های بزرگ و جدی در سیستم ریلی ایالات متحده را آشکار ساخت.

 «ران کامینکو» یک مهندس لکوموتیو شرکت «آمتراک» و مهندس پیشین شرکت «نورفولک ساوثرن»، نظارت ناکارآمد و کاهش نیروی کار ریلی در سال‌های اخیر به منظور کسب سود بیشتر و ارجحیت آن به ایمنی را مقصر حادثه فوق دانسته است.

  آژانس حفاظت از محیط زیست، نظارت بر هوا را در این منطقه انجام داده است و روز چهارشنبه گزارش داد که مانیتورهای آن ترکیبات آلی فرار (دسته‌ای از مواد شیمیایی سمی) را شناسایی کرده‌اند، اما سطح آنها پایین‌تر از آن است که نگرانی‌های بهداشت عمومی را به دنبال داشته باشد.

با این حال ذرات معلق یا همان دوده‌های ریزی را که گزارش کرده است باعث مشکلات تنفسی می‌شود، بالاتر از آستانه بهداشت عمومی است.

کدخبر: 870072 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟