20 هزار کشته  در سیل مرگبار لیبی

به گزارش رکنا، در پی وقوع طوفان شدید دانیل در روز یکشنبه گذشته ابعاد ویرانی در شهر «درنه» در لیبی بیش از پیش آشکار شده است. بارندگی ۴۰۰ میلیمتری باعث شکسته شدن سد بزرگ در شهر درنه شد و آب را سونامی وار راهی این شهر ساحلی کرد و بلافاصله سد دوم را هم شکست.

تأیید مرگ بیش از 11 هزار نفر در سیل

صلیب سرخ لیبی اعلام کرد که شمار کشته‌های طوفان و سیلاب در شهر درنه به بیش از 11 هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

 ماری الدرسه مدیرکل فدراسیون بین‌المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر نیز جمعه به آسوشیتدپرس گفت که گزارش‌هایی درباره ناپدید شدن ۱۰ هزار و صد نفر در درنه دریافت شده است. همچنین حدود ۱۷۰ نفر دیگر نیز بر اثر این فاجعه در نقاط دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

شهردار شهر درنه گفت که ممکن است شمار کشته‌های این شهر و نواحی اطراف آن به ۲۰ هزار نفر برسد.

سازمان بهداشت جهانی گفته است که سیل بر بسیاری از شهرهای شمال لیبی هم اثر گذاشته است. سازمان ملل تخمین زده که دست‌کم ۹۰۰ هزار نفر در مناطق سیل‌زده نیازمند کمک هستند.

این سازمان می‌گوید، اگر نسبت به وقوع این سیل هشدار داده می‌شد و تخلیه ساکنان مناطق آسیب‌دیده به‌موقع صورت می‌گرفت، «می‌توانستیم شمار تلفات انسانی را کاهش دهیم.» اما طوفان دانیل پیش از لیبی در چند کشور دیگر هم خرابی به بار آورده بود.

استاوروس دافیس، کارشناس علوم جوی در مرکز تحقیقاتی «رصدخانه ملی» در آتن و هماهنگ‌کننده علمی شبکه چرخندهای مدیترانه، می‌گوید که طوفان دانیل یک پدیده استثنایی بود. این یکی از ویرانگرترین و مرگبارترین طوفان‌هایی بود که در تاریخ معاصر دیده‌ایم. ما در این وقت سال هرگز سیستمی مثل دانیل را در این بخش مدیترانه نمی‌بینیم، این پدیده‌ای عادی نیست. وقتی دانیل وارد مدیترانه شد، انرژی خیلی زیادی آن را تغذیه کرد، یعنی هوای مرطوب و داغ.

چرا سد‌ها شکست؟

الیزابت بومن از دانشگاه شفیلد، به بی‌بی‌سی گفت که دو سدی که شکسته شد طوری طراحی شده‌ بودند که سرعت آب را کم کنند نه اینکه کاملاً جلوی آب را بگیرند.

به گفته او سد بالایی که بزرگتر بود و نیم قرن پیش ساخته شده طوری طراحی شده بود که آب را با یک رشته لوله از وسط خالی کند اما این لوله‌ها به‌دلیل رسیدگی نکردن دچار گرفتگی شده بود که همین باعث پر و سرریز شدن آب از بالای آن شد که فرسایش سریع بدنه سد را به‌دنبال داشت. او می‌گوید: نمی‌توان به راحتی به این سؤال پاسخ داد که آیا این فاجعه بیشتر متوجه عدم نگهداری و تعمیر سد است یا اینکه فشار سیل آنقدر شدید بوده که نمی‌توان از سدی که نیم قرن پیش ساخته شده، انتظار مقاومت در برابر چنین فشاری را داشت.

پیگرد قانونی برای مقصران احتمالی ریزش سد

 دادستان کل لیبی اعلام کرد که مقصران احتمالی فروریختن دو سد در شهر درنه در اثر سیل اخیر این کشور تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

به گزارش شبکه المیادین روز شنبه به نقل از «الصدیق الصور» دادستان کل لیبی اعلام کرد که مقامات این کشور تحقیقات در خصوص علل و چگونگی فروریختن دو سد آبی را در جریان سیل ویرانگر اخیر موسوم به «دانیل» در این کشور آغاز کرده‌اند که اگر ثابت شود فرد یا افرادی در این حادثه مقصر بوده‌اند یا فساد یا کوتاهی‌ای در کار بوده است، حتماً محاکمه و مجازات خواهند شد.

شهرهای شرق لیبی روز دوشنبه شاهد طوفان هولناک دانیل بود و با توجه به گستردگی منطقه طوفان‌زده و کمبود امکانات، مقامات لیبی درخواست کمک بین‌المللی کرده‌اند. شهر بندری درنه بویژه بر اثر طوفان دانیل به شدت آسیب دیده است و تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، خانه‌ها و اتومبیل‌های ویران‌شده را در خیابان‌ها نشان می‌دهد که در اثر باران‌های شدید غرق در گل و لای شده‌اند.

یونیسف نگران آینده 300 هزار کودک لیبیایی

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز روز جمعه اعلام کرد، طوفان اخیر در لیبی زندگی ۳۰۰ هزار کودک در این کشور را تحت تأثیرات منفی خود قرار داده است.

میشل سروادی نماینده یونیسف در لیبی در بیانیه‌ای تأکید کرد که کودکان در لیبی پس از یک دهه درگیری، با فاجعه جدیدی روبه‌رو هستند و اولویت‌های ما تأمین لوازم بهداشتی، آب و فاضلاب، حمایت‌های روانی و اجتماعی و جست‌و‌جوی خانواده‌های کودکان ناپدید شده به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی دیگر است.

 ارسال محموله بشردوستانه هلال احمر

پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر گفت: محموله 40 تنی بشردوستانه هلال احمر شامل چادرهای امدادی، پتو، موکت، لوازم بهداشتی و بسته‌های غذایی برای کمک به سیل‌زدگان در کشور لیبی ارسال شد.

وی ادامه داد: سه تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر همراه این محموله برای کمک‌رسانی و توزیع محموله به لیبی اعزام شدند. هلال‌ احمر ایران به عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌ احمر برای کمک به حادثه‌دیدگان در سراسر دنیا آنچه در توان دارد انجام می‌دهد.

راه‌اندازی پویش «برای انسان»

 به گزارش شورای فرهنگ عمومی کشور، سید مجید امامی دبیر این شورا روز شنبه اظهار داشت: جمعی از فعالان مردمی بین‌الملل و داوطلبان ایرانی برای کمک به سیل‌زدگان لیبیایی اعلام آمادگی کرده و به منظور یاری برادران و خواهران مسلمان‌مان در شمال آفریقا، پویش «برای انسان» را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی افزود: سیل اخیر لیبی یکی از بزرگ‌ترین بلایای قرن ۲۱ است که تاکنون بیش از ۱۱ هزار کشته و نزدیک به ۱۸ هزار ناپدید داشته است و پیش‌بینی می‌شود تعداد قربانیان آن به ۲۰ هزار نفر برسد.

مردم لیبی در این شرایط بحرانی، نیازمند توجهات جهانی و همچنین یاری جهان اسلام هستند.

پویش ملی «برای انسان» به منظور همدردی و کمک به قربانیان فاجعه سیل لیبی توسط جمعی از فعالان مردمی بین‌الملل و با همکاری مؤسسه مردم‌نهاد بین‌المللی رنگ زیتون و اتحادیه بین‌المللی امت واحده آغاز به کار کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند کمک‌های نوع‌دوستانه خود را به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۷۰۰۰۰۱۰۴۳۴ به نام مجمع جوانان امت واحده واریز نمایند. این کمک‌ها پس از جمع‌آوری در ایران، توسط داوطلبان ایرانی و لیبیایی، به دست سیل‌زدگان خواهد رسید.

 اجساد، شهر درنه را فرا گرفته است

«نصیب نائل» سخنگوی دستگاه حمایت از خدمات پزشکی لیبی عصر جمعه گفت که اجساد حاصل از جاری شدن سیل، شهر درنه را فرا گرفته است.

وی همچنین گفت که از مشکلات نبود سوخت و آب شرب رنج می‌بریم. تلاش می‌کنیم هویت اجسادی که سیل به سمت ساحل با خود برده است را نیز شناسایی کنیم.

این مسئول لیبیایی خاطرنشان کرد، هنوز هم امید داریم که افراد زنده را از زیر آوار خارج کنیم.

 

کدخبر: 929169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟