رسانه ،انتخابات و رکن چهارم دموکراسی

به گزارش خبرنگار رکنا،  نشست تبیین قانون انتخابات و تقویت فضای اطلاع رسانی عمومی امروز درسالن اداره فرهنگ وارشاد اسلامی البرز درحالی برگزار شد که بیش‌تراز آن که به موضوع انتخابات و مسائل آن پرداخته شود به دغدغه های خبرنگاران پرداخته شد دغدغه هایی که فقط مطرح می‌شود و نتیجه اش هنوز در سکوی انتظار قرار دارد.

وعده هایی که فقط در حد یک سخن باقی می‌ماند این قشر علی رغم نقش مهمی که دارند متاسفانه در احقاق حقوق خود دچار بی مهری هستند.با کمترین امکانات در عرصه اطلاع رسانی فعالیت می‌کنند نه فرش قرمزی برایشان پهن است ونه مقبولیت ...

عباس زاده رئیس خانه مطبوعات استان البرز درهمان ابتدا از اینکه متاسفانه خبرنگاران برای اطلاع رسانی از کمترین امکانات هم برخوردار نیستند گفت: هزینه های اینترنت این روزها خبرنگاران را با چالش روبرو کرده است.

وی به صورت واضح مدعی،شد خبرنگاران برای استفاده از برخی برنامه های اطلاع رسانی باید وی پی ان خریداری کنند این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته خبرنگاران از بهترین وبالاترین ظرفیت های ها وامکانات اطلاع رسانی برخوردارند

خبرنگاران از حقوق  های معیشتی مناسب برخودار نیستند از طرح های مسکنی که قرار بود محقق شود جا مانده اند.برای گرفتن یک وام آن هم وام  ۲۱درصدی دچار چالش های زیاد هستند . در برخی سازمان‌ها برای ورود مورد بی مهری قرار می گیرند ....

در ادامه‌ انتقادات عباس زاده فرید نجف نیا معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرائم دادگستری البرز نیز پشت تریبون ایستاد و با تاکید براینکه انتخابات یکی از بارزترین نمادهای مردم سالاری به شمار می رود گفت:اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی با مطالبه گری  روشنگری و ارتقای آگاهی و دانش مردم، موجب تقویت بنیان‌های مردمی هستند.

وی با اهمیت انتخابات گفت : نماد مقبولیت حاکمیت با حضور فهیمانه و هوشمندانه مردم ترسیم می‌شود. وی به نقش  مهم رسانه  ها اشاره کرد و گفت: اگر کسی آن را کتمان کند، در واقع انصاف خود را کتمان کرده است.

در حالی به استقبال انتخابات می‌رویم که ستادهای مختلف پیگیری، پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در تمام شهرستان‌های استان البرز فعال و تاکنون ۲۲ جلسه با ۱۰۹ مصوبه تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز این موضوع را نشان دهنده عزم و اراده دستگاه قضائی استان برای کاهش و پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی دانست و ادامه داد: بی شک پیشگیری و روشنگری برای آلوده نشدن به خطا و جرایم هزینه کمتری دارد.

مردم گزارش های تخلفات را به سامانه سجام اعلام کنند

وی از تشکیل ۱۹ شعبه برای رسیدگی به جرایم انتخاباتی در حوزه‌های قضائی مختلف استان البرز خبر داد و با اشاره به اینکه ۱۴ نفر با حفظ سمت عضو حقوقدان هیأت‌های اجرایی هستند، گفت: تخلفات در این استان به حدی نرسیده که پرونده جدی تشکیل شود. هدایت‌های مسؤولان در این زمینه موجب شده نسبت به سایر استان‌ها، در البرز پرونده کمتری در خصوص فضای انتخاباتی تشکیل شود. رهبر معظم انقلاب چهار راهبرد امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم را برای انتخابات مطرح کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز با اشاره به اینکه رأی مردم امانت است، تصریح کرد: مسؤولان و افراد مختلفی در این زمینه مسؤولیت دارند که یکی از آنها دستگاه قضائی است که با رصد و پایش و دقت برای حفظ سلامت و امنیت انتخابات تلاش می‌کند.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه خلأ، تخلف و جرمی نسبت به هر شخصی می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای موضوع را به این سامانه گزارش دهند و مطمئن باشند که هویت آنها فاش نمی‌شود. در سال گذشته ۷۳ درصد از گزارش‌های مردمی به نتیجه رسید که امید است اصحاب رسانه با اطلاع رسانی بیشتر و بهتر این ظرفیت مردم محور، شهروندان دغدغه مند را از وجود چنین سامانه‌ای مطلع کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز خاطرنشان کرد: انتظار داریم در این ایام رسانه‌ها با رعایت اخلاق حرفه‌ای و اصل بی طرفی در تبلیغات عمل و از انتشار مواردی که موجب ایجاد حاشیه برای نامزد یا سیستمی می‌شود به شدت پرهیز کنند.

وی با تاکید بر ضرورت کمک اصحاب رسانه به ایجاد آرامش در جامعه مطرح کرد: با توجه به نیاز کشور به مشارکت بالای همه توده‌های مردمی از هر قشر و صنف و اندیشه‌ای که برای سرافرازی نظام دغدغه دارد، رسانه‌ها در جلب مشارکت حداکثری ایفای نقش کنند.

دکتر حسن مددی دادستان

مرکز استان البرز با اشاره به موضوع انتخابات گفت: راهبردهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب برای برگزاری انتخابات را نقشه راه مسؤولان دانست

وی یادآور شد: دادستان به عنوان مدعی العموم اگرچه دست اندرکار اجرا یا نظارت قانونی بر انتخابات نیست، اما از نظر پیشگیری از وقوع جرم و در خصوص فعالیت‌های منتهی به بروز تخلف، وظیفه تعقیب و رسیدگی را در بخش تحقیقات بر عهده دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به اعمال تغییراتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصحاب رسانه باید از مباحث قانون انتخابات و تغییرات آن مطلع باشند و در زمینه تبلیغات آنها را مورد توجه قرار دهند و حدود و موازین قانونی را به خوبی رعایت کنند. همه ما برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات وظایفی را عهده دار هستیم.

مددی با اشاره به تأثیر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برای انتخاب افراد اصلح که بتوانند در رکن مهم قانونگذاری کشور حضور یابند، اظهار کرد: همه ما باید برای ایجاد شور انتخاباتی تلاش کنیم زیرا حضور مردم در این رویداد سیاسی در شرایطی که با هجمه‌های دشمن مواجه هستیم و آنها برای از بین رفتن اعتماد مردم تلاش می‌کنند، می‌تواند پایه‌های نظام و دموکراسی را مستحکم کند.

وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای تقویت ارتباط مردم و دستگاه حاکمیت بیان کرد: ضوابط و قوانینی برای تبلیغات داوطلبان انتخابات تعیین شده که باید مورد توجه قرار گیرند. اصحاب رسانه در این زمینه به موجب قانون آزاد و مجاز به تبلیغات انتخاباتی در زمان مشخص شده هستند؛ منع قانونی وجود ندارد اما حدود قانون باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز اظهار کرد: تخریب اشخاص به منظور جمع آوری رأی مجاز نیست و رعایت حقوق و آبرو و حیثیت افراد در ایام تبلیغات انتخاباتی باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش کنیم انتخاباتی توأم با سلامت با حضور حداکثری مردم برگزار شود. در دادستانی به دنبال این هستیم که نقش پیشگیری را در برگزاری انتخابات پررنگ‌تر کنیم.

وی همچنین در بحث حمایت از حقوق خبر نگاران بعنوان یک مطالبه مردمی مدعی شد که حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد البته این را هم گفت که قول نتیجه نمی‌دهد و فقط پیگیر ماجرا خواهد بود .

وی گفت:خبرنگاران هم بعنوان طیفی از گروه مردمی هستند که نیازمند برخورداری از امکانات هستند وباید مسئولان به وعده های خود جامه عمل بپوشانند.

وی در انتهای جلسه درخواست که شرایطی ایجاد کنند تا خبرنگاران از اینترنت رایگان استفاده کنند و برخی محدودیت های ارتباطی برای اطلاع رسانی نیز نظیر استفاده از وی پی ان  که خبرنگاران را دچار مشکل کرده است را حل کنند.

خانم مرادپور

خانم مرادپور

معصومه مرادپور

 

 

کدخبر: 972195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟