8 خوراکی درمانگر

به گزارش رکنا، بسیاری از میوه ها حکم دارو را در درمان مشکل هر عضو بدن دارند. در ادامه شما را با 8 میوه دارویی آشنا می کنیم.

1) اگر یبوست دارید انجیر بخورید

 سوربیتول یک نوع ملین طبیعی است و می‌تواند به تسهیل در حرکت مدفوع کمک کند. برای مصرف انجیر خشک برای درمان یبوست ، می‌توانید هر روز چندین عدد انجیر خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از آن برای تهیه مواد غذایی مانند کمپوت، خورشت، دسر و غیره استفاده کنید.

2) اگر زخم معده دارید روغن بادام شیرین بخورید (بعد از غذا یک قاشق)

مصرف بادام مغذی موجب تقویت عملکرد ذهن، تقویت استخوان‌ و غضروف ها، کاهش کلسترول ناسالم، بهبود سیستم ایمنی بدن می‌ شود. یکی از مهمترین خواص روغن بادام شیرین، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. بسیاری از پزشکان طب سنت، مصرف روغن بادام شیرین برای معده را بهترین روش جهت درمان زخم معده عنوان کرده‌اند.

وجود باکتری‌ های مهم و مفید در معده و دستگاه گوارش، در افزایش عملکرد آنها نقش مهمی دارند. به همین جهت مصرف مواد مغذی و مفید موجب می‌ شود تا میزان این باکتری‌ها در بدن افزایش پیدا کند. یکی از راهکارهای آسان در این زمینه مصرف روغن بادام برای معده، است. با مصرف این روغن، سطح باکتری‌ها بیشتر شده و عملکرد دستگاه گوارش نیز بهبود پیدا می‌کند.

3) اگر فشار خون دارید انگور بخورید

 انگور از پرفشاری خون پیشگیری کرده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند. در این بررسی که در موسسه تحقیقاتی سلامت قلب در دانشگاه میشیگان انجام شد، انواع انگور سبز، قرمز و بنفش مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که این میوه در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری ایفا می کند.

برای انجام این تحقیق رژیم غذایی موش های آزمایشگاهی به مدت 18 هفته تحت کنترل قرار گرفت. نتایج نشان داد در موش هایی که روزانه انگور مصرف کرده بودند، فشارخون کاهش یافته و عملکرد سیستم قلبی- عروقی با بهبود قابل ملاحظه ای همراه بوده است. این اثر به ترکیباتی موسوم به فلاونوئید که به وفور در انگور و سایر میوه ها و سبزیجات یافت می شود، نسبت داده شده است. علاوه بر میوه ها و سبزیجات، کاکائو، قهوه و چای سبز نیز حاوی فلاونوئیدها هستند.

4) اگر زیاد استرس دارید کشمش بخورید

می‌توان گفت که استرس و اضطراب این روز‌ها، مزاحم همه افراد در زندگی خصوصی و اجتماعی شده است و برخی از آن‌ها برای کنترل سطح استرس به مصرف قرص اقدام می‌کنند و برخی دیگر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند تا شاید بتوانند با کمک مشاوران و متخصصان روانشناسی معضل استرس را در افراد کم کنند یا به نابودی کامل آن بپردازند، اما این نکته را مدنظر داشته باشید که مصرف روزانه چند عدد کشمش به کاهش این مزاحم کمک خواهد کرد.

5) اگر مشکل معده دارید گشنیز بخورید

برای سوءهاضمه و نفخ از دم کرده تخم گشنیز استفاده شود.

6) اگر ورم معده دارید ریحان بخورید

ریحان به دلیل ترکیبات فعالش مزایا و خواص متعددی برای معده دارد. در زیر به برخی از این مزایا و خواص اشاره می‌کنیم:

    تسکین دردهای معده : ریحان دارای خاصیت ضد التهابی و ضد اسیدی است که می‌تواند به تسکین دردهای معده کمک کند.

    کاهش التهاب معده: ترکیبات فعال موجود در ریحان، به خصوص اسید روزمارینیک، خواص ضد التهابی قوی دارد که می‌تواند به کاهش التهاب در معده کمک کند.

    تعادل اسیدیته معده: ریحان دارای خواص آنتی‌اسیدی است که می‌تواند تعادل اسیدیته معده را بهبود بخشد و مشکلات مربوط به افزایش اسید معده را کاهش دهد.

    تقویت جداره معده: مصرف ریحان می‌تواند به تقویت جداره معده کمک کند و از آسیب دیدن معده جلوگیری نماید.

    ضد اسپاسم معده: ریحان به دلیل خواص ضد اسپاسمی که دارد، می‌تواند به کاهش تشنجات و اسپاسم معده کمک کند.

7) اگر زیاد عصبی می شوید موز بخورید

  موز دارای مقدار زیادی ویتامین B است که باعث آرامش سیستم اعصاب می‌شود.

8) اگر کبد چرب دارید لیمو بخورید

بهترین زمان خوردن لیمو ترش برای کبد چرب در صبح کبد به دلیل نیاز بیشتر به انرژی و آب، آماده‌تر است تا مواد مغذی را جذب کند. خوردن لیموترش در صبح می‌تواند به کبد کمک کند تا فعالیت بهتری داشته باشد و در تخلیص چربی‌های اضافی کمک کند. همچنین، مصرف لیموترش بین وعده‌های غذایی می‌تواند مفید باشد.

کدخبر: 950529 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟