آسنترا چیست؟

به گزارش رکنا، آسنترا ازجمله داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) است که از طریق آن می‌توان تعادل سروتونین در مغز را به حالت نرمال بازگرداند. در کنار فواید شگفت انگیز این قرص در درمان بیماری افسردگی و دیگر اختلالات روانی، این دارو عوارضی نیز دارد.

موارد مصرف آسنترا 50 عبارتست از : در درمان افسردگی، وسواس اجباری، اختلالات پانیک و اختلالات خلقی کاربرد دارد.

سلول های مغزی که نورون نامیده می شوند،مواد شیمیایی مختلفی را جهت ارتباط با سایر نورون ها ترشح می کنند.این یعنی یک سری تکانه الکتریکی بین نورون ها مسئول کارکرد های بخش های مختلف مغز می باشند. آسنترا سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش می دهند.این کار کمک به برطرف سازی علائم افسردگی و حملات ترس و بسیاری از اختلالات دیگر مربوط به خلق و خو در برخی از افراد می شود. سرترالین به علت کاهش میل جنسی در درمان انزال زودرس نیز کاربرد دارد

فارماکوکینتیک آسنترا 50

سرترالین به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5/8-5/4 ساعت پس از مصرف آن است. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال است. به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و 98% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود 26 ساعت است. به میزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت است. این دارو وارد شیر مادر هم می شود.

عوارض جانبی آسنترا 50

عوارض گوارشی مانند احساس تهوع،سوء هاضمه، یبوست یا اسهال خصوصا در ابتدای مصرف سرترالین شایع است که با مصرف وعده های غذایی ساده و سبک و مصرف آب به مقدار کافی می توان شدت آنها را کاهش داد.

_در صورت احساس خواب آلودگی ،ضعف و خستگی از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری کنید.

_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.

_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو است که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف کرد.

_تغییرات خلق و خو مانند احساس اضطراب ،پریشانی، بی قراری و فراموشی و احساس لرزش ممکن است اوایل درمان با سرترالین بروز کند که به مرور و در مدت چند روز برطرف می شوند امادر صورت ادامه دار شدن یا تشدید این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

_در صورت اختلال در خواب،تعریق بیش از حد،کاهش اشتها یا تغییر وزن ناگهانی ،درد ،احساس گزگز انگشتان ،مشکلات جنسی ،زنگ زدن گوش ،ضربان‌نامنظم ، آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت کنید.

فواید قرص آسنترا

اگر به دنبال قرص برای کاهش استرس یا درمان افسردگی باشید، Asentra یکی از بهترین‌هایی است که احتمالا توسط پزشک برای شما تجویز خواهد شد. این دارو فواید زیر را دارد:

    خلق و خو و خواب را بهبود می‌بخشد.

    اشتها و سطح انرژی را به حالت عادی بازمی‌گرداند.

    تعداد حملات پانیک را کاهش می‌دهد.

    ترس، اضطراب و افکار ناخواسته را کم ‌می‌کند.

    وسواس اجباری را کاهش می‌دهد. بنابراین مشکلاتی مثل تعداد دفعات شستن دست یا بررسی امور روزمره کمتر می‌شود.

همچنین برای درمان زود انزالی نیز ممکن است این قرص ممکن است مورد تجویز قرار بگیرد.

نحوه مصرف قرص آسنترا

چنانچه اشاره کردیم Asentra در ۲ دوز ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی یافت می‌شود. ۱ بار در روز صبح یا عصر این دارو باید استفاده شود. گاهی درمان با دوز ۵۰ میلی‌گرم آغاز می‌شود و بعد اگر پاسخ مناسب نباشد، دوز به تدریج افزایش می‌یابد. حداکثر دوز مصرف روزانه آسنترا ۲۰۰ میلی‌گرم است. در بعضی موارد دوز ۲۵ میلی‌گرم نیز مثلا برای درمان حملات پانیک ممکن است تجویز شود.

اگر یک نوبت فراموش کنید که Asentra را بخورید به محض به خاطر آوردن باید آن را مورد استفاده قرار دهید. چنانچه زمان مصرف بعدی این دارو نزدیک است، دیگر دوز فراموش شده را مصرف نکنید. یعنی هر دو قرص را همزمان با هم مورد استفاده قرار ندهید. با غذا یا بدون غذا این قرص را می‌توانید بخورید.

چقدر طول می کشد تا آسنترا اثر کند ؟

حداقل ۱۰ روز باید صبر کنید تا نخستین نشانه‌های اثرگذاری این دارو را مشاهده نمایید. برای اینکه علائم بهبودی به طور کامل مشاهده شود، معمولا چند ماه زمان لازم است. بنابراین پس از شروع مصرف این قرص فورا در مورد اثرگذاری یا عدم موثر بودن آن نباید تصمیم بگیرید. دقت داشته باشید که قطع مصرف این دارو نیز باید به تدریج صورت گیرد نه به یکباره.

عوارض اوردوز قرص آسنترا

سرگیجه شدید و غش کردن از مهم‌ترین علائم اوردوز Asentra است. همچنین علائمی همچون بیرون‌روی، اسهال، استفراغ، توهم، عدم تعادل عضلات و آشفتگی و پریشانی نیز ممکن است مشاهده شود. پس از مصرف بیش از حد آسنترا اگر اختلالات تنفسی مشاهده شود، فورا باید با اورژانس تماس حاصل گردد. توجه داشته باشید که عوارض ذکر شده در اغلب اوقات تنها زمانی رخ می‌دهند که بیش از مقدار دوز تجویز شده، این قرص استفاده شود.

تداخل دارویی آسنترا چیست ؟

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش خواهد داد. مهم‌ترین داروهایی که ممکن است با قرص آسنترا تداخل داشته باشند، شامل موارد زیر هستند:

    پیموزاید

    داروهای ضد پلاکت مثل کلوپیدوگرل

    ایبوپروفن/ ناپروکسن

    رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین

    آنتی هیستامین‌ها

    آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم

    داروهای خواب‌آور

    داروهای ضد درد یا ضد سرفه

    آسپرین

به طور کلی توصیه می‌کنیم که پیش از شروع مصرف Asentra حتما پزشک را در جریان تمام داروهای مصرفی خود قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی پیشگیری به عمل آید.

هشدار در مورد مصرف Asentra

پیش از استفاده از این دارو به موارد زیر دقت کنید:

    اگر آلرژی یا حساسیت داشته و مثلا به لاتکس حساسیت دارید، پیش از شروع به مصرف این قرص به پزشک اطلاع دهید.

    قبل از شروع به مصرف این دارو سابقه پزشکی خود را با پزشک در میان بگذارید. به خصوص اگر اختلال دوقطبی، بیماری‌های کبدی، مشکلات قلبی، اختلال تشنج، بیماری تیروئید و … دارید.

    اگر پس از مصرف این دارو متوجه شدید در ریتم قلب شما تغییری ایجاد شده است، به پزشک اطلاع دهید.

    از آنجایی‌که این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود، در زمان مصرف از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، مثل رانندگی، بپرهیزید.

    از مصرف این دارو همزمان با نوشیدنی‌های الکلی به شدت باید اجتناب شود.

    افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض قرص آسنترا نسبت به سایرین حساس‌تر باشند.

    در صورتی‌که این دارو برای کودکان تجویز شود، ممکن است باعث کاهش وزن و کاهش اشتها شود. پس لازم است وزن و قد کودک به طور مداوم چک شود.

    در دوران بارداری فقط در صورت نیاز باید از سرترالین یا Asentra استفاده شود زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد کند.

    اگر قصد باردار شدن دارید و پزشک این دارو را برایتان تجویز کرده است، باید وی را در جریان قرار دهید.

    از آنجایی‌که این دارو وارد شیر مادر می‌شود، در دوران شیردهی فقط با تجویز پزشک مجاز به مصرف آن هستید.

داروهای گیاهی جایگزین آسنترا

افسردگی اگر شدت داشته باشد، حتما با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، باید درمان شود. اما چنانچه افسردگی خفیف است گاهی‌ می‌توانید به کمک داروهای گیاهی موجود در داروخانه که برای خرید نیاز به نسخه پزشک نیز ندارند، در راه بهبود خود گامی موثر بردارید. چند نمونه از این داروها به شما معرفی می‌شوند:

کپسول لینورمیا مدین فارما

عصاره ریشه گیاه آشواگاندا در کپسول لینورمیا مدین فارما آن را تبدیل به یک داروی گیاهی ضد افسردگی و ضد استرس می‌کند. برای تقویت حافظه، افزایش تمرکز، افزایش سطح انرژی و توان بدنی می‌توان از این کپسول استفاده نمود. مصرف این کپسول همچنین به بهبود عملکرد جنسی در آقایان و خانم‌ها نیز کمک می‌‎کند. روزانه ۲ عدد کپسول در ۲ نوبت و ترجیحا در کنار غذا باید میل شود تا کم‌کم اثرات درمانی خود را نشان دهند.

کپسول والرید حکیم تجارت سهند

گیاه گل ساعتی و سنبل الطیب در کپسول والرید حکیم تجارت سهند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این دارو به کاهش اضطراب و استرس کمک کرده، آرامبخش است و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. ۱ عدد از این کپسول را روزانه همراه با غذا باید میل کنید. اگر هدفتان بهبود خواب است، آن را نیم ساعت قبل از خواب بخورید. چنانچه بخواهید مصرف را بیش از ۱ ماه ادامه دهید، در این زمینه باید نظر پزشک را جویا شوید.

کپسول ریلکس هرب بهتا دارو

به عنوان دارویی که اثر آرامبخش داشته باشد و بدون نیاز به نسخه پزشک بتوانید آن را بخرید می‌توانید از کپسول ریلکس هرب بهتا دارو استفاده کنید. این کپسول کاهش دهنده استرس بوده و در بهبود خواب نیز موثر است. روزانه ۱ یا ۲ کپسول همراه با غذا باید مورد استفاده قرار گیرد. جهت بهبود بی‌خوابی، لازم است نیم ساعت پیش از خواب آن را میل کنید. عصاره خشک گیاه گل ساعتی ترکیب موثر موجود در این محصول است. در دوران بارداری و شیردهی این کپسول منع مصرف دارد.

کلام پایانی

هرآنچه در مورد قرص آسنترا مهم به نظر می‌رسید، در این مقاله گنجاندیم. این قرص یکی از معروف‌ترین داروها است که بیش از هر چیز برای درمان افسردگی بکار می‌رود. البته فواید دیگری نیز دارد که به آنها نیز اشاره شد. اگر افسردگی شما خفیف است، شاید ایده خوبی باشد که از داروهای گیاهی کمک بگیرید.

کدخبر: 857543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟