خاطره جالب کمال تبریزی از اکران فیلم «مارمولک»!

کمال تبریزی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما و تلویزیون دانشگاه هنر است. او تا به حال در رشته‌های تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلم‌برداری، فیلمنامه و کارگردانی فعالیت کرده‌است. او یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران به عنوان عکاس و فیلمبردار است.

وی کارگردانی و نویسندگی فیلم‌های مهرمادری، گاهی به آسمان نگاه کن، مارمولک و ما همه با هم هستیم را برعهده داشته است.

حواشی فیلم مارمولک

مارمولک فیلمی ایرانی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و با بازی پرویز پرستویی است که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد. داستان این فیلم اقتباسی از فیلم‌های ما فرشته نیستیم (۱۹۸۹) و زائر (۱۹۲۳) به نویسندگی و کارگردانی چارلی چاپلین است که با بومی‌سازی قصه فیلم، نگاهی متفاوت به مسئله روحانیت و جامعه دارد. آهار و مسجد و مدرسه حاج قنبرعلی خان تهران از مکان‌های اصلی فیلم‌برداری این فیلم بودند.

دکتر حسن روحانی که در زمان اکران فیلم مارمولک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود درباره این فیلم و پس از اکران خصوصی آن برای جلب نظر مسئولان گفته بود: «حتی در رژیم شاه هم کسی جسارت ساخت فیلم موهنی مثل مارمولک را نداشت»
نشریات در آن روزها اینچنین به انتشار موضع گیری وی پرداختند: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از دیدن فیلم مارمولک (اکران خصوصی برای جلب نظر مسئولین بوده) ضمن ابراز تاسف از ساخت و نمایش این فیلم گفت: حتی در رژیم شاه هم که دشمن روحانیت بود، کسی جرأت و جسارت ساخت فیلم موهنی مثل مارمولک را نداشت... وی خطاب به منوچهر محمدی و کمال تبریزی (تهیه کننده و کارگردان فیلم) گفت: توجیهاتی که شما برای مثبت جلوه دادن این فیلم به عمل می آورید، به هیچ وجه قابل قبول نیست و اصولاً ساخت این فیلم کار نادرستی بوده است.»

کدخبر: 928027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟