مخدوش کردن پلاک؛جرم یا تخلف!؟

به گزارش اختصاصی رکنا،طبق ماده  720  قانون مجازات اسلامی هر فردی که ارقام پلاک خودرو یا هر وسیله نقیله ای را مخدوش کنند به صورتی که ارقام پلاک برای پلیس یا دوربین های نظارتی و .... قابل رویت و خواندن نباشد جرم محسوب شده و طی اجرای ماده 720 قانون مجازات اسلامی به 6 ماه تا 1 سال حسب محکوم و از انجام هر گونه فعالیت تعویض پلاک ، فک پلاک ، معاینه فنی  و ... محروم خواهد شد.

اصل ماجرای مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه (موتورسیکلت)

اکثر افرادی که اقدام به مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه مانند موتورسیکلت میکنند، تصورشان این است که می توانند با پرداخت مبلغ جریمه راهنکایی و رانندگی به صورت  نقدی از آن وسیله نقلیه رفع سوء اثر کنند، در صورتی که این تخلف از سوی قانون مجازات اسلامی نه به عنوان یک تخلف ساده  و معمولی بلکه به عنوان یک جرم محسوب شده و جزایی فراتر از پرداخت جریمه نقدی دارد.

در همین راستا از سال گذشته بنابر آمار به دست آمده توسط سازمان های مربوطه و اعلام و ثبت شکایت مردم در خصوص تخلفات رانندگانی که پلاک وسایل نقلیه شان خوانا نبوده و از آن برای سرقت، زورگیری و هر نوع تخلف دیگری در هر شرایطی مانند ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک یا به قصد فرار از جرم ارتکابی، جنایت یا سرقت در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت است تا از این پس با این متخلفین به عنوان یک مجرم برخورد  و در سریع ترین زمان ممکن شناسایی ، بازداشت و خودرویشان توقیف، مجازات و یا سوء اثر شود.

شهروندان باید بداند اگر به هر دلیلی پلاک وسیله نقلیه خود را مخدوش و یا بپوشانند در لیست مجریمن قرار گرفته و ملزم به تحمل مجازات های مشخص شده هستند.

وظیفه پلیس در خصوص برخورد با این مجرمین چیست؟

پلیس به عنوان یک سازمان نظارتی و یکی از اصلی ترین ارگان های نظامی ،نقش بسیار مهمی را در شناسایی و مقابله با این مجرمین  بر عهده دارد ،آنها مکلف هستند به محض مشاهده خودرو و یا موتورسیکلت پلاک مخدوش حتی در صورت پارک بودن آن اقدام به رفع مخدوشی کرده و در سریع ترین زمان کالک وسیله نقلیه را در دستور کار قرار داده و در صورت تکرار وسیله نقلیه را به پارکینک منتقل و آن را مراجع قضایی ارجاع دهند.

این کار مطمئنا مستلزم داشتن تجهیزات به روز و هوشمندی است که می تواند در تسریع شناسایی مجرمین و متخلفین سهم به سزایی را ایفا کند، تجهیزاتی مانند دوربین های هوشمند پلاک خوان، خودروهای هوشمند پلاک خوان ، دست افزارهای مخصوص برای دسترسی ماموران به اطلاعات وسیله نقلیه و مالک آن در خصوص جلوگیری از ارتکاب جرم از سوی سارقین و جنایتکاران از جمله نیازهای اولیه نیروهای پلیس است که جا دارد در خصوص تامین این  تجهیزات هماهنگی ها و همکاری ها لازم از سوی هیات دولت مورد توجه ویژه تری قرار بگیرد.

جریمه و مجازات مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت و خودروی سواری یکسان است

سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص میزان جریمه و مجازات در نظر گرفته شده برای خودروی سواری و موتورسیکلت به خبرنگار رکنا گفت: جرائم مخدوش کردن پلاک خودرو و موتورسیلکت یکسان است، اما بر اساس موضوع مطرح شده یعنی بازدارنده نبودن مبالغ جریمه های راهنمایی و رانندگی برای متخلفین مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت در لیست افزایش مبلغ جریمه برای هیات دولت ارسال شده و در آینده ای نزدیک به منظور بازدارنده بودن آن با افزایشی 200 تا 300 برابری اعمال خواهد شد.

جانشین پلیس راهور فراجا در ادامه افزود: بنابر این تمام رانندگانی که مرتکب این نوع از تخلف می شوند برای پلیس از این پس به عنوان یک مجرم شناخته می شوند و همچنین متحمل حبس 6 ماه تا یک سال نیز هستند آنها پس از ۀنکه اعمال قانون شده و موظف  پرداخت خلافی وسیله نقلیه خود و خودروی هستند که با مخدوش کردن پلاک برای آنها تخلف ثبت شده است.

این مقام ارشد انتظامی در انتها افزود:  هر وسیله نقلیه اعم از سواری و موتورسیکلت در صورت تخلف و مخدوش کردن پلاک قانون و ماده 720 قانون مجازات اسلامی با آنها برخورد و جریمه ، زندان و حتی نمره منفی برای گواهینامه آنها لحاظ خواهد شد.

بنابر این هر کس ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه خود را تغییر دهد یا وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به ‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از ۶ ماه تا ۱ سال محکوم خواهد شد.

آخرین آمار پلیس راهور تهران از تعداد موتورسیکلت های متخلف

سرهنگ احسان مومنی معاون عملیات راهور فاتب اعلام کرد: در 8 ماهه گذشته 130 هزار موتورسیکلت با پلاک مخدوش و پوشانده اعمال قانون شده اند و از این تعداد 25 هزار موتورسیکلت به دلیل و عدم رفع مخدوشی و تخلفات مکرر توقیف و به پارکینگ انتقال داده شده اند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران در ادامه به خبرنگار رکنا گفت: بر اساس طرحی که از سه هفته قبل پلیس راهور به همراه شهرداری تهران برای برخودر با موتوسیکلت های متخلفی که اقدام به پوشاندن پلاک وسیله نقلیه شان کرده و در معابر پارک بوده اند نیز حدود 22 هزار عدد موتورسیکلت را شناسایی و رفع اثر کرده است و نکته قابل توجه این است که در جریان این طرح موفق به شناسایی 12 موتورسیکلت سرقتی شدیم که آنها را تحویل مراجع قضایی نمودیم.

بر اساس تحقیقات انجام شده برای مشخص شدن علل اصلی این اقدام شهروندان یعنی  مخدوش کردن پلاک موتورسیکلتشان در خصوص مواردی مانند تردد در منطقه طرح ترافیک است و بدتیرن حالت ممکن نیز متعلق به افرادی است که علاقه ای به اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نداشته یا قصد عبور از خطوط ویژه، ممنوع و یکطریه، حمل بار غیر متعارف ، تردد در بزرگراهها وتونل های شهری، جاده های صعب العبور سطح کشور و در نهایت انجام جرم هایی مانند سرقت، زورگیری، قتل و ... است که تمامی این تخلفات جرم محسوب شده و ممکن است برای شهروندان عادی و قانون مدار مشکلات و خطرات زیادی را در پی داشته باشد.

این مجرمان در همان لحظه شناسایی توسط پلیس سریعا اعمل قانون و در صورت تشخیص افسر راهنمایی و رانندگی و یا هر مامور انتظامی توقیف در صورت لازم جریمه و یا به پارکینگ منتقل می شوند و مالک نیز برای انجام مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی می گردد.

اعمال قانون 1میلیون و 700 هزار خودرو در 9 ماه 1402

سردار سلیمی معاون عملیات پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به اهمیت شناسایی پلاک وسایل نقلیه گفت است: پلاک وسیله نقلیه از ارکان اصلی شناسایی وسایل نقلیه است و هرگونه تغییر در ارقام، رنگ، ابعاد، حروف و یا پوشاندن پلاک طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود.

این نوع جرم توسط دوربین‌های ترافیکی در معابر درون و برون شهری و همچنین کلیه کارکنان انتظامی کشور شناسایی و برخورد قانونی شده و همچنین مجرمین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به برخورد با وسایل نقلیه پلاک مخدوش گفت: در ۹ ماهه ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و هفتصد هزار وسایل نقلیه پلاک مخدوش توسط پلیس اعمال قانون شدند و حدود ۷ هزار وسیله نقلیه اعم از خودرو یا موتورسیکلت که اقدامشان جعل تعمدی بوده، جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

چه کارهایی مخدوش کردن پلاک محسوب می شود؟

در صورت عادی دستکاری کردن ارقام و مشخصات پلاک با وسایلی مانند ماسک، استفاده از دستمال ،کاغذ، تافت، آدامس و .... جز مخدوش کردن به جساب می آیند، اما به صورت کلی قرار دادن پلاک پشت شیشه تغییر شکل ازقام پلاک، استفاده از پارچه و یا پلاک های سرقتی و غیر مجاز و تقلبی می باشند.

بعد از تحقیقات انجام شده از سوی پلیس راهور و فرماندهی انتظامی کشور نسبت به شناسایی و توقیف خودروها و متورسیکلت هایی که پلاکشان را مخدوش و یا ارقام پلاک را دستکاری کرده اند بین آنها وسایل نقلیه کشف و ضبط شده است که از آنها برای سرقت، قتل و آدم ربایی استفاده شده است لذا برخودر با تمامی این متخلفین بدون اغماض صورت خواهد گرفت.

 

کدخبر: 956473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟