بازپرس جنایی: صحبت های شهرداری غیرکارشناسانه است / گلایه از مرگ 2 کودک در پارک زیتون + جزییات

به گزارش رکنا،عصر پنج‌شنبه، 2 شهریورماه، 2 کودک 8 و 11 ساله در بوستان زیتون محله وردآورد در حال بازی بودند که توپ آنها داخل حوضچه  نیمه آبی افتاده و با وجود محصور بودن حوضچه، قفل بودن در ورودی و وجود علائم هشدار دهنده عدم ورود به محوطه و شنا کردن، اقدام به بالارفتن از فنس‌ها برای برداشتن توپ از آب می‌کنند.

در این گزارش آماده بود که پس از عدم توجه به موارد فوق و ورود به محوطه، کودکان با بی احتیاطی، وارد حوضچه شده که در محوطه آب گیر می‌افتند. برخی حاضران در محله حادثه، از فنس عبور کرده و با حضور عوامل آتش نشانی و کندن بخشی از فنس‌ها، کودکان از آب بیرون کشیده می شوند.

پس از بیرون آوردن کودکان، از طریق نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل شده و شنیده ها حاکی است در این حادثه، متاسفانه 2 کودک جان خود را ازدست می دهند.

احتمال اینکه والدین این دو کودک در سقوط و مرگ آنها بی تاثیر نباشد وجود دارد

محمدرضا پوریافر شهردار منطقه 21 در 173 جلسه علنی شورای شهر تهران به تاریخ 5 شهریور ماه ، برای ارائه توضیحات در خصوص حادثه تلخ و سقوط دو کودک در حوضچه بوستان زیتون حاضر شد.

شهردار منطقه 21 در ادامه در حضور اعضای شورا گفت: در پارک زیتون در وردآورد مخزن  آبی وجودداشت که عمق آن 4 متر است که تقریبا 2 متر از این حوضچه آب داشته است.

پویانفر با بیان این موضوع که فنس هایی که دور این حوضچه کشیده شده بوده 2.5 متر بوده و نگهداری از این حوضچه هم بر عهده پیمانکار مربوطه برای اینکه مسئولیت حوادث کاملا بر عهده او می باشد و به هیچ عنوان کارفرما در این مورد مقصر نیست تمام خسارات این اتفاق متوجه پیمانکار خواهد بود و شهرداری تهران هیچگونه مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد و رعایت اصول ایمنی و نصب تابلوهای راهنما برعهده پیمانکار خواهد بود است  پاسخگویی حقوقی در مراجع قضایی نیز بر عهده پیمانکار است.

شهردار 21 گفت: پس از بازدیدهای نیروهای آتش‌نشانی پس از حادثه، هیچ گزارشی از مشکل در فنس به ما نرسیده است. فنس‌ها کاملاً ایمن و محکم است و بر اساس تصاویری که بازرس HSEدر بررسی‌ها ثبت کرده، مشکلی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه دو خانواده از قشر کارگر که یکی از آنها صاحب فرزند دو قلو و دیگری صاحب یک فرزند بوده در این بوستان حضور داشتند و این 3 کودک در بوستان مشغول بازی بودند که توپ آنها وارد محوطه می شود و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا توپ خود را بردارند.

شهردار منطقه 21 با بیان اینکه کودک اول برای برداشتن توپ به سمت فنس رفته و کودک دوم نیز برای کمک به کودک اول از فنس می‌پرد و دچار حادثه می‌شوند، افزود: کودک سوم به خانواده خبر می‌دهد و با حضور اهالی و حاضران در بوستان با آتش‌نشانی تماس گرفته می‌شود و پس از حضور آتش‌نشانان و بریدن فنس‌ها، کودکان از آب خارج می‌شوند و بعد از انتقال به بیمارستان؛ متاسفانه یکی از کودکان با وجود اندک علائم حیاتی در ابتدای امر جان خود را از دست می‌دهد.

این پایان صحبت های شهردار منطقه 21 در صحن شورادر یکشنبه همین هفته بود که متاسفانه نه تنها این جریان را از تب و تاب خبری خارج نکرد و مرحمی بر دل خانواده این دو کودک نگذاشت بلکه با حرف هایی که مطرح شد به راحتی ابتدا خانواده دو کودک را مقصر شناخته و بعد هم همه مسئولیت خسارتی را بر عهده پیمانکار دانسته و در واقع با زبان بی زبانی می گوید شهرداری تهران هیچگونه مسئولیتی در قبال این جریان ندارد و تنها به خانواده این عزیزان تسلیت می گوید و امیدوار است این پرونده بعد از رسیدگی بازپرسی به نتیجه درستی برسد.

اما حالا ما به سراغ محمد مهدی براعه بازپرس ویژه قتل شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران رفتیم تا اصل موضوع و نتیجه بررسی ها و تحقیقات این پرونده را از زبان او بشنویم.

شهرداری پایش را از گلیمش دراز تر نکند

بازپرس براعه در ادامه به رکنا گفت: پس ازاینکه این پرونده به دستور دکتر محمد شهریاری ، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به دست من رسید سریعا همراه تیم تخصصی از کارآگاهان پلیس آگاهی تهران برای رسیدگی و بررسی محل حادثه به بوستان زیتون رفتیم به صراحت تمام می گویم که فنس های دور این حوضچه کاملا از بین رفته، پاره و فرسوده بودند به طوری که  کودکان می توانستند به راحتی از آنها عبور کنند.

وی افزود:  مشخص بود چندین وقت است که این فضا ایمن سازی نشده و حتی تابلوهای هشدار دهنده در اطراف این قتلگاه کودکان هم به وضوح دیده نمی شد .

وی در ادامه با اشاره به صحبت های غیر کارشناسانه و غیر اخلاقی شهردار منطقه 21 در صحن علنی شورا مبنی بر اینکه خانواده کودکان قربانی شده سهم بیشتری در وقوع این حادثه به خاطر سهل انگاری در نگهداری از کودکانشان داشته و پس از آن هم پیمانکار وظیفه پرداخت خسارات این اتفاق ناراحت کننده را دارد ادعاهای شهردار منطقه بیشتر خانواده این کودکان را آزار داده تا مرگ بچه ها که باید در بررسی و پیگیری این پرونده دقت و توجه ویژه تری انجام شود.

بازپرس براعه از شعبه 3 دادسرای امور جنایی تهران در پایان گفت: شهرداری پایش را از گلیمش دراز تر نکند و مسئولیت وظایفی که بر عهده دارد را بپذیرد و به  گردن دستگاههای دیگر یا خانواده قربانیان نیندازد.شهرداری باید پیمانکاری را برای کارهای خود انتخاب کند که بتواند ایمنی محلی که مسئولیتش را دارد تامین کند.

بازپرس ویژه قتل به رکنا گفت: پس از بررسی در محل جرم توسط تیم تشخیص هویت ، کارشناس رسمی دادگستری باید منتظر اعلام نتایج آنها باشیم و از شهرداری نیز خواسته ایم نظریه کارشناسان آتش نشانی را به سرعت اعلام کنند تا بتوانیم نتیجه گیری درستی در این پرونده داشته باشیم و مقصران اصلی در خصوص مرگ این 2 کودک 8 و  11 را اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: نظریه پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ 2 کودک خفگی اعلام شده و جسد کودکان پس از بررسی های دقیق تحویل خانواده هایشان شد.

کدخبر: 924389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟