عوارض نشستن طولانی مدت

به گزارش رکنا، چند ساعت از شبانه‌روز را در حالت نشسته هستید؟ اگر پاسختان به این سوال بیشتر از ۵ یا ۶ ساعت است، در معرض ابتلا به بیماری‌ و دردهای مزمن کمر، گردن و زانو قرار دارید. نشستن‌های طولانی مدت، سلامت ارگان‌های حیاتی بدن مثل قلب، ریه و سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ضعف عضلات بدن به‌عنوان یکی از شایع‌ترین عوارض نشستن طولانی مدت به شمار می‌رود که قوای جسمانی، شکل بدن و سلامت فیزیکی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مقاله مروری بر عوارض جبران ناپذیر نشستن طولانی مدت محسوب می‌شود؛ با افزایش آگاهی از طریق مطالعه عوارض نشستن طولانی مدت ، گامی برای حفظ سلامت خود بر خواهید داشت.

عوارض نشستن طولانی مدت

واریس و ایجاد لخته در رگ پا؛ عوارض نشستن طولانی مدت و کم‌تحرکی

نداشتن تحرک، نشستن و ایستادن طولانی باعث رسوب خون در رگ پا شده که لخته‌های خونی را به‌همراه خواهد داشت. واریس از جمله عارضه‌هایی است که بر اثر نشستن برای زمان طولانی ایجاد می‌شود. زمانی‌ که نشسته‌اید، حرکت خون به سمت رگ‌ها متوقف شده و درون رگ‌ها انباشته می‌شود. در‌نتیجه به دریچه‌های رگ فشار وارد کرده و با تضعیف آن‌ها باعث ایجاد لخته می‌شود. واریس در مواردی با سوزش و درد نیز همراه خواهد بود. ترومبوز سیاهرگ‌های عمقی، شکلی دیگر از تاثیرات مخرب نشستن های طولانی مدت به شمار می‌رود. بروز این عارضه به معنی ایجاد لخته خون شناخته می‌شود؛ گاهی این لخته خون به قسمت‌های کوچکتری تبدیل شده و در رگ‌ها حرکت می‌کند. لخته‌های خون حاصل از ترومبوز سیاهرگ‌های عمقی ممکن است باعث انسداد رگ‌ها در عضوهای حیاتی مثل ریه شده و عملکرد این ارگان‌ها به‌طور‌کامل مختل شود.

عوارض نشستن‌های طولانی مدت بر اثر یک سفر جاده‌ای یا نشستن در قطار برای سفرهای کوتاه نیز اتفاق می‌افتد؛ بنابراین بین هر ساعت نشستن، چند دقیقه‌ای را برای ایستادن و انجام حرکات کششی ساده در نظر بگیرید. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از این مشکل استفاده از ماساژور‌های مختلف است. با خرید مبل ماساژور و دریافت روزانه ماساژ به حفظ گردش خون در کل بدن کمک کرده و از بروز واریس یا لخته خون جلوگیری خواهید کرد.

اختلال در هضم غذا؛ یک عارضه مهم بر اثر نشستن طولانی مدت

میزان فعالیت بر سرعت هضم غذا موثر است؛ این نکته را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی در نظر بگیرید. معمولا در محل کار، افراد زمان قبل، بعد و حین صرف ناهار را نشسته‌اند. به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی، ابتلا به بیماری‌های گوارشی و اداری مثل یبوست و معده درد در کارمندان شایع‌ می‌شود. توصیه می‌کنیم برای هضم بهتر غذا و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی حتما زمانی برای ایستادن، راه رفتن، ورزش کوتاه میان ساعات کاری برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

انجام فعالیت‌های کوتاه مدت در طول روز برای کاهش اثرات عوارض نشستن‌های زیاد موثر است، بااین‌حال فقط انجام فعالیت‌های کوتاه برای درمان اثرات مخرب نشستن کافی نیستند. استفاده منظم از استخر، سونا و صندلی ماساژور تاثیر چشمگیری در افزایش سلامت جسم خواهند داشت و خطر ابتلا به دردهای مزمن را کاهش می‌دهند.

نشستن طولانی مدت، گرفتگی عضلات گردن و کمر را افزایش می‌دهد

از عوارض کار نشسته، وارد شدن فشار بالا به ستون فقرات و مهره‌های پشت گردن محسوب می‌شود. به‌مرور زمان و به دنبال تغییر ندادن سبک زندگی، ستون فقرات انعطاف خود را از دست داده و فتق دیسک کمر ایجاد خواهد شد. این نوع درد کمر بر اثر بلند کردن جسم سنگین، ضربه زدن و عوامل دیگری مثل بی‌تحرکی طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. فشار بالایی وارد شده به گردن، کمر، باسن و سر در زمان نشستن باعث ایجاد گرفتگی‌های مزمن خواهد شد.

درد آرتروز و ناراحتی‌های مزمن که منشا اسکلتی-عضلانی ندارند، کیفیت زندگی را به شدت کاهش می‌دهند. برای پیشگیری از این دردها یا درمان کمر درد ناشی از نشستن زیاد، ورزش کرده یا از ماساژورهایی مثل ماساژور گردنی استفاده کنید. ورزش به انعطاف عضلات کمک می‌کند و حجم توده عضلانی را افزایش می‌دهد؛ انواع دستگاه ماساژور هم به رفع خستگی و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات کمک خواهد کرد.

افزایش احتمال ابتلا به ناراحتی قلبی بر اثر نشستن در مدت زمان طولانی

نشستن های طولانی‌مدت بیماری‌های قلبی و عروقی را به‌همراه دارد؛ این جمله، طی تحقیقات پزشکی بر دو جامعه آماری مختلف تایید شده است. در این مطالعه دو گروه از افراد را با رژیم غذایی مشابه، اما میزان تحرک متفاوت را مقایسه کرده‌اند. بعد از اتمام تحقیق، مشخص شد گروهی که کم‌تحرک بوده و برای ساعت‌های طولانی می‌نشستند، بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا شدند.

راننده‌ها، کارمندان و دانشجویان که مدت زمان بسیاری را در طول روز می‌نشینند؛ به دلیل سوخت‌وساز کمتر، در طی گذشت زمان ناراحتی‌های قلبی بیشتری را تحمل خواهند کرد. به دلیل نشستن طولانی‌مدت چربی انباشته در رگ‌ها دیرتر هضم شده و ناراحتی‌های قلبی و عروقی رخ خواهد داد. در‌نتیجه با انجام تمرینات ورزشی حتی به مدت 10 دقیقه در روز می‌توان جلوی این بیماری‌ها را گرفت. یکی دیگر از روش‌های تاثیرگذار در رفع عوارض نشستن طولانی‌مدت، استفاده از ماساژور روسی است. این ماساژ برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی بر اثر نشستن طولانی، تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش وزن؛ شایع‌ترین عارضه نشستن طولانی مدت

متابولیسم بدن همزمان با کاهش یا افزایش فعالیت فیزیکی تغییر می‌کند. زمانی‌ که سوخت‌وساز بدن کاهش یابد، عوارض و بیماری‌های جدی پیش می‌آید. دیابت، فشار خون و کاهش خون‌رسانی در‌نتیجه کاهش متابولیسم بدن تشدید می‌شوند. یکی دیگر از عوارض نشستن زیاد، چاقی است  که سلامت بدن را از جنبه‌های مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چاقی بد فرم شدن بدن، کاهش حجم عضلانی، ابتلا به دیابت، ابتلا به فشار خون و گرفتگی‌های عضلانی را به‌همراه دارد.

افزایش توده چربی در بدن از اولین پیامدهای کم تحرکی و عوارض نشستن‌ های طولانی مدت است؛ بنابراین بین هر 45 دقیقه تا یک ساعت نشستن، به مدت چند دقیقه کوتاه از جای خود بلند شده و راه بروید. تاثیرات ماساژ درمانی به‌عنوان مکمل ورزش برای کاهش خطر ابتلا به عوارض نشستن طولانی مدت روی صندلی را نادیده نگیرید. دستگاه ماساژور با اعمال فشار در گره‌های عضلانی، باعث رفع گرفتگی‌ها و افزایش دامنه حرکتی عضلات می‌شود.

دیابت و ناتوانی در کنترل قند خون؛ از عوارض نشستن بدون تحرک

فعالیت جزایر لانگرهانس برای تولید انسولین بر اثر نشستن‌های طولانی مدت کاهش می‌یابد. در‌نتیجه عضلات، انسولین کمتری جذب کرده و کنترل قند خون سخت می‌شود؛ ساکن بودن به مدت طولانی و کم تحرکی دو عامل مهم در ایجاد دیابت نوع دو در افراد با زمینه ارثی به شمار می‌روند.

افزایش فعالیت و کاهش وزن از اولین توصیه‌های پزشک برای کنترل دیابت یا پیشگیری از آن است؛ بنابراین اگر فاکتورهای احتمال ابتلا به دیابت را دارید، از نشستن طولانی‌مدت پرهیز کنید. حرکات کششی ساده یا ایستادن و راه رفتن بین هر یک ساعت نشستن به کنترل دیابت یا پیشگیری از آن کمک می‌کند.

کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان؛ از عوارض نشستن و بی تحرکی

عارضه استئوپروز یا پوکی استخوان بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می‌شود؛ بااین‌حال عواملی مثل نشستن طولانی در کاهش سن ابتلا به این بیماری موثر هستند. کم تحرکی بدون استراحت باعث تشدید ضعف عضلات شده و استخوان‌ها را از بین می‌برد. اگر ورزش، بلند شدن از روی صندلی و تحرک را از زندگی روزمره خود حذف کرده‌اید، در خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین کم قرار دارید. افزایش انعطاف‌پذیری عضلات به تقویت آن‌ها کمک می‌کند؛ همچنین تحرک روزانه، بلندشدن‌های کوتاه مدت و ماساژ در تقویت عضلات تاثیرگذار هستند.

ضعف عضلات بر اثر نشستن و کم تحرکی؛ عامل کاهش سلامت فیزیکی

عضلات قسمت‌های میانی و پایینی بدن بیشتر در معرض مضرات نشستن طولانی مدت قرار دارند. ضعف در عضلات، عارضه‌هایی مثل بد فرمی بدن، کاهش توانایی جسمی و کاهش سلامت عمومی بدن را به‌همراه خواهد داشت. ضعف عضلات پا به‌طور ویژّ، تاثیر به‌شدت نامطلوبی بر سلامت بدن و ایستایی آن می‌گذارد. عضلات باسن نیز گروهی دیگر از عضله‌ها هستند که تحت تاثیر نشستن طولانی مدت ضعیف می‌شوند.

عضلات جلویی باسن، بر اثر کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی کوتاه شده و دامنه حرکتی فرد کاهش می‌یابد. یک راه‌حل مناسب در درمان این عارضه، انجام حرکات کششی، ایستادن برای افزایش گردن خون و استفاده از ماساژور در منزل به شمار می‌روند.

بدفرمی بدن؛ عارضه‌ای نازیبا بر اثر نشستن طولانی مدت روی صندلی

توازن ستون فقرات بر اثر ضعیف شدن عضلات نگه‌دارنده آن‌ها، مختل می‌شود. کوتاه شدن عضلات و تضعیف آن‌ها از جمله عوامل بد فرم شدن بدن محسوب می‌شوند. زمانی که روی صندلی نشسته‌اید، بدن به سمت جلو متمایل شده، عضلات شانه و کتف ضعیف خواهد شد و فرم استاندارد آن‌ها تغییر می‌کند. در‌نتیجه انحراف ستون فقرات و خم‌شدگی شانه برای فرد ایجاد می‌شود. به‌مرور زمان و ثابت ماندن روند کم تحرکی و نشستن‌های طولانی مدت، بیماری‌های جدی‌تری مثل سیاتیک یا فتق دیسک به‌دلیل انحراف ستون فقرات به وجود می‌آید.

پیشگیری از بروز چنین عوارضی در سنین کم به‌راحتی قابل انجام است؛ کافی است ورزش یا ماساژ درمانی را در برنامه خود قرار دهید. کشیدن عضلات در ورزش به تغییر نکردن شکل آن‌ها کمک می‌کند. همچنین ورزش کردن یا ماساژ درمانی در افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و کاهش سرعت ابتلا به بد فرمی بدن موثر هستند.

کند شدن عملکرد مغز و افسردگی؛ نادرترین عوارض برای نشستن طولانی مدت

فعالیت‌های محدود فیزیکی بر سلامت روان هم تاثیرگذار هستند. افسردگی یکی از اختلالات روانی در کمین افرادی است که به مدت طولانی می‌نشینند. طبق آمارهای مطالعاتی، افرادی که روزانه ۷ ساعت یا بیشتر را در حالت نشسته قرار دارند، به احتمال بیشتری افسرده می‌شوند. تغییر الگوی کار و رفتار در طول روز به بهبود سلامت روان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های آزاردهنده‌ای مثل افسردگی کمک می‌کند.

عملکرد مغز با فعالیت جسمانی بهبود می‌یابد؛ به همین دلیل ورزش کردن همیشه برای بهبود عملکرد آن و افزایش سلامت روان توصیه می‌شود. در‌نتیجه فعالیت‌های ورزشی هر چند کم، خون‌رسانی به کلیه ارگان‌های بدن به‌ویژه مغز را افزایش داده و عملکرد مغز به دنبال اکسیژن‌رسانی بیشتر بهبود می‌یابد. همچنین پیروی از الگوهای تکراری تاثیر مخربی بر سطح هوشیاری افراد و کارکرد مغز آن‌ها دارد؛ بنابراین در ساعات نشستن طولانی مدت برای کار یا مطالعه، حتما از روش‌های مختلف برای ایجاد تنوع و افزایش فعالیت کمک بگیرید.

تغییر سبک زندگی؛ بهترین راه‌حل پیشگیری از بروز عوارض نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت یک سبک زندگی نامناسب امروزی است که عوارضی مثل بد فرمی بدن، کند شدن عملکرد مغز، ابتلا به بیماری‌های گوارشی و واریس را ایجاد می‌کند. در این مقاله به توضیح نحوه تاثیر‌گذاری نشستن‌های طولانی مدت در بروز هر یک از این عوارض پرداختیم تا با آگاهی از آن‌ها تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنید. داشتن الگوهای رفتاری مناسب برای پیشگیری از تاثیرات منفی نشستن طولانی مدت مثل ورزش کردن، استفاده از ماساژور و افزایش تحرک در زندگی روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر زمان بسیاری را در به مطالعه پشت میز، کار کردن یا رانندگی می‌گذرانید، توصیه‌های افزایش تحرک و گنجاندن فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه خود جدی بگیرید.

کدخبر: 989014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟