دلایل آبی بودن آسمان در فصل پاییز کشف شد

کسانی که ساکن شهرهای شمالی یا شهرهای شمال غربی کشورند، یا کسانی که بخت این را داشته‌اند در روزهای آفتابیِ بعد از روزی بارانی، راهی آن مناطق بشوند، حتماً از رویت زیبایی‌های آسمان‌های پاییزی لذت‌ها برده‌اند. اگر توجه داشته باشید در فصل پاییز، آسمان رنگ آبی لاجوردی دلنشینی به خود می‌گیرد که لذت تماشای آن دوچندان می‌شود. به همین دلیل در ادامه با هم قصد داریم ببینیم چرا آسمان در پاییز آبی‌رنگ است برای دانستن اینکه چرا آسمان به رنگ آبی است باید ممنون‌ جان ویلیام اِسترات (John William Strutt) باشیم. به لطف تحقیقات این فیزیک‌دان قرن ۱۹، دلیل رنگ آبی آسمان مشخص شده است. استرات موفق شد پدیدۀ تفرق عادى تابش‌ها (rayleigh scattering) را کشف کند. با دقت در این پدیده می‌توان ساطع‌شدن نور در رنگ‌های مختلف را بر‌اساس محتوای مولکول‌های اتمسفر تشخیص داد.

برای روشن‌شدن این پرسش که چرا آسمان در پاییز آبی‌رنگ است اجازه دهید توضیحات بیشتری به زبان ساده‌تر بدهیم. نوری که از خورشید به زمین می‌رسد دارای طیف‌های رنگی بسیار زیادی است که در طول موج‌های مختلف نمایان می‌شود. برای‌نمونه، نور قرمز بیشترین طول موج را دارد و طیف رنگ‌های بنفش و آبی‌روشن کمترین طول موج را دارند. زمانی که نور از اتمسفر زمین عبور می‌کند، با لایه‌های مولکول‌های گاز و ذرات غبار برخورد می‌کند. این ذره‌های کوچک نزدیک‌تر به طیف‌های کوتاه موج نور هستند، به همین دلیل ساده است که نور آبی و بنفش راحت‌تر در اتمسفر گسترده می‌شوند و در‌نتیجه ما آسمان را به رنگ زیبای آبی می‌بینیم.

چرا آسمان در پاییز آبی‌رنگ است

البته پاسخ به این پرسش که چرا آسمان در پاییز آبی‌رنگ است به همین‌جا ختم نمی‌شود و لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که آسمان آبی نیست و رنگ واقعی آسمان بنفش است؛ اما ما آسمان را به جای بنفش آبی می‌بینیم، چرا‌که چشمان ما نسبت به طیف رنگ آبی حساس‌تر خلق شده است.با‌این‌حساب اکنون که با فرآیند شکل‌گیری رنگ آبی آسمان آشنا شدیم، زمان آن فرا می‌رسد که نگاه دقیق‌تری به پرسش چرا آسمان در پاییز ابی‌رنگ است داشته باشیم.

خورشید در پایین‌ترین مکان خود در آسمان قرار دارد

به‌همان‌ترتیب که روزها در پاییز کوتاه‌تر می‌شود، مسیر حرکت خورشید نیز در آسمان ارتفاع کمتری نسبت به افق پیدا می‌‌کند و در‌نتیجه چشمان ما طیف نور آبی بیشتری را از نور خورشید دریافت می‌کند. در کنار این مسئله، در پاییز شاهد ابر و بخار کمتری در آسمان هستیم.گرمای طاقت‌فرسای تابستان رطوبت بیشتری را بخار می‌کند، اما در پاییز با کاهش دما شاهد تولید و تجمع رطوبت کمتری در جو هستیم. به همین دلیل رنگ آسمان در فصل پاییز آبی‌تر به نظر می‌رسد.

حتماً برای شما هم پیش آمده است که در دوران مدرسه گردونۀ رنگ ساخته باشید. اگر به این گردونه با دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که طیف رنگ‌های آبی و نارنجی به‌عنوان رنگ‌های تکمیلی به‌ حساب می‌آیند و در‌نتیجه رنگ قرمز و زرد برگ‌های درختان در پاییز باعث می‌شود تا آسمان به رنگی آبی‌تر در چشمان شما جلوه کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 343045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟