قاچاق زنده ترین موجود بیابان در دامغان + عکس و جزییات

به گزارش رکنا از سمنان، گیاه تاغ به عنوان زنده ترین موجود بیابان گیاهی است باظاهری عجیب شبیه به گیاهی خشک و در حال نابودی، با اینحال حیات بسیاری از حیوانات و پرندگان بیابانی به این گیاه مهم وابسته است. این گیاه جزو پوشش گیاهی مناطق کویر مرکزی ایران بوده که این روزها به یک کالای باارزش برای سوداگران چوب تبدیل شده است.

 45849

سرهنگ غلامحسین عرب فرمانده انتظامی شهرستان دامغان  اظهار داشت: مأموران پاسگاه قهاب رستاق در پی کسب خبری مبنی بر قطع درخچه‌های تاغ در منطقه چاه پلنگ در حوزه جنوبی شهرستان دامغان، توسط افرادی سودجو با همکاری کارکنان اداره منابع طبیعی به سرعت به منطقه اعزام میشوند.

وی افزود: با بررسی‌های اولیه مشخص شد دو خودروی نیسان در منطقه مذکور حضور داشته و اقدام به قطع درخچه‌ها کرده بودند که یکی از خودرو‌ها به دستور ماموران توجه کرده و متوقف می شود، اما خودروی دوم بدون توجه به دستور ماموران، با سرعت متواری شد.

سرهنگ عرب با بیان اینکه خودروی دوم نیز در محور دامغان به شاهرود متوقف شد افزود: بار هر دو خودرو از چوب‌های از نوع درختچه حفاظت شده تاغ در آن منطقه بوده و رانند‌ها قصد انتقال و جابجایی این محموله را به تهران و یکی از شهر‌های شمالی به منظور تهیه ذغال را داشتند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این دو نیسان حامل ۲ تن و ۵۰۰ کیلوگرم چوب تاغ به ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده و متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

شایان ذکر است کاشت درختچه های تاغ در عرصه های خشک و بیابانی با هدف جلوگیری از توسعه و پیشروی بیابان انجام می شود تا موجب تثبیت خاک و جلوگیری از هجوم شن و ماسه شده و از شکل گیری گرد و غبار در مناطق روستایی و شهری پیرامونی بکاهد.

با این حال این گیاه مفید برای مناطق بیابانی، امروزه تنها برای تولید ذغال توسط قاچاقچیان چوب مورد هجوم قرار می گیرد.

حسن رستم زاده/سمنان

کدخبر: 940886 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟