عکس های زیرخاکی از محمدعلی فردین و خانواده اش

محمدعلی فردین در تاریخ 15 بهمن 1309 در تهران متولد شد. خانواده محمدعلی فردین هنردوست بودند. محمدعلی فردین در محلی بین خیابان شهباز سابق و خیابان ری به اسم ادیب الممالک، کوچه صحت، به دنیا آمد. پدرش علی گل فردین، کارمند اداره تسلیحات و از بازیگران تئاتر، در کنار تقی ظهوری کارهای مولیر را اجرا می کرد. محمدعلی فردین فرزند ارشد خانواده محسوب می شد. محمدعلی فردین در خانواده پدری اش دو برادر به نام های عباس و ایرج و یک خواهر داشت.

عکسهایی از محمد علی فردین و نوادگانش که تا به حال ندیده اید (عکس)12

کودکی محمدعلی فردین

دوران ابتدایی را در دبستان ترقی در خیابان شهباز، و دوره متوسطه را در دبیرستان آذر در خیابان شاه آباد گذراند و موفق به اخذ دیپلم گردید، در سن ۱۸ سالگی راهی سربازی شد و دو سال در نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی خدمت کرد.

عکسهایی از محمد علی فردین و نوادگانش که تا به حال ندیده اید (عکس)11

ازدواج محمدعلی فردین با مهری خمارلو

فردین در سن ۱۹ سالگی با دوشیزه مهری خمارلو ازدواج کرد، همسرش از آشنایی و ازدواج با فردین چنین می گوید:

فردین دوست برادرم بود، با هم ورزش می کردند و موجب آشنایی مختصر من و فردین شد،  پیشنهاد ازدواج  از طریق برادرم مطرح شد، او بسیار سر به زیر و محجوب بود، او با نوزده سال سن و من هم هفده ساله در همان سال ازدواج کردیم.

عکسهایی از محمد علی فردین و نوادگانش که تا به حال ندیده اید (عکس)17

محمدعلی فردین و همسرش مهری خمارلو

نام همسر فردین، مهری خمارلو است که هم اکنون درگذشته است. او دارای چهار فرزند به نام های سعید، سیاوش، عاطفه و آمنه است.

شهرت محمدعلی فردین

محمدعلی فردین هنرپیشه ای بود که که شهرتش ازسینما آغاز نشد بلکه مدال نقره المپیک(کشتی) نخستین بار او را بر سکوی شهرت برد.

عکسهایی از محمد علی فردین و نوادگانش که تا به حال ندیده اید (عکس)10

دوران ورزشی محمدعلی فردین

در سن شانزده سالگی علی رغم مخالفت های پدر به شکل حرفه ای به ورزش هایی چون:فوتبال، ژیمناستیک، شنا و هالتر پرداخت، و با تعییر پی در پی رشته های ورزشی سرانجام از دنیای کشتی سردرآورد. او به باشگاه نیرو و راستی رفت و زیر نظر کیومرث ابوالملوکی به فراگیری فنون کشتی پرداخت ابوالملوکی در مورد فردین می گوید:بسیار باهوش بود. فنون کشتی را به راحتی یاد می گرفت و راحت تر از آن اجرا می کرد بیش از آن که از زور بازو و قدرت خود استفاده کند، از هوش و ذکاوت خود بهره می برد.

عکسهایی از محمد علی فردین و نوادگانش که تا به حال ندیده اید (عکس)12

آشنایی محمدعلی فردین با غلامرضا با تختی

بعدها فردین به باشگاه تهران رفت، در این جا بود که با غلامرضا تختی آشنا شد، او در این باشگاه زیر نظر حبیب الله بلور به صورت حرفه ای کشتی را دنبال کرد وی اولین بار در مسابقات قهرمانی کشور در رشته آزاد در سال ۱۳۳۲ در اصفهان در وزن ششم مدال برنز گرفت و در سال ۱۳۳۳ در انتخابی تیم ملی در وزن ۷۳ کیلو برگزیده شد و راهی تیم ملی گردید و در دومین دوره مسابقات جهانی در سال ۱۹۵۴ میلادی در توکیو به همراه محمود ملاقاسمی، محمدمهدی یعقوبی، ناصر گیوه چی، توفیق جهانبخت، عباس زندی، غلامرضا تختی و احمد وفادار اعضای تیم ملی را تشکیل دادند و در نهایت در این مسابقات تیم ایران دو مدال طلا در اوزان ۶۷ و ۷۹ کیلوگرم توسط مرحوم توفیق جهانبخت و عباس زندی به دست آمد اما در وزن ۷۳ کیلوگرم محمدعلی فردین با شکست حریفانی از فیلیپین، سوئد، آرژانتین و ژاپن فینالیست شد ولی در مبارزه پایانی مغلوب حریف گرجی از شوروی سابق شد و با مدال نقره به کار خود پایان داد.

عکسهایی از محمد علی فردین و نوادگانش که تا به حال ندیده اید (عکس)17

محمدعلی فردین قهرمان کشتی ایران

همچنین در سال ۱۳۳۶ در قهرمانی کشور در تهران در یک وزن پائین تر در وزن پنجم با شکست همه مدعیانش از عنوان قهرمانی را به دست آورد، فردین برای اینکه ثابت کند در رشته فرنگی نیز تبحر دارد در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۳۷ در تهران در وزن ششم بعد از اینکه همه حریفان خود را تا فینال شکست داد در مبارزه نهایی نیز در فینالی تکراری از سد محمد بهادری گذشت و با کسب عنوان قهرمانی در صدر وزن ششمی ها قرار گرفت. وی به دلیل آسیب دیدگی و پاره ای نامهربانی ها مجبور شد با دنیای کشتی خداحافظی کند، محمدعلی فردین از معدود قهرمانانی است که هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی، عنوان قهرمانی ایران را نصیب خود کرد.

منبع: ساناپرس

کدخبر: 870906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟