تشکیل پرونده قضایی در مرگ نوزاد نهاوندی/ پزشک در ترافیک مانده بود!

به گزارش رکنا، خاله این نوزاد در تشریح ماجرا گفت: خواهرم 27 ساله است و روز سه‌‌شنبه هفته گذشته در هفته 37 بارداری برای وضع حمل به بیمارستانی در نهاوند مراجعه کرد.

پس از بستری و بنابر صلاحدید پزشک ساعت 4 و 30 دقیقه بعد از ظهر زایمان انجام شد و نوزاد با وزن 3 کیلو و 200 گرم به دنیا آمد.

در ساعت 5 و 30 دقیقه نوزاد را به بخش اطفال منتقل کردند اما به ما گفتند ریه نوزاد تکمیل نشده و از طرفی هم دچار خونریزی معده شده است.

بر اساس آنچه از پرسنل درمانی بخش و ماماها شنیدم، باید برای بهبود حال نوزاد داروی سورفکتانت تزریق می‌شد و نیاز به قرار گرفتن در دستگاه انکوباتور داشت.

داروی سورفکتانت در بیمارستان موجود نبود و از طرفی هم با وجود بدحالی نوزاد و اورژانسی بودن اوضاع، پزشک آنکال اطفال در بیمارستان حضور نداشت.

وی افزود: به سوپروایزر گفتم حالا که امکانات درمان ندارید، نوزاد ما را با هزینه شخصی خودمان با بالگرد منتقل کنید اما راضی به این کار هم نشدند.

پس از گذشت 2 ساعت، پزشک کشیک به بیمارستان آمد، وقتی علت تأخیر طولانی مدت او را جویا شدم، گفتند پزشک در ترافیک مانده! این درحالی است که نهاوند ترافیک ندارد. پزشک ساعت 7 عصر بر بالین نوزاد آمد و خونریزی معده نوزاد را ناشی از مصرف طولانی مدت آسپرین در دوران بارداری تشخیص داد. به‌خاطر نبود سورفکتانت، خونریزی نوزاد بند نیامد و متأسفانه چند ساعت پس از تولد فوت شد.

رضا طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز درباره فوت این نوزاد گفت: این موضوع بزودی در کمیته مرگ‌و‌میر نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این نوزاد بسیار بدحال بوده و درخواست اعزام به همدان را داشتند، با وجود خالی نبودن تخت در اِن آی سی یو بیمارستان فاطمیه، یک تخت اضافی برای بیمار مهیا کردیم و کارهای پذیرش نوزاد انجام شد. اما بدحالی نوزاد مجال اعزام و رسیدن به اِن‌آی‌سی‌یو را نداده است.

طهماسبی درباره دیر رسیدن پزشک متخصص آنکال به بیمارستان، گفت: در شرایط اورژانسی پزشک باید ظرف نیم ساعت در بیمارستان حاضر باشد و به بیمار رسیدگی کند.

وی با تأکید بر اینکه هنوز پرونده نوزاد را بررسی نکردم و مستنداتی مبنی بر اینکه پزشک آنکال با تأخیر به بیمارستان رسیده ارائه نشده است، اظهار داشت: این موضوع در کمیته‌های نظارتی بررسی می‌شود.

قدرت‌الله رستمی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به تسنیم گفت: هیچ گونه کمبودی در زمینه سورفکتانت وجود ندارد و به اندازه نیاز در بیمارستان‌‌ها توزیع می‌شود.

عباس آزادبخت، دادستان نهاوند نیز گفت: طبق ادعای صورت گرفته از سوی خانواده نوزاد فوت شده، عدم تجویز دارو، ترک فعل و نبود پزشک بر بالین بیمار علت فوت او بوده است، اما نمی‌توان بدون نظر کارشناسی نسبت به این موضوع قاطعانه سخنی مطرح کرد.

وی تأکید کرد: به دلیل حساسیت موضوع سریعاً پرونده قضایی برای مشخص شدن علت اصلی فوت این نوزاد تشکیل شده تا کارشناسان هیأت انتظامی نظام پزشکی موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرده و نتیجه را به این دادسرا اعلام کنند. پس از بررسی‌های کارشناسی، اظهار نظر قضایی لازم به عمل خواهد آمد.

کدخبر: 931302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟