مار آبی خوش خط و خال در دستان صاحبش + فیلم
حجم ویدیو: 1.78M | مدت زمان ویدیو: 00:00:14

به گزارش رکنا، این مار آبی که در رنگ آبی در تم های مختلف مایل به سبز می بینید به راحتی از سر و کول صاحبش بالا رفته است بدون اینکه آسیبی به او برساند.

مار آبی از انواع  مار خانگی است که به طور معمول زندگی در آب ها را برای خود انتخاب می کند. بیشتر این مارها در تالاب ها، دریاها، آب های آزاد و رودها وجود دارند.

مار آبی چیست؟

مار های آبی، دسته ای از مارها می باشند که به طور معمول در دریا ها، تالاب ها، آبگیر ها و رودها زندگی می کنند. این مار از انواع خزندگان آبزی است و در ایران نیز به مقدار زیاد وجود دارند. البته از این گونه مارها در سراسر جهان وجود دارد. تغذیه آنها در حالت کلی از پستانداران و حشرات می باشد و بیشتر دوست دارند در جاهای خنک و مرطوب زندگی کنند. البته اینکه آنها در آب زندگی می کنند به این معنا نیست که توانایی حضور در خشکی را ندارند. آنها می توانند برای برخی از فعالیت های خود از آب بیرون بیایند و در خشکی به فعالیت بپردازند.

مار های آبی در ایران

مارهای آبی در انواع مختلفی وجود دارند که در سرتاسر ایران پراکنده شده اند. از انواع مارهایی که در ایران وجود دارند می توان به مار های گیلان ، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان و اردبیل اشاره کرد. آنها بیشتر به جاهای نمناک علاقه دارند و به طور معمول جاهایی را برای زندگی انتخاب می کنند که دارای شرجی بوده و مرطوب باشد. این خزنده ها بیشتر در مناطقی زندگی می کنند که در نزدیکی دریاها و آب ها باشد. مثلا شهرهایی مانند مازندران و گیلان که هم مرطوب است و هم در نزدیکی آب ها هستند.

مار آبی سمی است؟

سوالی که در این جا مطرح می باشد، این است که آیا این خزنده از گونه های سمی به شمار می روند؟ پاسخ ما به شما این است که در حالت کلی این مارها ممکن است سمی یا غیر سمی باشند مثلا مار چلیپر که از گونه های آبی این مار ها می باشد، بسیار سمی بوده و خطرناک است اما امکان دارد که یک مار آبی دیگر برای ما بدون خطر بوده و هیچ خطری نداشته باشد. نمی توان به صورت قاطع به این سوال پاسخ دقیقی داد.

آیا مار آبی زهر دارد؟

سوالی که در این جا مطرح می باشد این است که آیا این خزنده ها دارای زهر هستند یا خیر؟ پاسخ ما به شما این است در حالت کلی همه مار ها زهر دارند، اما بستگی دارد که از آن استفاده می کنند یا خیر. برخی از این خزنده ها دارای سم خطرناکی هستند که می تواند به راحتی یک انسان را بکشد، مانند مار شکم زرد. اما برخی دیگر از آنها هیچ خطری برای ما نداشته و آسیبی به ما نمی رسانند مانند ناتریکس. پس سمی بودن یا نبودن آنها به نوع آن وابسته است.

سمی ترین مار آبی دنیا

در دوره اخیر، ماری آبی به رنگ زرد در اقیانوس اطلس مشاهده شد. این مار از سمی ترین و خطر ناک ترین گونه های این خزنده ها به شمار می رود. سم این مار به حدی قوی است که به راحتی می تواند یک فیل را از پا بیندازد. اگر این مار انسان را نیش بزند در کسری از ثانیه انسان را هلاک می کند.

انواع مار آبی

این خزنده دارای انواع گوناگون می باشند که در سر تا سر جهان پراکنده شده اند. ما در این قسمت می خواهیم شما را با انواع این خزنده های آبی آشنا کرده و خصوصیات ظاهری آنها را شرح دهیم. در ادامه می توانید با خواندن این پست، با انواع مارهای آبی آشنا شوید.

مار آبی بلچر

مار آبی بلچر از مار هایی است که بسیار بسیار سمی بوده و قادر است که به راحتی یک انسان را بکشد. از این گونه سمی تاکنون نزدیک به چند هزار نوع شناسایی شده است. سم این مار به قدری قوی می باشد که یک میلی گرم از آن می تواند در کسری از ثانیه، یک انسان را بکشد. بیشتر قربانیان مار بلچر، شنا گرانی می باشند که برای انجام تحقیق به دریا می روند. از این گونه خزنده بیشتر در آب های آزاد استرالیا، آفریقا و هند یافت می شود.

ناتریکس

مار آبی ناتریکس، گونه از ای از این خزنده می باشد که معمولا به رنگ سبز دیده می شود. بدن این مار به قدری بزرگ می باشد که تا ۱۰۰ سانتی متر نیز از آنها دیده شده است. این مار بر روی بدن خود دارای خال های ریز و درشت سیاه رنگ و قهوه ای است و در هر مرحله از تخم گذاری ، قادر است که ۱۲ عدد تخم از خود بر جا بگذارد. ناتریکس ها بیشتر در حوضچه ها و آب های آزاد خلیج فارس یافت می شوند.

چلیپر

این خزنده گونه ای از مارهای آبی است که به طور معمول کشور استرالیا و آفریقا را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می کنند. بدن این مار معمولا به رنگ تیره است و در قسمت سر خود حفره های ریز و درشت را دارد. چلیپر ها در ایران بیشتر در استان تهران، فارس، مرکزی، کرمان و اصفهان هستند.

قمچه مار

قمچه مار از انواع مارهای آبی است که دارای بدنی استوانه ای شکل هستند. رنگ این مار بیشتر زرد و سبز زیتونی است و در آب های آزاد کشور آفریقا به تعداد زیاد یافت می شود. آنها قادرند که در هر مرحله نزدیک به 7 عدد تخم بگذارند. غذای مصرفی قمچه مارها، بیشتر قورباغه ها و حشرات می باشد.

شکم زرد

سمی ترین و خطرناک ترین خزنده ای که تاکنون شناخته شده است، مار شکم زرد می باشد. این مار برای اولین بار در اقیانوس اطلس مشاهده شد. سم این مار به قدری قوی است که می تواند در عرض یک دقیقه به راحتی یک انسان را هلاک کند. روی قسمت شکمی این مار، نقطه های زرد بوده و دارای پوزه بلند و کشیده است.

غذای مار آبی

در این قسمت از مقاله می خواهیم به مواردی که یک مار آبی می تواند به عنوان تغذیه از آن استفاده کند اشاره کنیم. این خزنده ها معمولا به غذاهایی مانند قورباغه ها و حشرات علاقه بسیار زیادی دارند. اگر در آب باشند، خوراک آنها می تواند خزه ها، اسفنج ها و مرجان ها باشد‌‌‌ اما غذای مار ها روی خشکی می تواند چیز هایی مانند لاشه حیوانات، شاخ و برگ درختان و موش ها باشد.

کدخبر: 931113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟