درمان گیاهی سینوزیت + روش مصرف

به گزارش رکنا، گیاهان زیر را باهم بجوشانید و به مدت 7 شب هنگام خواب میل کنید تا سینوزیت شما درمان شود.

گل گاوزبان

اسطوخودوس

مرزنجوش

گل بابونه

آویشن

بخور بابونه در درمان سینوزیت بسیار مفید است. به این منظور می توانید حدود 5 گرم بابونه را داخل آب جوش بریزید و روی آن نفس بکشید. این بخور باعث شفاف شدن رنگ پوست نیز می شود.

فلفل قرمز

برای باز کردن مجرای بینی می توانید از فلفل قرمز استفاده کنید، این گیاه تند سیستم ایمنی را تحریک می کند و جریان خون را افزایش می دهد، از جمله مهم ترین خواص آن می توان به کاهش التهاب اشاره کرد.

روش استفاده از فلفل قرمز برای باز کردن مجرای بینی:

یک قاشق چای خوری از پودر فلفل قرمز را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دو یا سه روز آن را بنوشید، اگر کار سختی است یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید، توجه کنید که افرادی که حساسیت دارند یا ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.

زنجبیل

زنجبیل از جمله ادویه های مهمی است که سرشار از خواص ضد التهابی و ضد عفونت است، این ادویه که باکتری ها و ویروس ها را نابود می کند به دلیل وجود پلی فنول در خود می تواند ترشح مخاط را کاهش دهد و باعث حفظ حرکات مژک های بینی شود، مژک های بینی برای سلامت سینوس ها اهمیت بسیاری دارند و باید حرکتی طبیعی داشته باشند تا بتوانند مواد مختلف را فیلتر کرده حساسیت را کاهش دهند.

روش مصرف زنجبیل برای درمان گیاهی عفونت سینوزیت

به این منظور می توانید یک بند انگشت از زنجبیل تازه خرد شده را با یک لیوان آب داغ دم کنید، ده دقیقه بعد دمنوش شما آماده است، آن را صاف کنید و با کمی لیمو و عسل نوش جان کنید، می توانید تا چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که به خواص ضد التهابی و ضد باکتری خود معروف است، از مهم ترین مواد موجود در آن می توان به کورکومین اشاره کرد که علاوه بر فواید بسیاری که برای تنفس دارد تورم سینوس ها را هم کم می کند، این ادویه که در غذاهای ایرانی نقش موثری دارد برای دوران سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم می تواند نقش موثری داشته باشد.

نحوه مصرف زردچوبه برای کاهش عفونت های سینوزیت

برای کاهش عفونت های سینوزیتی می توانید مقدار بسیار کمی از زردچوبه (اندازه یک دانه عدس) را در لیوان آب گرم بریزید و ترکیب کنید، قرقره کردن این ترکیب باعث بهبود سینوزیت می شود، البته می توانید یک قاشق چایخوری از پودر زردچوبه را با شیر گرم ترکیب کرده و با عسل میل کنید، این کار را یک بار در روز و تا یک هفته انجام دهید.

ترب کوهی

مصرف ترب کوهی یکی از بهترین راه ها برای درمان سینوزیت است، این گیاه عفونت را از مجرای بینی خارج می کند و باعث کاهش مشکلات تنفسی می شود، ترب کوهی گیاهی سرشار از سولفور است که می تواند به عنوان آنتی بیوتیکی طبیعی عمل کند.

روش مصرف ترب کوهی برای درمان گیاهی سینوزیت:

برای این منظور می توانید ترب را به طور باریکی ببرید و آن را بمکید، بعد از اندکی مکیدن آن را جویده قورت دهید، اگر چند بار در روز این کار را تکرار کنید به از بین بردن عفونت کمک خواهد کرد.

پیاز

پیاز گیاهی ضدالتهاب است، سینوس ها را تقویت می کند و مقدار قابل توجهی سولفور دارد که باعث خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ آن شده است، برای کاهش مشکلات تنفسی و سینوزیتی می توانید از پیاز استفاده کنید.

روش مصرف پیاز برای کاهش مشکلات سینوزیتی

پیازی را خرد کرده و در آب جوش 5 دقیقه بجوشانید، بعد از این مدت با مایع به دست آمده به مدت 5 دقیقه بخور کنید، یا بخار آن را تنفس کنید، بعد از این مدت می توانید محلول را صاف کرده و میل کنید، توجه کنید که در روش بخور قبل از بخور باید نوشیدنی را بردارید، این روش چند بار در روز و تا یک هفته تکرار می شود و التهاب سینوس ها را از بین می برد.

سیر

سیر که به آنتی بیوتیک بودن معروف است می تواند به سرعت ویروس ها و باکتری های سینوس را از بین ببرد و عفونت را کاهش دهد، این گیاه ضد قارچ هم هست و برای درمان مشکلات مختلف بدن انسان کاربرد دارد.

با سیر چطور سینوزیت ها را درمان کنیم؟

برای این کار کافیست دو حبه سیر را خرد کنید و آب داغ را به آن اضافه کنید، بعد از این کار در معرض بخار آن قرار گرفته و آن را تنفس کنید، این کار به کاهش التهاب سینوس ها کمک می کند، می توانید سیر را به طور خام یا پخته میل کنید و آن را در ترکیب غذاهای خود استفاده کنید تا تاثیر سریع تری بگذارد.

عصاره دانه گریپ فروت

می توانید از عصاره دانه گریپ فروت برای کاهش مشکل سینوزیتی خود استفاده کنید، این عصاره خاصیتی آنتی بیوتیکی دارد و مخاط را از بین می برد، باعث بهبود تنفس می شود و میکروب های مختلف را از بین می برد.

روش مصرف

برای استفاده از عصاره دانه گریپ فروت می توانید آن را به آب یا نوشیدنی خود اضافه کرده میل کنید، مصرف این عصاره تا چهار بار در روز می تواند سرعت بهبود را افزایش دهد.

روغن پونه کوهی

از دیگر مواد گیاهی موثر برای درمان سینوزیت می توان به روغن پونه کوهی اشاره کرد، این روغن که عطر بسیار خوبی دارد ضد باکتری و ضد قارچی موثر است که التهاب را هم کاهش می دهد و خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد، مصرف روغن پونه کوهی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

استفاده از روغن کوهی برای درمان گیاهی مشکلات سینوزیتی

دو قطره از روغن را با نیم لیوان آب بجوشانید و وقتی بخار آن خارج شد آن را نفس بکشید، تنفس بخار این قطره باعث از بین رفتن عفونت های سینوزیت می شود، روش دیگر برای استفاده این است که دو قطره از روغن را روی زبان خود بریزید، این کار را می توانید هر روز تا یک هفته انجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب که ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروسی قوی است می تواند التهاب های سینوزیتی را کاهش دهد و باعث بهبود عفونت سینوس ها شود، مصرف سرکه سیب نه تنها در آغاز دوران سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است که می تواند آلرژی های مختلف را هم کاهش دهد و به طور کلی قبل از عفونت سینوس ها از آن ها مراقبت کند.

روش استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن عفونت سینوس ها:

دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید، ترکیب به دست آمده را سه بار در روز می توانید میل کنید، بیش از پنج روز این کار را ادامه ندهید.

روغن نعناع و نحوه مصرف آن برای بهبود سینوزیت

از روش های تاثیر گذار برای درمان سینوزیت تنفس روغن نعناست، این روغن را توسط دستگاه بخور در فضا پخش کنید و یا هنگام بخور عادی چند قطره از آن را به آب جوش اضافه کنید، استنشاق این روغن مخاط را کنترل می کند و باعث کاهش خشکی بینی می شود و البته در باز شدن سینوس ها هم نقش موثری دارد.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور یک درمان خانگی برای مشکل سینوزیت به شمار می آید.

برای کاهش سردرد های سینوزیت بهتر است مقداری از این روغن را با نمک مخلوط کنید ؛مخلوط به دست آمده را درون بینی اسپری کنید.

اکیناسه و میزان مصرف آن

اکیناسه نام گیاهی ضد باکتری و ضد ویروس است که می تواند عفونت های سینوس را درمان کند، این گیاه که به صورت مکمل مصرف می شود در هنگام شروع علائم بیماری مصرف بیشتری دارد و 1000 میلی گرم از آن دو یا سه بار در روز میل می شود.

روغن اکالیپتوس و نحوه مصرف آن برای درمان سینوزیت

این روغن را در ظرف آب داغی بریزید و بخور کنید، بخور این روغن سینوس ها را باز می کند و باعث از بین رفتن عفونت ها می شود، می توانید از ترکیب روغن اکالیپتوس با روغن نعناع هم استفاده کنید؛ این یکی از روشهای موثر در درمان گیاهی سینوزیت است.

روغن بابونه

روغن بابونه به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی که دارد در درمان سینوزیت و سرماخوردگی نقش دارد.

مصرف ویتامین ث

مصرف مواد، گیاهان، میوه ها و غذاهایی را که ویتامین ث بالایی دارند در اولویت قرار دهید تا به درمان سینوزیت کمک کنند، این مواد در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی خواهند داشت.

روش های خانگی دیگری که تاثیر بسزایی در افزایش سرعت درمان سینوزیت دارند در ادامه آورده می شوند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

شستن مجرای بینی

یکی دیگر از راه ها می تواند شستن مجرای بینی باشد، این کار علاوه بر مرطوب کردن مسیر دماغ، مخاط یا مواد اضافی را از سینوس ها خارج می کند و باعث بهبود درد و حتی کیفیت تنفس می شود.

چطور مجرای بینی را بشوییم؟

برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را با یک قاشق چایخوری آب اکسیژنه ترکیب کنید و یک لیوان آب گرم به آن اضافه کنید، محلول شست و شوی شما آماده است، آن را روزانه یک بار استفاده کنید، توجه کنید که نباید بیشتر از یک بار آن را تکرار کنید.

روش دیگر: این با یک قاشق چی خوری نمک را با یک یک قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید و یک لیوان آب گرم را به آن اضافه کرده استفاده کنید، این محلول را می توان دو یا سه بار در روز استفاده کرد.

استفاده از بخار آب داغ

تنفس بخار باعث کاهش التهاب سینوس می شود، می توانید از آب داغ حمام استفاده کنید، کمپرس با حوله گرم هم نقش موثری در کاهش التهاب دارد و باعث کاهش درد می شود، ده دقیقه تنفس بخار برای این منظور کافیست.

زیاد آب خوردن

یکی دیگر از روش های ساده برای کاهش درد سینوزیت افزایش میزان آب مصرفی است، آب می تواند مخاط را رقیق کند و باعث مرطوب ماندن راه تنفسی شود، همزمان با افزایش میزان مایعات بدن خود سعی کنید استراحت کافی هم داشته باشید.

مصرف سوپ

میل کردن سوپ مرغ یا استخوان، حتی سوپ سبزیجات می تواند حفره بینی را سبک تر کند و باعث بهبود تنفس شود، این سوپ ها مواد معدنی مهمی در خود دارند که در دوران بیماری می توانند شفابخش باشند.

وقتی سینوزیت دارید نباید مواد زیر را مصرف کنید:

سعی کنید در این دوران به جای آب میوه از خود میوه ها استفاده کنید، میزان مصرف قند را کاهش دهید تا گلبول های سفید خون بهتر بتوانند مبارزه کنند و تعدادشان کم نشود، توجه کنید که آرد و دانه های تصفیه شده مخاط را افزایش می دهند و نمک اگر بدون آب کافی وارد بدن شود باعث جلوگیری از روند درمان التهاب سینوس ها می شود، سعی کنید در این دوران شیر و لبنیات مختلف دیگر را میل نکنید زیرا آنها نیز تولید کننده مخاط هستند.

سوالات رایج

علائم سینوزیت در کودکان چیست؟

علاوه بر علائمی که برای بزرگسالان بیان شد کودکان احتمالا دچار مشکل تغذیه ای، نفس کشیدن با دهان، تحریک پذیر شدن و تو دماغی حرف زدن خواهند شد.

چه افرادی در معرض سینوزیت قرار دارند؟

افرادی که آلرژی دارند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، پلیپ بینی دارند و سیگار می کشند امکان دارد زودتر به سینوزیت دچار شوند.

کدخبر: 925121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟