بیماری گال، علائم تا درمان را بدانید

 

بنابراین رسیدگی به این نوع بیمار کاملاً ضروری است و تحت هیچ شرایطی نباید به علائم این بیماری بی‌توجهی کنید. هر نوع بی‌توجهی به این بیماری باعث می‌شود که عوارض جبران ناپذیری مانند: آسیب شدید به کلیه و پوست وارد شود. حتی امکان دارد برخی از اندام‌ های داخلی مانند: معده و قلب نیز دچار آسیب‌ های طولانی مدت شوند. در نتیجه هیچ نوع سهل انگاری برای شروع راه‌ ها و انجام اقدامات درمانی گال پذیرفته نیست و کوتاهی کردن باعث آسیب به خودتان می‌ شود. آیا می‌ دانید گال را چگونه باید شناسایی کنید؟

عکس گال روی خانم بزرگسال

علت بیماری گال

شناخت بیماری گال برای کدام دسته از اشخاص حائز اهمیت است؟

قبل از آنکه توضیح دهیم که گال چیست، باید اهمیت آن را بدانید. یعنی بعضی از اشخاص جامعه به واسطه شرایط شغلی و یا موقعیت زندگی‌شان در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. این اشخاص در صورتی که دستورها و توصیه‌ های بهداشتی و فردی را رعایت نکنند امکان مبتلا شدن به این بیماری را دارند. بعضی از مهم‌ترین مشاغلی که بیشتر از سایر مشاغل در معرض ابتلا به این بیماری هستند را برایتان ذکر می‌کنیم تا پیشگیری‌های لازم را انجام دهید. اولین شغل مربوط به کشاورزان و کسانی می‌شود که به طور مستقیم کارهای فیزیکی در زمین یا خاک انجام می‌دهند. دسته دوم از مشاغل مربوط به کسانی می‌شود که در معادن کار می کنند و یا رانندگانی هستند که ارتباط زیادی با خاک دارند.

گال از طریق فضای آلوده به بدن انسان منتقل می‌شود. بنابراین علاوه بر مشاغلی که در قسمت بالا ذکر کردیم، شرایط محیطی نیز در انتقال این بیماری موثر است. قطعاً بسیاری از اشخاص نمی‌توانند شرایط شغلیشان را عوض کنند و باید به همان شغل ادامه دهند. اما به یاد داشته باشید که همیشه باید توصیه‌ های بهداشتی را رعایت کنید. شاید این سوال برایتان مطرح شود و بپرسید که: شرایط شغلی آلوده که باعث ایجاد این بیماری می‌شود چیست؟ منظور از شرایط شغلی آلوده، شرایط محیطی است که انگل‌ های این بیماری در آن محیط زندگی می‌کنند و به بدن انسان منتقل می‌ شوند. بنابراین تشخیص شرایط آلوده بر عهده شما خوانندگان عزیز است. در هر زمانی که تشخیص دادید شرایط محیطی آلوده است و امکان بیمار شدن در چنین محیطی وجود دارد باید توصیه‌ های بهداشتی را رعایت کنید.

بیماری گال از لحاظ علمی چیست؟

بیماری گال از لحاظ علمی به نام Sarcoptes scabiei var hominis شناخته می‌ شود. دانشمندان و پزشکان منشا ایجاد شدن این بیماری را کنه ‌ها یا انگل‌ های پوستی می‌ دانند. یعنی کنه‌ های بسیار ریزی در شرایط محیطی افراد بیمار وجود دارند که در نهایت این حیوانات به پوست بدن انسان حمله کرده و لانه می‌ کنند. یعنی یک یا چند کنه به پوست آسیب می رسانند و به داخل بدن نفوذ می‌ کنند. این کنه ها عملیات تخم‌ ریزی را دقیقاً در زیر پوست انجام داده و باعث ایجاد کهیر گسترده در نقاط مختلف بدن می‌ شوند. نقطه خاصی به عنوان اولین نقطه حمله ی این کنه‌ ها گزارش نشده است؛ ولی آسیب آنها معمولاً در دست‌ ها بیشتر دیده می‌شود. قدرت تخم ریزی و تخریب این کنه‌ ها بسیار بالاست و می‌توانند آسیب‌ های دائمی به اندام‌ های داخلی بدن انسان وارد نمایند.

بیماری گال در حدود ۲۰۰ میلیون نفر از افراد جهان وجود دارد. معمولاً این بیماری در نقاطی که از خدمات اجتماعی محروم هستند و یا اشخاص فقیر در آنها زیاد می‌باشند، وجود دارد. همچنین این کنه‌ ها و این نوع بیماری در مناطق گرمسیر که تراکم جمعیتی بالایی دارند در مقایسه با سایر نقاط، بیشتر دیده شده است. از نظر پزشکان سازمان بهداشت جهانی که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کنند، گال یک نوع بیماری انگلی محسوب می‌ شود. این انگل باعث ایجاد عفونت گسترده در سطح پوست می‌ شود و عوارض متفاوتی دارد. یکی از اصلی‌ترین عوارض آن مربوط به ایجاد شدن کهیر و خارش شدید در نقاط مختلف پوست می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد گال اینجا کلیک کنید.

تصویر گال روی شانه فرد بیمار

شیوع بیماری گال

علایم و درصد شیوع بیماری گال به چه صورت است؟

درصد شیوع بیماری گال در بین کودکان ۵۰ درصد بیشتر از سایر گروه ‌های سنی است. بنابراین مراقبت و نظارت بر روی کودکان‌تان می‌تواند بر روی سلامتی آنان موثر باشد. این مراقبت‌ های بهداشتی در نقاط گرمسیر و پرتراکم باید به طور دائمی انجام گیرند تا بدن کودکان‌تان از کنه ها ایمن باشند. بیماری گال مسری است و امکان انتقال آن به محض تماس پوستی و یا نزدیک شدن فرد بیمار به سایرین وجود دارد. از علائم این بیماری می‌ توانیم به ایجاد شدن عفونت در خون اشاره کنیم. نتایج این بیماری که در بدن بیماران ایجاد می‌شود معمولا در دو قسمت بیشتر از سایر قسمت‌ های بدن است. این دو قسمت از اعضای بدن عبارتند از: قلب و کلیه‌ ها.

اولین علائم بیماری گال معمولاً طی ۴ تا ۶ هفته پس از ابتلا نمایان می‌ شوند. منظورمان از علائم اخیر مربوط به آسیب‌ های درونی می‌شود. یعنی اندام‌ های داخلی بدن مانند: رگ ها، قلب، و غیره دچار مشکلاتی می‌ شوند. اما برخی نشانه‌ هایی وجود دارند که قبل از به وجود آمدن آسیب و علائم درونی بدن انسان قابل مشاهده هستند. این نشانه‌ ها عبارتند از:

  • ایجاد کهیر گسترده در نقاط آسیب دیده پوست
  • ایجاد التهاب، تغییر رنگ پوست به حالت سرخی شدید
  • ایجاد شدن خط‌های بلند و کوتاه در نقاط آسیب دیده
  • ایجاد لایه لایه شدن و یا پوسته پوسته شدن نقاط آسیب دیده پوست
  • ایجاد شدن برجستگی‌ ها و التهاب پوستی در اندام‌ های جنسی مردان و زنان
  • لازم به ذکر است که بدانید بیشترین آسیب‌ های پوستی ناشی از کنه ها در نقاط مختلف دست ها رخ می‌دهند.

گال روی گردن

منشا بیماری گال

نحوه گسترش بیماری به چه صورت است؟

گسترش بیماری گال فقط با ۱۰ کنه صورت می‌ گیرد. برخی از پزشکان معتقدند که منتقل شدن کنه ماده می‌تواند برای گسترش این بیماری کفایت کند. یعنی کنه‌ ها به لایه‌ های عمیق پوست فرو می‌ روند و کنه ماده بالغ شروع به تخم ریزی می‌ کند. تقریباً تخم‌ ها پس از ۳ تا ۴ روز شکسته می‌ شوند و اولین کنه‌ های جدید متولد خواهند شد. این کنه‌ های جدید در عرض ۱ تا ۲ هفته به کنه‌ های بالغ تبدیل شده و پروژه تخم‌ ریزی مجدداً تکرار خواهد شد. بدن میزبان یا همان بیمار پس از ۶ هفته به انگل ها و عفونت‌ هایی که توسط این کنه ‌ها در خون ایجاد شده است واکنش نشان می‌دهد.

چگونه از روند پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از گال باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید. یعنی به محض اطلاع از بیماری باید فوراً اقدامات درمانی را آغاز کنید. اولین نشانه‌ ای که می‌ توانید از طریق آن پی به این بیماری ببرید، قرمز شدن گسترده رنگ پوست است. پس از اینکه متوجه شدید خودتان و یا شخص دیگری گال دارد باید فوراً او را قرنطینه کنید. این کار باعث می‌شود که سایر اعضای خانواده از این بیماری مصون بمانند. سعی کنید اتاق بیمار را همیشه تمیز نگه دارید تا پس از درمان مجدداً به این بیماری دچار نشود.

 

کدخبر: 983653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟