دلیل انواع سرفه ها

به گزارش رکنا، سرفه از بدترین بخش های بیماری است که هم فرد درگیر آن را کلافه می کند و هم اطرافیان را. در این مطلب بر آن شده ایم تا شما را با انواع سرفه ها و دلیل آنها آشنا کنیم.

تک سرفه خشک + عطسه: آلودگی هوا

تک سرفه + مخاط + عطسه + آبریزش بینی + درد بدن + ضعف + تب کم: آنفلوآنزا

تک سرفه + مخاط + آبریزش بینی + عطسه: سرماخوردگی

سرفه خشک و مکرر + عطسه + درد بدن + ضعف + تب بالا + مشکل تنفسی + عدم حس بویایی و ذائقه: کروناویروس

انواع مختلف سرفه

اگر نوع سرفه تشخیص داده شود بهتر می‌توان راه درمان سرفه شدید و تنگی نفس را پیدا کرد. در برخی مواقع نیاز است حتما برای بهبود سرفه شدید نزد پزشک بروید. اما قبل از آن باید بدانید سرفه شما از کدام نوع است. به‌طور کلی سرفه به  سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

1. سرفه­‌ خشک

خشک بودن هوا، ورم یا خشکی نای و عفونت‌های بخش فوقانی سیستم تنفسی را می‌توان علت سرفه خشک دانست. به‌همین دلیل افراد برای درمان سرفه خشک که اغلب احساس غلغلک ایجاد می‌کند، حتما به پزشک مراجعه می‌کنند. جالب است بدانید سرفه‌های کرونایی از انواع سرفه خشک به‌شمار می‌آیند. این سرفه که معمولا زمان بهبود آن طولانیست با علائم زیر همراه خواهد بود:

    ورم لوزه‌ها

    التهاب حنجره

    سوزش گلو

    حساسیت فصلی

    آلرژی

برای درمان سرفه خشک که ممکن است با دل درد و سوزش معده همراه باشد از داروهای ضد اسید، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای آسم استفاده می‌کنند.

2. سرفه مرطوب

اصلی‌ترین نشانه سرفه مرطوب یا مولد وجود خلط در گلو است. در واقع هنگام این نوع سرفه کردن مخاط از گلو، بینی و ریه‌ها شما خارج می‌شود. پزشکان سرفه خلط‌دار را نشانه سرماخوردگی، ذات‌الریه یا آنفلوآنزا می‌دانند. برای درمان سرفه خلط‌دار پزشک ابتدا پشت حلق شما را معاینه می‌کند و هنگام گرفتن شرح حال از شما می‌پرسد آیا احساس رطوبت در پشت گلوی خود دارید یا خیر.

رنگ زرد، بژ بسیار کمرنگ و سفید برای سرفه‌های خلط‌دار طبیعی است اما سبز بودن آن نشانه وجود عفونت در گلو خواهد بود. این نوع سرفه معمولا کمتر از سه هفته بهبود پیدا می‌کند اما در صورت ادامه‌دار بودن باید برای درمان سرفه خلط‌دار حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای بهبود سرفه مرطوب می‌توانید از داروهای تسکین دهنده علائم آن یا ضد سرفه‌ها استفاده کنید. همچنین عسل می‌توانید یک روش بهبودبخش مناسب برای سرفه خلط‌دار باشد.

3. سرفه حمله‌ای

این نوع سرفه‌ها به صورت متوالی شروع شده و معمولا منجر به تنگی نفس می‌شوند. سرفه‌های آزاردهنده حمله‌ای در اثر دردهای دیافراگمی، شکمی، معده و سردرد ایجاد خواهند شد. اکثر افراد هنگام بروز این سرفه‌های غیرقابل کنترل دچار درد عضلانی و حالت تهوع می‌شوند. درمان سرفه شدید و تنگی نفس حمله‌ای کمی طولانی مدت است و باید دلایل ایجاد آن را در وامل زیر بررسی کرد:

    سیاه سرفه

    سل

    خفگی

    سینه پهلو

    بیماری مزمن ریه

عدم درمان بموقع سرفه می‌تواند با سرفه حمله‌ای به صورت پشت سر هم و غیرقابل کنترل همراه شود.

از دیگر انواع سرفه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    سیاه سرفه: عفونت راه هوا توسط یک باکتری به نام بوردتلا پرتوزیس، سیاه­‌سرفه (پرتوزیس) گفته می­‌شود.

    سرفه همراه با خس خس: اگر فرد هنگام بازدم خس­‌خس می‌کند (صدای صوت)، بدین معنی است که راه تحتانی ورود هوا ملتهب شده است. این شرایط درصورت آسم یا عفونت ویروسی برونشیت رخ می­‌دهد.

    سرفه شبانه: زمانی که فرد سرما خورده است، مخاط بینی و سینوزیت از گلو تخلیه و باعث سرفه حین خواب می‌­شود. این موضوع تنها درصورتی دردسرساز است که سرفه مانع از خواب شود.

    سرفه هنگام روز: هوای سرد، برخی فعالیت‌ها یا رایحه خاص باعث تشدید سرفه در روز می­‌شود.

    سرفه با تب: حتمالا فردی که سرفه می کند و تب خفیف و آبریزش بینی دارد سرما خورده است.

    سرفه دائم: معمولا سرفه بر اثر سرماخوردگی ویروسی، به­‌خصوص اگر فرد پشت سر هم سرما بخورد، تا چند هفته باقی می­‌ماند. آسم، آلرژی یا عفونت مزمن در سینوزیت نیز باعث سرفه‌های طولانی و مداوم می­‌شود. اگر فرد پس از سه هفته هنوز هم سرفه می‌­کند، با پزشک تماس بگیرید.

نحوه درمان سرفه خشک و مرطوب

در اکثر موارد، ویروس باعث بروز این مشکل می­‌شود و باید دوره­‌ی آن طی شود. اکثر پزشکان دارو برای سرفه تجویز نمی‌کنند و پیشنهاد آن‌ها استفاده از راه‌کارهای درمان خانگی سرفه است. اما بهبودی سرفه شدید و تنگی نفس بدون دارو امکان‌پذیر نیست. در زیر می‌توانید جدول داروهای موثر در درمان سرفه و راه‌کارهای خانگی را مشاهده کنید:

جدول دارو برای درمان سرفه

داروها    /   موارد مصرف

آنتی‌هیستامین‌ها، کورتیکواستروئیدها و ضد احتقان‌ها   /  آبریزش بینی و آلرژی

داروهای استنشاقی  /  سرفه‌های مربوط به آسم و کشادکننده برونش (راه‌های هوایی)

آنتی‌بیوتیک‌ها   /  سرفه‌های مزمن ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی

داروهای کنترل کننده اسید  /  رفلاکس اسید معده

داروهای سرکوب کننده سرفه  /  تسکین علائم سرفه

راهکارهای درمان خانگی سرفه خشک و مرطوب

    نوشیدن مایعات گرم می‌تواند مخاط گلو را رقیق کند و موجب تسکین علائم آن شود.

    قرقره آب نمک می‌تواند تحریک گلو ناشی از سرفه خشک را برطرف کند.

    ترکیب عسل و آب ولرم به کاهش سرفه‌های شدید کمک خواهد کرد.

    برای درمان سرفه خلط‌دار حتما شربت‌های حاوی آویشن استفاده کنید. تهیه چای آویشن هم اثرات مثبت فراوانی در بهبودی این مشکل خواهد داشت.

    برای بهبودی سرفه خشک حتما هوای محیط اطراف خود را مرطوب نگه دارید.

    سیگار کشیدن یا در معرض دود آن قرار گرفتن موجب تحریک ریه و گلوی شما می‌شود. در این صورت حتی اگر علت سرفه خشک شما چیز دیگری باشد، شدیدتر خواهد شد.

    خاصیت ضد التهابی زنجبیل می‌تواند باعث درمان سرفه خشک و از بین رفتن مخاط دستگاه تنفسی شود.

کدخبر: 903015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟