حیرت آورترین گنج ارزشمند 2 هزار ساله پیدا شد / این گنج دست چه کسی است؟!

به گزارش رکنا،بقایای ظروف با دقت در یک گودال چیده شده بودند به این معنا که به شکل گروهی و احتمالاً برای حفاظت یا پیشکش دفن شده بودند.

مفرغ رومی

این گنجینه‌ پاییز ۲۰۲۲ توسط یک فلزیاب محلی به نام مارتین وایت حین شرکت در یک گردهمایی جستجوگران آماتور در شرق انگلستان کشف شد. این گنجینه تا ژانویه ۲۰۲۴ در دهکده و موزه‌ی آنگلوساکسون وِست اِستو، در نزدیکی بِری سنت اِدموندز به نمایش گذاشته می‌شود. 

فِی مینتر، مدیر پروژه‌ها و آرشیوهای باستان‌شناسی شورای شهرستان سافولک در خصوص این کشف گفته است: «این یک کشف مهم است. احتمالاً از بشقاب‌ها و دیس‌های بزرگتر برای سرو غذا به صورت اشتراکی استفاده می‌شده و شاید کاسه‌های هشت ضلعی منشا مسیحی داشته باشند. ظرف‌های مشابهی نیز در سرتاسر جنوب بریتانیا، از جمله سکونتگاه‌های بزرگ رومی در نزدیکی ایکلینگهام و هاکوُلد، یافت شده‌اند».

شواهدی از آسیب سنگین توسط گاوآهن به ظروف وجود دارد و خوردگی پیشرفته چندین تکه از آن‌ها را با هم ذوب کرده است. گنجینه‌ی اصلی شامل پنج بشقاب و دیس می‌شود که روی هم قرار گرفته بودند.

از آنجایی که مفرغ یک فلز گرانبها نیست، این گنجینه با وجود ارزش باستان‌شناسی که دارد، شرایط اعلام شدن به عنوان گنج رسمی را دارا نیست و بنابراین به مالک آن تعلق دارد.

مفرغ رومی

از آنجا که این گنجینه در املاک یوستون کشف شد، صاحب آن دوک گرافتون است. او این گنجینه را به دهکده و موزه‌ی وِست اِستو آنگلوساکسون که در نزدیکی بِری سنت ادموندز است، اهدا کرده و در این باره گفته است: «ما خوشحالیم که این گنجینه را اهدا کرده و در دسترس عموم قرار دادیم تا آن را ببینند و در شادی این یافته تاریخی سافولک سهیم باشند.»

مفرغ رومی

 

کدخبر: 907853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟