پرونده مناظره های 96 بسته شد

«پرونده مناظره های 96 بسته شد»،‌ «ضرورت حضور حداکثری در انتخابات»،‌ «پرهیز از تکرار اشتباه»‌،« حقوق اقوام و انتظار از روحانی»،‌ «در شهر رئیسی و قالیباف چه می‌گذرد»،‌« اگر در انتخابات شرکت نکنیم، دوباره پوپولیسم به کشور برمی‌گردد»‌، «تبلیغات منفی تا کجا؟»‌،‌ «مردم سره را از ناسره تشخیص می دهند»‌، «انتخاب دولت مقاومت، پایان بخش تحریم هاست»‌، «با رقیب ‌هراسی به دنبال جذب رأی هستند» و «نباید از حضور در پای صندوق‌های رأی غفلت کرد»‌ محورهای اصلی روزنامه های صبح امروز به شمار می روند.
** پرونده مناظره های 96 بسته شد
روزنامه«نوآوران» با درج گزارشی با عنوان«پرونده مناظره های 96 بسته شد» نوشت: آخرین مناظره نامزدهای انتخاباتی، با تغییراتی جزئی در شیوه‌ی اجرا و در فضایی نه چندان متفاوت از دو مناظره‌ی قبل، به صورت زنده روی آنتن رفت تا پرونده‌ی مناظره‌های انتخاباتی سال 96 جمعه – 22 اردیبهشت ماه – بسته شود. آخرین مناظره نامزدهای انتخاباتی با موضوع اقتصادی که به عنوان فینال مناظره‌ها مطرح بود، در مدت زمان معمول حدود سه ساعت و نیم به روی آنتن رفت و نامزدهای انتخاباتی به پرسش‌های مجری با محوریت اقتصادی پاسخ دادند. حضور نامزدها در ساختمان جام جم با روندی معمول و همانند دو مناظره قبل همراه بود. با این تفاوت که کاندیداها به محض پیاده شدن از ماشین تشریفات، با این پرسش یکسان از سوی خبرنگاران وابسته به صداوسیما مواجه می‌شدند که مناظره‌ی سوم مهمتر است یا دو مناظره‌ی قبلی. 
محمدعلی وکیلی در سرمقاله ای با عنوان«امید سوزی و مفسده سازی از کارگزاران نظام» در روزنامه «شرق» نوشت: دیروز ملت ایران آخرین مناظره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را تماشا کردند. در واقع، این مناظره تاثیر گذارترین مناظره تلویزیونی این انتخابات بود. نتایج این مناظره، سخت فرصت جبران خواهد داشت... این در حالی است که دو مناظره پیشین با وجود چالشی بودن، نتوانست آن طور که باید و شاید موجی بیافریند و تاثیر جدی در مرزهای آرایش آرای مردم بگذارد. این نکته بر اهمیت مناظره دیشب افزوده بود. کته دیگری نیز باید پیش از تحلیل‌ های مناظرات دانست؛ توفیق روحانی در مشارکت حداکثری است و توفیق رقیب در گرو مشارکت حداقلی است. لذا به گمان نگارنده، امید سوزی و مفسده‌سازی از کارگزاران نظام، توسط رقیبان روحانی به منظور تضعیف نشاط سیاسی است. به عبارت دیگر، در این مناظرات، روحانی به دنبال تزریق امید برای تقویت مشارکت بود و استراتژی رقیب نیز در مقابل این قرار داشت. لذا با عنایت به این نکته می توان در میزان توفیق طرفین مناظره، داوری داشت. اگر مناظرات به نشاط سیاسی و تقویت مشارکت کمک کرده باشد در واقع نشان می دهد روحانی مقرون توفیق بوده است و در غیر این صورت، توفیق رقبایش بیشتر بوده است. 
روزنامه«ابتکار» با درج گزارشی با عنوان«فتح مناظره با تدبیر و امید» آورده است: سومین و آخرین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری با موضوع و محوریت اقتصادی دیروز برگزار شد. اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی‌طبا، مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی برای شرکت در این مناطره وارد ساختمان معاونت سیما شدند. اگرچه موضوع مناظره دیروز اقتصادی بود، اما بیشتر مباحث مطرح شده به مسائل سیاسی پهلو زد. در این مناظره برخلاف دو مناظره قبلی جناح دولت بود که کار حمله را در دستور کار قرار داد و تا پایان مناظره مدیریت فضا را بر عهده داشت. ارزیابی کلی و مروری بر رفتار مخاطبان در فضای مجازی  نشان از آن داشت که می‌توان زوج روحانی و جهانگیری را پیروز  مناظره پایانی دانست. مناظره سوم با حمله جهانگیری به ادعاها و وعده‌های انتخاباتی رئیسی و قالیباف آغاز شد.ئ حال نوبت مردم است که در پایان هفته جاری، روز 29 اردیبهشت، پای صندوق‌ های رای، نگاه خود را به سخنان و برنامه‌های کاندیداها اعلام کنند. 
روزنامه«آفتاب یزد» با درج گزارشی با عنوان«روحانی لوله کرد» آورد: روز گذشته در آخرین مناظرات انتخاباتی، حسن روحانی دیگر آرامش پیش از توفان نبود بلکه از آغاز این پیکار، مواج و پرتلاطم ظاهر شد و در مقابل تخریب‌های سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف ایستادگی کرد و استراتژی بهترین دفاع حمله است را به کار بست. در نهایت هم قالیباف و رئیسی را هفت روز مانده به برگزاری انتخابات، مغلوب و بازنده میدان کرد. شاید در کابوس‌های شبانگاهی‌اش هم چنین لحظاتی را مشاهده نمی‌کرد. اینکه در آخرین رویارویی خود با دو کاندیدای تکنوکرات و حقوقدان، کمرش به خاک مناظره مالیده شود و حذف تدریجی که نه، به یکباره از صحنه رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محو شود. بی شک از زمانی که محمدباقر قالیباف فعالیت‌ها‌ی انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و همزمان با شروع آن اخلاق و ادب را در یکی از ماشین‌های شهرداری اش دفن نمود، تصورش را نمی‌کرد که «لوله»، عامل ضربه فنی او در تشک مناظرات انتخاباتی شود، چرا که این بار حریف، قدر وارد رینگ شد، با همان قدرت هم تاخت و در نهایت ضربه آخر را با برداشتن پرده از ماجرای «لوله‌ محمدباقر قالیباف» وارد ساخت. 
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان«وای به روزی که اینها به اسناد امنیتی دسترسی داشته باشند» به نقل از حسام ‌الدین آشنا مشاور رسانه ‌ای رئیس ‌جمهوری نوشت:‌ مناظره روز جمعه می‌توانست نبرد برنامه‌ ها باشد، اما متاسفانه تبدیل شد به مجموعه‌ای از اتهامات ناروا از سوی آقای قالیباف و مجموعه‌ای از ادعاهای بدون سند از طرف آقای رئیسی و مجموعه‌ای از بغض‌های فروخفته و سکوت برای مصلحت کشور از سوی آقایان روحانی و جهانگیری. کسی که در سال 92 ادعای 14 جلد برنامه داشت امروز حتی حاضر نبود از نحوه محاسباتش سخن بگوید. اینها کسانی هستند که امروز فقط به اسناد املاک شهری دسترسی دارند و اینگونه از آن سوء استفاده می‌کنند، وای به روزی که اسناد امنیتی و احوال شخصی مردم در اختیار آنها قرار بگیرند. 
روزنامه«شهروند» در گزارشی با عنوان«پیروزی تدبیر» آورده است: آخرین مناظره شش نامزد انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری روز گذشته برگزار شد. سوالاتی که به ذهن می رسد این است دستاورد این مناظره برای آنها که متعلق به دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا هستند، چه بود؟ سایه چه موضوعاتی بر این مناظره افکنده شده بود و آن شش نفر از چه کسانی سخن گفتند؟ یک سو آنچنان تدبیرگران ایستاده بودند و در سوی دیگر منتقدان دولت موجود صف آرایی کرده بودند. مناظره البته سوالات متعددی داشت اما هیچ یک از نامزدها به جز مصطفی هاشمی طبا در چارچوب سوالات پاسخ نگفت. هر ٥ کاندیدا، خود را به اتفاقات بیرون استادیوم گره زده بودند. با شروع طوفانی اسحاق جهانگیری، دو کاندیدای اصلی اصولگرایان به لاک دفاعی رفتند. سخنان جهانگیری آنچنان بود که در میانه آن، وقتی دوربین تصاویری از حسن روحانی رئیس‌جمهوری را نشان داد می توانستی سرخوشی او را از این که معاونش چنین جانانه سخن می گوید ببینید. قالیباف مرد دیگر این میدان بود. او که به مانند رابین هود به تقسیم‌بندی اغنیا و اشقیا دست زده است، در این مناظره نیز از ٤ درصدی ها و از ٩٦ درصدی ها سخن گفت. صبر و حلم روحانی را در مقابل حجم انبوهی از سیاه نمایی ها دیدیم و نگرانی رئیسی در برای محرومان به نظاره نشستیم. 
این روزنامه با انتخاب گزارش دیگری با عنوان«جولانگاه تهمت» نوشت:‌ مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم روز گذشته پایان یافت. دیگر نامزدهای انتخاباتی فرصتی ندارند تا رو در روی هم و در مقابل چشمان مردم برنامه‌های یکدیگر را به چالش بکشند. آنچه در این مناظره بیش از دو مناظره قبل روشن و به چشم آمد، وجود دو دیدگاه در قالب دو تیم بود. سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در قالب یک تیم و اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در قالب تیم دیگر. از آن‌جا که این مناظره آخرین دور مناظره‌های مستقیم بود بدیهی بود که نامزدها از همه کارت‌های خود استفاده و سعی کنند به هر ترفندی رقیبان خود را منکوب کرده و به حاشیه برانند. در این مناظره در مقایسه با مناظره قبل از ترفند حمله و اتهام‌زنی بیشتر استفاده شد. اتهام‌ هایی که برخی از آنها با پاسخ مستقیم نامزدها در همان زمان مناظره رو به‌ رو شد و برخی دیگر در میان انبوه تهمت‌ فراموش شده و به آن توجهی نشد. 
روزنامه«نوآوران» در گزارشی با عنوان«رسانه ملی تریبون را از روحانی گرفت» آورد: برغم اینکه 4 ثانیه به اتمام زمان باقیمانده حسن روحانی در مناظره امروز باقی مانده بود مرتضی حیدری مجری برنامه مانع ادامه سخنرانی رئیس جمهوری شد . سخنان صریح و شفاف رئیس جمهوری هنوز خطاب به مردم به پایان نرسیده بود که مجری مناظره اعلام کرد ، فرصت شما به پایان رسیده است . این درحالی بود که نمایشگر زمانی صفحه 4 ثانیه باقیمانده زمانی را نشان می داد. اصرار مجری مناظره بر پایان زمان حسن روحانی در حالی بود که کاندیدای قبلی 7 ثانیه بیشتر از زمان قانونی اش سخن گفته بود. نمونه دیگر این رفتار دوگانه در زمان سخنرانی ابراهیم رئیسی بود که برغم گذشت 7 ثانیه از پایان زمانش هیچ تذکری از سوی مجری برنامه دریافت نکرد و تا 11 ثانیه اضافه سخنرانی اش را ادامه داد. 
روزنامه«وطن امروز» با انتخاب گزارشی نوشت: مناظره سوم کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز جمعه 22 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. باز هم مسائلی درباره فساد و رانت‌خواری برخی کاندیداها مطرح شد. این بار البته این اسحاق جهانگیری، کاندیدای پوششی حسن روحانی بود که در همان دقایق ابتدایی مناظره، ادعایی علیه محمدباقر قالیباف مطرح کرد. جهانگیری از شعار قالیباف مبنی بر جنبش 96 درصدی‌ها علیه 4 درصد رانت‌خوار انتقاد کرد. او در این‌باره به ماجرای سرو بستنی گرانقیمت در برج میلاد اشاره و از آن به عنوان سندی علیه قالیباف استفاده کرد. جهانگیری بدون پاسخ به سوال مناظره که مربوط به قاچاق Contraband بود، به ماجرای واگذاری برخی  املاک در شهرداری نیز اشاره کرد. سیدابراهیم رئیسی در مقطعی از مناظره به فساد نزدیکان روحانی اشاره کرد و گفت روحانی باید از برخورد با این افراد استقبال می‌کرد. قالیباف نیز به صورت مشخص درباره تعلق بانک گردشگری به برادر جهانگیری مطالبی را مطرح کرد. البته او در بخش پایانی مناظره اظهاراتی درباره چگونگی خرید املاک گرانقیمت توسط روحانی و جهانگیری داشت. 
روزنامه«قانون» با اشاره به عنوان«آذر در منظر» نوشت: سومین و آخرین دور مناظره‌های ریاست‌جمهوری دوازدهم، به پایان رسید. قالیباف این‌بار نیز با حمله به دولتی‌ها مناظره خود را آغاز کرد و حسن‌روحانی و اسحاق‌جهانگیری نیز طبق‌روال گذشته، از دستاوردها و داشته‌های خود دفاع کردند. روند، بسیار عادی پیش می‌رفت و ‌اظهارات خاصی از سوی نامزدها به گوش نمی‌رسید. مناظره، اقتصادی نام گرفته بود و شاید بسیاری از مردم منتظر بودند تا کاندیداها از فرارهای مالیاتی، فسادهای اقتصادی، رانت‌خواری‌ها و هزاران مشکل دیگر که اقتصاد ایران را فلج‌کرده است، بسیار روشن‌تر و شفاف‌تر از این روند سخن بشنوند؛ ولی خبری نشد و مردم شاهد اظهاراتی تکراری بودند که سال‌هاست در جامعه‌، رسانه‌ها و فضای مجازی با آن رو به‌ رو هستند. این آرامش برای مناظره آخر کمی عجیب بود و ثانیه‌ها به نفع برخی کاندیداها می‌گذشت اما در بخش پایانی مناظره‌ها، فضا عوض شد.یکی شعر خواند و دیگری حرف‌های خود را تکرار کرد ولی این حسن‌روحانی بود که فضای جمود را در مناظره برهم ‌ریخت و از رازهای مگو گفت. 
روزنامه«قانون» در یادداشتی با عنوان«مناظره سوم و گفتن ناگفتنی ها» که به قلم داوود حشمتی روزنامه نگار نگاشته شد، آورد: «آقای قالیباف پرونده تو سال 84دست من بود.اگرمردانگی نکرده بودم الان اینجا نبودی»،این شاید مهم ترین حرف مناظره بود که روحانی آن راامروزکه آخرین مناظره بود،طرح کرد.اگردرسال 92 روحانی گازانبررا به قالیباف الحاق کرد،این بار«لوله»را وارد ادبیات فضای سیاسی ایران کرد.قالیباف هر آنچه در تمام فرصت‌ها حمله کرد در آخرین وقت به دلیل آنکه نفرات آخر، روحانی و جهانگیری بودند،به در بسته خورد. روحانی از کدام پرونده حرف می زند؟آیا این پرونده درهفته اخیر می‌تواند آرای قالیباف را پایین تر بکشد و رقابت اصلی را به رقابت رئیسی و روحانی تبدیل کند؟شاید بزرگ‌ترین گاف قالیباف مناظره سوم قالیباف این بود که املاک نجومی را واگذاری زمین به رفتگران اعلام کرد. او با این دروغ، شرایط را برای خود سخت‌تر کرد. در این مناظره، هم روحانی وهم جهانگیری اعلام کردند که ما داریم با دولت قبل درهمین جلسه مناظره می کنیم.این حرف درستی است. 
روزنامه«جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان«وعده ‌های اقتصادی غیرکارشناسانه نامزدها در ترازوی مناظره سوم ریاست» می نویسد: سومین و آخرین مناظره شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز با موضوع مسائل اقتصادی برگزار شد و همان گونه که از قبل نیز پیش‌بینی شده بود روحانی و اسحاق جهانگیری با نقد وعده‌های اقتصادی دیگر نامزدها بخصوص محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، تلاش کردند ابعاد و دلائل غیرکارشناسانه و غیرممکن بودن این وعده‌ها را برای افکار عمومی بیشتر آشکار کنند. مناظره دیروز مصاف واقعیت ‌های اقتصادی ایران با وعده‌های عجیب برخی نامزدهای ریاست جمهوری بود. قالیباف مانند دو مناظره قبل اصرار داشت همچنان با تکرار وعده افزایش یارانه نقدی و اشتغالزایی نشان دهد، دولت یازدهم حق مردم را طی این چهار سال ادا نکرده و با بی‌تدبیی فرصت‌های کاهش بیکاری را هدر داده است. در مقابل اما روحانی با بی‌سابقه دانستن ثبت رشد اقتصادی بالای ده درصد در جهان، افزایش 5.2 برابر درآمد عمومی کشور را که دائماً از سوی قالیباف وعده داده می‌شود، مستلزم دستیابی به رشد اقتصادی 26 درصدی دانست؛ رشدی که قطعاً غیرممکن و درصد یک وعده تخیلی است. 
روزنامه«ستاره صبح» با درج گزارشی با عنوان«مناظره پراتهام» نوشت: روز گذشته سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی برگزار شد. مناظره‌‌ای که نامزدهای اعتدال در آن به شفاف‌سازی پرداختند و ادعاهای کاندیداهای اصول‌گرا را به چالش کشیدند. به گفته برخی صاحب نظران روحانی و جهانگیری در دقیقه 90 گل پیروزی را بر حریفان خود یعنی محمدباقر قالیباف و رئیسی زدند. 
روزنامه«حمایت» با انتخاب گزارشی با عنوان«حساب و کتاب نامزدها در مناظره داغ اقتصادی» می نویسد: سومین و آخرین مناظره انتخاباتی داوطلبان ریاست‌جمهوری با موضوع بررسی مشکلات و چالش‌های اقتصادی و معیشتی مردم و راهکارهای حل آن توسط نامزدها با حضور هر 6 کاندیدای انتخاباتی برگزار شد. طبق روال دو مناظره گذشته، ابتدا طبق قرعه، محل نشستن نامزدها مشخص شد که بر این اساس، آقایان سید مصطفی هاشمی‌طبا، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی به ترتیب در صندلی‌های یک تا شش نشستند. در ادامه، مجری برنامه با قرعه‌کشی به ترتیب نامزدهایی که باید به پشت تریبون رفته و به سوال برنامه و نقدهای دیگر نامزدها پاسخ دهند را مشخص کرد. پس از پاسخگویی نامزدها به سوالات، 15 دقیقه زمان استراحت اعلام شد و پس از آن هرکدام از کاندیداهای انتخابات ریاست ‌جمهوری براساس زمان باقیمانده‌شان، مطالب و دیدگاه‌های خود را جمع ‌بندی کردند.
** ضرورت حضور حداکثری در انتخابات 
روزنامه«جمهوری اسلامی» در سرمقاله ای با عنوان«ضرورت حضور حداکثری در انتخابات» آورده است:‌ برای حضور حداکثری در انتخابات 29 اردیبهشت باید همه تلاش کنند. این، یک ضرورت است به سه دلیل. اول آنکه حضور حداکثری مردم در انتخابات موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی و پشتوانه انقلاب می‌شود. دوم آنکه هر کس رئیس‌جمهور شود و آراء او بالا باشد، با قدرت بیشتری می‌تواند انجام وظیفه کند و برنامه‌های خود را به پیش ببرد. و سوم آنکه با حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای، در مرحله اول کار انتخابات یکسره می‌شود و مشکلات زحمات مضاعف به سراغ مردم و مسئولین نمی‌آید. از نامزدهای ریاست جمهوری انتظار بود با سخنان و رفتارهای خود، مردم را به حضور در پای صندوق‌ها تشویق کنند، ولی بعضی از آنها نه تنها چنین نکردند بلکه عملکرد آنها در تبلیغات انتخاباتی در سه هفته گذشته، عاملی برای ایجاد تردید در مردم شده و کار را تا حدودی مشکل کرده است. تاکنون از چند جهت برخلاف حضور حداکثری عمل شده و به جای تشویق مردم به حضور پای صندوق‌های رای، در اذهان ایجاد تردید گردیده است. 
** پرهیز از تکرار اشتباه 
روزنامه«شرق» در یادداشتی با عنوان«پرهیز از تکرار اشتباه» که به قلم ضیا مصباح نگاشته شد،‌آورده است: بعد از مشارکت مردم در انتخابات سال‌های 92 و ٩٤، انحصارطلبان کاملا باور کردند که با امکانات فراگیر الکترونیکی و جوانان تحصیل‌کرده، عاقل و هوشیار درون تمامی خانواده‌ها، دیگر نمی‌شود با این جامعه شوخی کرد و جلسات محفلی جای برنامه‌ریزی‌های سیاسی نیست. از سویی دیگر عملکرد اصلاح‌طلبان و جریانات میانه‌رو در چهار سال گذشته باعث شد از وضعیت نیمه‌امنیتی که یک جریان خاص، منافع خود را بر استمرار آن می‌دید، تدریجا با همت رسانه‌های مستقل و شبکه‌های اجتماعی و البته دولت روحانی خارج شویم. همه هموطنان می‌خواهند از این چرخه بیرون بیایند. سال‌ها این چرخش‌ها ادامه داشته است. برای یک بار هم که شده نشان دهیم از مسیر گذشته عبرت گرفته‌ایم و برای حفظ و تقویت منافع ملی و اعتبار کشورمان باید از تکرار اشتباهات فاصله بگیریم. 
** حقوق اقوام و انتظار از روحانی 
صالح نیکبخت حقوقدان با درج یادداشتی با عنوان«حقوق اقوام و انتظار از روحانی» در روزنامه «شرق» نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم یک حادثه Incident سیاسی مهم در سه دهه گذشته خواهد بود و رأی ملت می‌تواند بار دیگر سرنوشت‌ساز باشد. این انتخابات  توجه همه ناظران سیاسی را در جهان به خود جلب کرده است. بااین‌حال اقدامات در حد توان دولت یازدهم در میان اقوام و اقلیت‌های مذهبی امیدهای فراوانی ایجاد کرده است و قطعا در انتخابات پیشِ‌رو هم همان کسی را انتخاب می‌کنند که دوره پیش برگزیدند. در سایر اصول قانون Law اساسی کشور ما هم بسیاری از حقوق اساسی مردم در زمینه‌های مختلف پذیرفته شده است؛ یکی از این اصول حفظ هویت قومی و ملی از جمله زبان و فرهنگ و احترام به شعائر دین و مذهب افراد است که ضمانت قانونی هم برای آن در نظر گرفته است. 
** در شهر رئیسی و قالیباف چه می‌گذرد 
روزنامه«شرق» با انتخاب گزارشی با عنوان«در شهر رئیسی و قالیباف چه می گذرد» آورد: مستقیم برو، به انتهای دیواره که رسیدی، سمت راست، چند قدم بشمار، می‌رسی به ... شهر شلوغ است؛ اما دیوارهای شهر از آنچه در راه است، بی‌خبرند یا دست‌کم بی‌اعتنا به آن. برای این وقت از صبح هوا زیادی گرم است. چرا اینجا آن‌قدر آرام است؟ «خب این موقع‌ها زائر کم است». نه! اینکه انتخابات است ولی خبری نیست. انگار نه انگار دو نفر از اینجا کاندیدا شده‌اند. بلند می‌شود: «مردم سرشان در کار خودشان است». کلاهش را که روی سرش جا به‌جا می‌کند، با ته‌لهجه یزدی‌اش می‌گوید: «خانه یکی‌شان همین دوروبر بود». شرایط در شمال شهر متفاوت است. انگار که از شهری به شهر دیگر آمده باشی؛ اینجا همه در امیدواری ناامیدند. می‌گویند در انتخابات مجلس به نتیجه نرسیده‌‌اند و دیگر هیچ نمی‌گوید. درون و بیرون ستاد مناظره‌ها در حال پخش‌شدن است. جمعیت جلوی تلویزیون نشسته ‌اند درحالی‌که سخنان نامزد‌ها در مناظره، گاهی فریاد ناراحتی آنها و گاه کف و سوتشان را به همراه دارد. 
** اگر در انتخابات شرکت نکنیم، دوباره پوپولیسم به کشور برمی‌گردد 
روزنامه«ابتکار» در مطلبی با عنوان«اگر در انتخابات شرکت نکنیم، دوباره پوپولیسم به کشور بر می گردد» به نقل محمدرضا بادامچی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید نوشت: اگر در انتخابات مشارکت نکنیم، مجددا پوپولیسم به کشور باز می‌گردد و مشکلات گریبانگیر کشور می‌شود، در نتیجه باید همه برای توسعه کشور مشارکت کرده و به افراد شناخته شده رای دهیم. اگر در انتخابات شرکت نکنیم، فرصت را به افرادی می‌دهیم که بدون پشتوانه اجرایی، وعده‌هایی فریبکارانه به مردم می‌دهند؛ وعده‌هایی که نه تنها قابلیت اجرایی ندارد که با آن می‌خواهند هشت سال دولت قبلی را تکرار کنند. مردم آگاه تر از آن هستند که فریب وعده‌ها و شعارهای غیرمعقول را بخورند که قطعا باحضور باشکوه در پای صندوق های رای به این افراد پاسخ خواهند داد. 
** تبلیغات منفی تا کجا؟ 
روزنامه«شهروند» در سرمقاله ای با عنوان«تبلیغات منفی تا کجا؟» آورده است:‌هر انتخاباتی دو وجه ایجابی و سلبی دارد و این طبیعی است که نامزدها در عین حال که خود را معرفی می‌کنند به نقد طرف مقابل نیز بپردازند و نقاط ضعف او را بیان کنند؛ به‌ویژه در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری این مسأله برجسته شده و عموم نقدها متوجه نامزد طرفدار دولت می‌شود. این حق نامزدها است که انتقاد کنند، ولی ممکن است راهبرد اصلی آنان بر رد و نقد وضع موجود به هر قیمتی و با هر ترفندی باشد بدون اینکه اصولا خودشان نقد شوند یا مواضع مثبت و ایجابی خود را بیان کنند. چنین رفتاری برای جامعه و رقابت زیان‌بار و برای فرد پرخاشگر و منتقد نیز خسارت‌آفرین است. متاسفانه در این انتخابات شاهد دو فرآیند مشابه و به‌ظاهر متمایز بوده‌ایم. فرآیند نخست ایراد اتهامات و نقدهای غیرواقعی است که امکان پاسخگویی به آنها در مدت کوتاه وجود ندارد یا امکان شنیدن پاسخ‌ها وجود ندارد. فرآیند دوم دادن وعده‌های موهوم و عجیب و غریب است که آدم را به یاد پاسخ رسول ‌الله به وعده ‌های قریش می‌اندازد که به عمویش ابوطالب فرمود به آنان بگو اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند من به آنان تمایلی نخواهم داشت. 
** مردم سره را از ناسره تشخیص می دهند 
روزنامه«نوآوران» در مطلبی با عنوان«مردم سره را از ناسره تشخیص می دهند» به گفت وگو با محمدصادق خرازی پرداخت و نوشت: مردم با آگاهی و خردمندی، شاهد مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بودند و در این مهم شکی نیست که فریب برخی عوام فریبی ها را نخواهند خورد. بدون شک مردم سره را از ناسره تشخیص می دهند و قطعا تفاوت بین کسانی که فضای انتخابات را تعمدا دو قطبی کردند، با کسانی که دغدغه های مردم را بر مبنای اخلاق مطرح کردند را دریافت می کنند. من اعتقاد دارم که در نظر مردم این رعایت اخلاق پیروز است. 
** انتخاب دولت مقاومت، پایان بخش تحریم هاست 
روزنامه«رسالت» در مطلبی با عنوان«انتخاب دولت مقاومت، پایان بخش تحریم هاست» به نقل از محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: با انتخاب «دولت مقاومت» به تحریم های فعلی و آتی پایان دهید. «مذاکرات نتوانست همه تحریم ها را بردارد. انفعال و ضعف، تحریم های بیشتری را هم رقم خواهد زد. پس با انتخاب «دولت مقاومت» تحریم ها را مثل داعش ISIS پس بزنیم.» 
** با رقیب ‌هراسی به دنبال جذب رأی هستند 
روزنامه«وطن امروز» در مطلبی با عنوان« با رقیب هراسی به دنبال جذب رای هستند» به نقل از سیدمحمد حسینی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب نوشت: برخی نامزدها با دستاویز شدن به رقیب‌هراسی و ایجاد دلهره در مردم به دنبال کسب رأی هستند. اقبال گسترده مردم به نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشان می‌دهد در مردم امیدواری ایجاد شده که فردی را رئیس‌جمهور کنند که بتواند کشور را از مشکلاتی که دارد خارج کند. با وجود اینکه در این سال‌ها تنها برگ برنده دولت برجام بود اما در مناظره سیاسی هم روحانی و جهانگیری در حالت انفعال به سر می‌بردند و حرفی برای گفتن نداشتند. 
** نباید از حضور در پای صندوق‌های رأی غفلت کرد 
روزنامه«رسالت» در مطلبی با عنوان«نباید از حضور در پای صندوق های رای غفلت کرد» به نقل از آیت الله حبیب الله مهمان نواز نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، نوشت: نباید از حضور گسترده در انتخابات پیش‌رو غفلت کرد. امروز روزی است که دشمن از هیچ برنامه‌ای علیه نظام ما دریغ نمی کند.وی افزود: برای اینکه پاسخ دندان‌شکنی به دشمنان در این عرصه مهم و سرنوشت‌ساز داده باشیم باید با حضور گسترده و پرشور خود آنها را ناامید کنیم. همه ما موظف هستیم سر صندوق‌ها حضور پررنگ داشته باشیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: ایرنا

این اخبار را از دست ندهید:

مینا به حکم دادگاه تهران باید 2 سال مُرده بشورد / این زن شوهردار با یک مرد غریبه ارتباط شیطانی داشت + عکس

فیلمبرداری از شکنجه شیطانی زن جوان برای مرد ایرانی دردسرساز شد / این زن سوئدی توسط 2 مرد افغان مورد آزار وحشیانه قرار گرفت + عکس

مرد شیطان صفت مرا به زور به خانه اش برد و پس از اقدام زشت در کمد زندانی ام کرد / این دختر فقط 13 سال دارد

به زنم گفتم با یک زن قرار دارم تا به خانه بیاورم ، بچه ها را بیرون بفرست! / با آن زن خلوت کرده بودیم که پلیس رسید و ...

راز یک نامه در قتلگاه یوسف آباد تهران

مرگ مرموز دختر فراری در خیابان

فیلم تصادف وحشتناک یک پراید با یک کامیون / پراید با سرنشینانش متلاشی شد+ عکس

دام شیطانی پسر جوان به زن بیوه در پارک / آبمیوه را که خوردم بیهوش شدم...

اقدام کثیف 8 شاهزاده خانم اماراتی در سفر به بلژیک

وحشتناک ترین خبر هفته / دختری را زنده بگور کردند +فیلم و عکس

قران جیبی که جان مامور پلیس خاش را نجات داد + عکس

راز نهفته در گاوصندوق خانه زن و شوهر را به دادگاه کشاند

پسر عمه ام از خواهرم خواستگاری کرد وقتی مخالفت کردیم او به مینا تهمت های ناروا زد و ...

مجری ممنوع التصویر به تلویزیون بازگشت + عکس

شوهر اولم فساد اخلاقی داشت و شوهر دومم تهمت های ناروا به من می زند

مرگ دلخراش پدر و دختری که با خودرو به رودخانه سقوط کردند +فیلم و عکس

مادر هوشیار جان فرزندش را نجات داد +فیلم و عکس

2 خانواده پس از 39 سال به دادسرای جنایی آمدند / سال 57 چه اتفاقی در اتاق عمل بیمارستان سینا افتاد؟

فوری / حادثه تلخ برای مامور پلیس در شب نیمه شعبان + عکس

 

کدخبر: 264111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟