عوامل مهم ناباروری زنان

به گزارش رکنا، کارشناس مسؤول واحد بهداشت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان آوج با اذعان به اینکه چاقی در بانوان، از مهم ترین عوامل ناباروری است؛ گفت: چاقی زودرس (پیش از 12 سالگی) که با بلوغ زودرس همراه باشد، شانس ناباروری را در بزرگسالی افزایش می دهد.

به گفته طاهره رضوانی، نابـاروری در یـک زوج، به ناتوانـایی بـرای بارداری پس از یک سال، با وجود داشتن رابطه جنسی بدون جلوگیری تعریـف می شود و از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عنـوان یکـی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی مطرح است که بر کیفیت زندگی و روابط زوجین و حتی سلامت روحی و روانی آنان تاثیر می گذارد.

این کارشناس در تشریح رابطه بین چاقی و ناباروری اظهار کرد: چاقی می تواند عوارضی، چون: اختلال تعادل هورمونی، تغییر زمان آغاز قاعدگی، اختلال قاعدگی، اختلال تخمک گذاری، سندرم تخمدان پلی کیستیک ( به عنوان شایع ترین علت ناباروری بانوان)، اختلال ترشح هورمون های جنسی، افـزایش مقاومـت بـه انسولین و تاثیر بر هورمون های جنسی از جمله تستوسترون را همراه داشته باشد و به نابـاروری، شکست در درمان های ناباروری و حتی مشکلات دوران بارداری منجر شود.

کارشناس مسؤول واحد بهداشت خانواده حوزه سلامت شهرستان آوج بیان کرد: شروع قاعدگی و نمایه توده بدنی دختران، ارتباط معکوسِ معناداری دارند؛ یعنی اینکه هرچه نمایه توده بدنی، بالاتر باشد، شروع قاعدگی، در سن پایین تری رخ می دهد. وی افزود که عوارض تغییر زمان قاعدگی به دنبال چاقی، از دوره نوجوانی آغاز می شود.

رضوانی با اذعان به اینکه چاقی در دوران بارداری، تأثیر زیان باری، مانند: هیپــرلیپیدمی، سندرم متابولیــک، پره اکلامپسی، اکلامپسی و دیابت بارداری بر روی مادر و جنین خواهد گذاشت، تصریح کرد:  برنامه بهبود شیوه زندگی در بانوان دچار چاقی که تحت درمان ناباروری هستند، نه تنها می تواند شاخص های تن سنجی آنان را بهبود بخشد، بلکه مهم تر از آن، شانس بارداری خود به خودی را در مقایسه با درمان های استاندارد باروری افزایش می دهد و چنین تاثیرگذاری می تواند به طور چشمگیری هزینه های درمان ناباروری را کاهش دهد.

کدخبر: 840291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟