راز عمر طولانی مردمان موناکو چیست؟

اگر فرصت زندگی در هر جایی از دنیا را داشتید، کجا را انتخاب می‌کردید؟ اگر جایی را هدف گرفته‌اید که انتظار دارید در آن محل بیشتر از جاهای دیگری در دنیا عمر کنید، برنده سال ۲۰۱۶ با اختلاف زیاد، موناکو است.

اهالی موناکو به طور میانگین ۹۰ سال عمر می‌کنند، که این عدد ۴ سال بیشتر از هر کشور دیگری است و تقریبا ۱ دهه بیش از کشوری مثل آمریکا. موناکو در عین حال از ثروتمندترین کشورهای دنیا هم هست، از هر ۳ نفر از اهالی آن ۱ نفر میلیونر هستند که احتمالا دلیل آن عدم وجود مالیات بر درآمد است.

کشورهای حاشیه مدیترانه ممکن است به خاطر رژیم‌های غذایی‌ مناسب که شامل سبزیجات، ماهی و حبوبات تازه و مصرف محدود چربی‌های مضر است از لحاظ طول عمربر دیگر ملت‌ها برتری داشته باشند. اما باید صادق بود، ثروت زیاد هم به آنها ضرری نمی‌زند. از طرفی عدم وجود مالیات بر درآمد هم موجب از بین رفتن وجدان اجتماعی در موناکو نشده است. با این درآمد ملی، کشور قادر است خدمات درمانی و بهداشتی عالی، آموزش مناسب، حمل‌ونقل عمومی خوب و خدمات اجتماعی فراگیر به مردم خود ارائه کند.

در سویی دیگر، مناطق صحرایی در افریقا به طرزی ناراحت‌کننده امید به زندگی پایینی دارند. مثلا در جمهوری چاد امید به زندگی ۵۰.۲ سال است. کشوری که تقریبا در وسط افریقای شمالی قرار دارد و اغلب از آن به «قلب مرده افریقا» یاد می‌شود و یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است طوری که بیش از ۸۰٪ مردم آن زیر خط فقر زندگی را سپری می‌کنند.

چاد به خاطر موقعیتش بیشترین تنش‌های سیاسی، مذهبی، و نژادی را تجربه می‌کند. چاد شمالی تقریبا در سیطره صحرای بزرگ افریقا است و چاد جنوبی آب‌وهوای گرمسیری همراه با وفور منابع طبیعی دارد. با این حال، این منابع به درستی استفاده نمی‌شوند چراکه اهالی چاد کشاورزی و زیرساخت‌های ناکارآمدی دارند و وضع آلودگی محیطی‌شان نیز افتضاح است.

به هر حال اگر می‌خواهید دوران پیری طولانی داشته باشید به فکر بازنشستگی در موناکو، سنگاپور یا ژاپن باشید و البته به فکر در پیش گرفتن عادت‌هایی برای افزایش طول عمر باشید، از جمله رژیم‌های غذایی سالم و سبک زندگی پرتحرک.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 347604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟