هشدار ویتامینی با عصبانیت

به گزارش رکنا، اگر حس می کنید که به آسانی و بی دلیل عصبانی می شوید شاید میزان ویتامین B در بدن تان کم است. این ویتامین احساس خشم و عصبانیت را کاهش می دهد و منبع طبیعی آن تخم مرغ است.

نقش ویتامین B در سیستم عصبی!

ویتامین های نوروتروپیک B به عنوان کوآنزیم و فراتر از آن در سیستم عصبی نقش مهمی ایفا می کنند. به ویژه ویتامین B1 (تیامین)، B6 (پیریدوکسین) و B12 (کوبالامین) اساساً به حفظ یک سیستم عصبی سالم کمک می کنند. پیریدوکسین یا ویتامین B6 برای سنتز یا متابولیسم تقریباً همه انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی که به انتقال پیام ها در CNS کمک می کنند) ضروری است. کمبود پیریدوکسین باعث علائمی زیر می شود:

    خستگی

    عصبی بودن

    تحریک پذیری

    افسردگی

    بی خوابی

     مشکل در راه رفتن

علاوه بر این، سرگیجه، نوریت، نورالژی و سندرم تونل کارپ، بی حسی در دست ها و پاها، سوزن سوزن شدن در دست ها ناشی از تورم بافت همبند در مچ دست که به اعصاب فشار می آورد، با کمبود ویتامین B6 مرتبط است.

عوارض کاهش سطح خونی ویتامین B6

استفاده طولانی مدت از داروهای ضد تشنج حاوی فنی توئین یا سوکسینیمید ممکن است سطح خونی پیریدوکسین را کاهش دهد. همچنین:

    داروهای ضد افسردگی

    مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO)

    داروهای ضد فشار خون

    داروهای ضد سرطان

    داروهای ضد بارداری خوراکی

    داروهای ضد سل

نیز ممکن است سطح پیریدوکسین را در خون کاهش دهند و باعث تحریک پذیری، نوروپاتی محیطی و تشنج شوند. مکمل پیریدوکسین برای درمان کمبود پیریدوکسین مرتبط با رژیم غذایی و دارو استفاده می شود. مهم است که دوز تجویز شده توسط پزشک را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از حد پیریدوکسین ممکن است باعث از دست دادن حافظه شود.

منابع غذایی غنی از پیریدوکسین عبارتند از:

گوشت، ماهی، سیب زمینی، موز و حبوبات (لوبیا خشک، نخود، عدس و محصولات سویا).

کدخبر: 916051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟