زلزله هایی که سال 1402 در ایران رخ دادند ! + ریشتر و محل دقیق همه زلزله ها

مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کار ثبت و تعیین­ محل زمین‌لرزه‌ها را از سال 1337 هجری شمسی (1958 میلادی) با احداث اولین ایستگاه لرزه‌نگاری در تهران آغاز نمود. مؤسسه ژئوفیزیک در سال‌ ابتدایی دهه 1360 هجری شمسی در چند نقطه دیگر نیز از جمله بروجن، مینودشت، مهاباد، قمصر و قلعه‌قاضی هرمزگان ایستگاه‌های لرزه‌نگاری آنالوگ راه‌اندازی نمود که فرایند ثبت و گزارش زمین‌لرزه‌های کشور تا سال 1374 توسط این ایستگاه‌ها صورت می‌‌‌گرفت.

گزارش زمین‌لرزه‌های فروردین‌ماه 1402

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در فروردین‌ماه  1402 تعداد 443 زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در فروردین‌ماه  1402 تعداد 17 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4.0 در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در روز جمعه 4 فروردین‌ماه ساعت 6:46 در نزدیکی خوی در آذربایجان‌غربی با بزرگی 5.6 در مقیاس امواج زمین رخ داده‌است.

از لحاظ آماری 358 زمین‌لرزه‌‌ با بزرگی کوچکتر 3، تعداد 68 زمین‌لرزه با بزرگی بین 3و4، تعداد 14 زمین‌لرزه با بزرگی بین 4 و 5 و تعداد 3 زمین‌لرزه با بزرگی بین 5 و6 بوده‌است. استان آذربایجان‌غربی با 104 زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در فروردین‌ماه 1402 را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و فارس به ترتیب با 46 و 44 زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در فروردین‌ماه امسال 2 زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگی2.1 در مقیاس امواج درونی زمین در لواسان بوده‌است.

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در فروردین 1402 به تفکیک استان‌ها

ثبت بیش از ۴۵۰ زمین‌لرزه در اردیبهشت‌

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۴۵۴ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۱ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در روز جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه ساعت ۲:۰۹ در قدمگاه واقع در استان خراسان رضوی با بزرگی ۴.۷ در مقیاس امواج زمین رخ داده‌است.

از لحاظ آماری ۳۹۳ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر از ۳، تعداد ۵۰ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴ و تعداد ۱۱ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ بوده‌است. استان خراسان‌رضوی با ۶۶ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به ترتیب با ۴۹ و ۴۹ زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در اردیبهشت‌ماه امسال ۶ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگی ۳.۸ در مقیاس امواج درونی زمین در صفادشت بوده‌است.

 آمار زمین‌لرزه‌های کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و میانگین ماهانه ۱۰ سال اخیر

زمین لرزه اردیبهشت

زمین لرزه اردیبهشت2

ثبت بیش از ۶۰۰ زمین‌لرزه در خرداد ماه ۱۴۰۲

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خرداد ماه ۱۴۰۲ تعداد ۶۰۱ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

در خردادماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها دو زمین‌لرزه به بزرگی یکسان ۴.۹ در مقیاس امواج درونی زمین در سراب واقع در استان آذربایجان شرقی به تاریخ یک خرداد و دیگری در تاریخ ۳۱ خرداد در منطقه فارغان در استان هرمزگان رخ داده است.

از لحاظ آماری ۵۵۲ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۳۹ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، و تعداد ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ بوده‌است. استان آذربایجان‌غربی با ۸۲ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در خردادماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب با ۷۰ و ۴۷ زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در خردادماه امسال ۹ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگی ۲.۳ در مقیاس امواج درونی زمین در ارجمند بوده‌است.

زلزله خرداد

گزارش زمین‌لرزه‌های تیرماه 1402

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در تیرماه 1402 تعداد 538 زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در تیرماه 1402 تعداد 10 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4.0 در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی یکسان  4.9 در مقیاس امواج درونی زمین در موسیان واقع در استان ایلام در تاریخ هفتم تیر بوده‌داده است.

از لحاظ آماری 464 زمین‌لرزه‌‌ با بزرگی کوچکتر 3، تعداد 64 زمین‌لرزه با بزرگی بین 3و4، و تعداد 10 زمین‌لرزه با بزرگی بین 4 و 5 بوده‌است. استان آذربایجان‌غربی با 64 زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در تیرماه 1402 را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و سمنان به ترتیب با 46 و 40 زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در تیرماه امسال 13 زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگی 3.5 در مقیاس امواج درونی زمین در ری بوده‌است.

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در تیرماه 1402 به تفکیک استان‌ها

گزارش زمین‌لرزه‌های مرداد ماه 1402

بنابر گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مردادماه گذشته تعداد ۵۳۱ زمین‌لرزه را ثبت کردند.

این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده است و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

طبق گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مردادماه ۱۴۰۲ تعداد پنج زمین‌لرزه با بزرگی بیش از چهار در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده که بزرگ‌ترین آنها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۶ در مقیاس امواج درونی زمین در اوز واقع در استان فارس در تاریخ ۲۷ مرداد بوده‌ است.

از لحاظ آماری ۴۶۵ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۶۱ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، و تعداد ۵ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ بوده‌است.

براساس این گزارش، استان خراسان رضوی با ۵۵ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در مردادماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های کرمان و فارس به ترتیب با ۵۱ و ۴۶ زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مردادماه امسال ۱۲ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌ که بزرگ ترین آنها با بزرگی ۳.۹ در مقیاس امواج درونی زمین در دماوند بوده‌ است.

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در مرداد ماه 1402 به تفکیک استان‌ها

زمین لرزه مرداد

زمین لرزه های شهریور ماه 1402

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در شهریورماه 1402 تعداد 658 زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در شهریورماه 1402 تعداد 12 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4.0 در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.2 در مقیاس امواج درونی زمین در تاریخ 20 شهریور در حوالی مرز ایران (کرمانشاه) و عراق بوده‌ است.

از لحاظ آماری 589 زمین‌لرزه‌‌ با بزرگی کوچکتر 3، تعداد 57 زمین‌لرزه با بزرگی بین 3و4، تعداد 10 زمین‌لرزه با بزرگی بین 4 و 5، و تعداد 2 زمین‌لرزه با بزرگی بین 5 و 6  بوده‌است. استان خراسان­رضوی با 98 زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در شهریورماه 1402 را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های کرمان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با 65 و 56 زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در شهریورماه امسال 7 زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگی 2.6 در مقیاس امواج درونی زمین در ارجمند بوده‌است.

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در شهریورماه 1402 به تفکیک استان‌ها

زمین لرزه های مهر ماه 1402

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مهرماه ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۷۹ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

در مهرماه ۱۴۰۲ تعداد ۷۳ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۵ در مقیاس امواج درونی زمین در تاریخ ۱۵ مهر در هرات افغانستان (حوالی مرز ایران و افغانستان) و همچنین، زمین‌لرزه به بزرگای ۵.۶ در تاریخ ۲۵ مهر در حوالی فین هرمزگان بوده است.

از لحاظ آماری ۷۹۸ زمین‌لرزه با بزرگای کوچک‌تر از ۳، تعداد ۲۰۸ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۳و۴، تعداد ۵۷ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۴ و ۵، تعداد ۱۱ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۵ و ۶ و تعداد ۵ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۶ و ۷ بوده‌است. در مهرماه زمین‌لرزه‌های متعددی در هرات افغانستان رخ داد، بطوری که در طی این ماه ۵۰۰ زمین لرزه در مرز افغانستان (هرات) و ایران (تایباد) ثبت و تعیین محل شد.

استان خراسان رضوی با ۸۱ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در مهرماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های کرمان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با ۵۵ و ۴۲ زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مهرماه امسال ۱۱ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌است که بزرگترین آنها با بزرگای ۲.۴ در مقیاس امواج درونی زمین در حسن‌آباد بوده‌ است

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در مهر ماه 1402 به تفکیک استان‌ها

زمین لرزه مهر

زمین لرزه های آبان ماه 1402

بنا بر گزارش مؤسسه ژئوفیزیک، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در آبان‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۷۴۰ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند

به لحاظ آماری ۶۱۶ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۹۶ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، تعداد ۲۴ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵، و تعداد ۴ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۵ و ۶ بوده‌است. استان خراسان‌جنوبی با ۱۲۰ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در آبان‌ماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های کرمان و خراسان‌رضوی به ترتیب با ۵۱ و ۵۰ زمین‌لرزه قرار دارند.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در آبان‌ماه امسال ۹ زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرده‌ است که بزرگترین آنها با بزرگی ۲.۷ در مقیاس امواج درونی زمین در رباط‌کریم بوده‌است

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در آبان ماه 1402 به تفکیک استان‌ها

زمین لرزه آبان

زمین لرزه های آذر ماه 1402

بنا بر گزارش مؤسسه ژئوفیزیک، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در آذرماه ۱۴۰۲ تعداد ۵۳۶ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در آذرماه ۱۴۰۲ تعداد ۸ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ در مقیاس امواج درونی زمین در تاریخ ۲۳ آذر در حوالی لوندویل استان گیلان بوده است.

به لحاظ آماری ۴۸۵ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۴۳ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳و۴، و تعداد ۸ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵ بوده‌است. استان خراسان‌رضوی با ۵۵ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در آذرماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های خراسان‌رضوی و چهارمحال بختیاری به ترتیب با ۴۸ و ۴۳ زمین‌لرزه قرار دارند

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در آذر ماه 1402 به تفکیک استان‌ها

زمین لرزه آذر

زمین لرزه های دی ماه 1402

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در دی‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۵۳۷ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند

به لحاظ آماری ۴۹۲ زمین‌لرزه با بزرگای کوچکتر از ۳، تعداد ۳۵ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۳و۴ و تعداد ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۴ و ۵ بوده‌ است. استان کرمان با ۷۶ زمین‌لرزه ثبت شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در دی‌ماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های اصفهان و خراسان‌رضوی به ترتیب با ۵۷ و ۵۳ زمین‌لرزه قرار دارند

جدول 1. آمار زمین‌لرزه‌های کشور در دی ماه 1402 به تفکیک استان‌ها

زمین لرزه دی

کدخبر: 979291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟