ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل / جنجالی ترین موضوعات 1403
یکتا ناصر و منوچهر هادی خیلی زود به نقش اول اخبار و وقایع نوروز ۱۴۰۳ تبدیل شدند، اما روز ۱۳ فروردین به‌خصوص بعد از حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه و مرگ رضا داوودنژاد پرخبرترین روز سال تا این لحظه است.

به‌گزارش فرارو؛ ماجرای کاظم صدیقی و باغ ازگل و جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه، حاشیه‌های سیاسی سال در تعطیلات نوروز را رقم زدند و از طرف دیگر افکارعمومی در حوزه اجتماعی به موضوعی مانند درگذشت پرستو بخشی حساسیت نشان داد. افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۳ همراه با موضوع بیمه شخص ثالث مهمترین اخبار اقتصادی در روز‌های اول سال هستند و در حوزه فرهنگی نمی‌توان موضوعی مثل پخش سریال مصری الحشاشین، درباره زندگی حسن صباح را نادیده گرفت. زحمت خبر خوب نوروز ۱۴۰۳ روی دوش اعضای تیم ملی هاکی روی یخ دختران افتاد که موفق شدند اولین افتخار بین‌المللی کشور در سال جدید را با کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های آسیا واقیانوسیه رقم بزنند. به‌نظر شما مهمترین خبر سال ۱۴۰۳ تا این لحظه کدامیک از این موارد است؟

یکتا ناصر و منوچهر هادی؛ حاشیه‌ای از اعماق شبکه‌های اجتماعی

ویدئو یکتا ناصر در شبکه‌های اجتماعی، اولین حاشیه سال جدید را قبل نوروز رقم زد. یکتا ناصر در ویدئو جنجالی اتهاماتی به منوچهر هادی، همسر سابقش وارد کرد و سبب شد یک اختلاف خانوادگی بر سر موضوع حضانت فرزند، جنبه عمومی پیدا کند.

ماجرای یکتا ناصر و منوچهر هادی با حضور بازیگران جدید مثل خواهر منوچهر هادی و وکلا، ابعاد بیشتری پیدا کرد و حتی جلسه‌ای که توسط ریش‌سفید‌ها برای آشتی‌کنان ترتیب داده شده بود را با حاشیه‌ای جدید روبرو کرد، چون جلسه را عوض دادسرای مرتبط با مسائل خانوادگی در دادسرای جنایی تشکیل داده بودند.

ماجرای یکتا ناصر و منوچهر هادی، به‌عنوان حاشیه‌ای مرتبط با زندگی چهره‌های مشهور و سلبریتی‌ها، توجه افکارعمومی را به خود جلب کرد.

افزایش حقوق ۱۴۰۳ کارگران و احتمال تغییر قانون کار

افزایش حقوق ۱۴۰۳ در آخرین روز سال قبل اعلام شد و هرچند نمایندگان کارگران می‌گویند نظر گروه کارفرمایی و دولت را قبول ندارند و جلسه را با قهر ترک کرده‌اند، اما امضای صولت مرتضوی به‌عنوان وزیر کار، زیر بخشنامه آن را رسمی می‌کند.

حقوق ۱۴۰۳ تامین اجتماعی پس از کسر مبلغ حق بیمه برای کارگر مجرد بدون سابقه کار و برای کارگر مجرد با حداقل یک سال سابقه کار در ماه ۳۱ روزه به ترتیب ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان و ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

حقوق ۱۴۰۳ تامین اجتماعی پس از کسر مبلغ حق بیمه برای کارگر متاهل بدون فرزند، بدون سابقه کار حداقل ماهی ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و برای کارگری با حداقل یک‌سال سابقه کار دست‌کم ماهی ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان خواهد بود.

ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل و معمای ساخت مسجد در پارک قیطریهسریال الحشاشین با نام The Assassins به زندگی حسن صباح می‌پردازد و توسط تلویزیون مصر ساخته شده

کف حقوق ۱۴۰۳ تامین اجتماعی پس از کسر مبلغ حق بیمه برای کارگر متاهل با یک فرزند، بدون سابقه کار و با حداقل یک سال سابقه کار، به ترتیب ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱ تومان و ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱ تومان محاسبه می‌شود. حق اولاد برای هر فرزند ۷۱۶ هزار ۶۱۸ تومان است که باید به این رقم‌ها اضافه شود. دولت قصد دارد لایحه قانون کار را تغییر دهد و از سال آینده حقوق کارگران مثل حقوق کارمندان در مجلس تعیین تکلیف شود.

جنجال کاظم صدیقی و باغ ازگل

کاظم صدیقی امام جمعه ۷۳ ساله تهران در آخرین روز‌های سال گذشته گرفتار حاشیه‌ای بزرگ شد، چون اسنادی توسط یک فعال رسانه‌ای افشا شد که نشان می‌داد پای صدیقی خواسته یا ناخواسته وارد پرونده‌ای سنگین، مشکوک به یک‌سری تخلف مالی و حقوقی شده است.

ماجرای کاظم صدیقی و باغ ازگل، پس از چند مرتبه رفت‌و‌برگشت و با وجود چند نوبت تکذیب، بالاخره تا حدودی برای افکارعمومی روشن شد. خود صدیقی ابتدا گفت جعل امضا رخ داده، اما وقتی خلاف این ادعا ثابت شد، اعلام کرد تخلفات توسط افرادی در حلقه نزدیکانش رخ داده که با آن برخورد شده است. رسانه‌های اصولگرا اعتقاد دارد بهتر است با ماجرای کاظم صدیقی و باغ ازگل باید برخورد مومنانه صورت بگیرد.

سریال الحشاشین؛ حسن صباح به روایت تلویزیون مصر

سریال حشاشین با اسم لاتین The Assassins در ۲۲ اسفند توسط روی آنتن تلویزیون مصر رفت و با توجه به شلوغی‌ دم‌عید، تقریبا یک‌هفته بعد توسط کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی جدی گرفته شد.

سریال Assassins به زندگی و زمانه حسن صباح، رهبری اسماعیلیون الموت می‌پردازد. مردی که افسانه و واقعیت چنان درباره‌اش درهم تنیده شده است که در اغلب مواقع نمی‌توان مرزشان را تفکیک کرد. سریال حشاشین، علاوه بر خود حسن صباح، به‌خاطر بقایای قلعه الموت در قزوین شامه بیننده ایرانی را تیز کرد.

سریال حسن صباح از نظر هنری جایگاه و منزلت رفیعی ندارد و فعلا امتیاز متوسط ۷.۸ را کسب کرده است. مصری‌ها هم از نظر تاریخی به آن ایراداتی گرفته‌اند.

ساخت مسجد در پارک قیطریه توسط شهرداری تهران

ساخت مسجد در پارک قیطریه ایده شهرداری تهران است و با اینکه توسط گروهی از همفکرانش در شورای شهر حمایت می‌شود مخالفان پرشماری دارد.

گروهی می‌گویند ساخت مسجد در پارک قیطریه منطقی نیست، چون در همان محدوده جغرافیایی و در فاصله‌های هفت، هشت، ۱۱ و ۱۲ دقیقه پیاده‌روی به ترتیب چهار مسجد مفتخر، قائم، جعفری و نور را داریم. موافقان مصوبه سال ۱۳۸۳ درباره ساخت مسجد در پارک‌ها را گواهی می‌آورند و مدعی هستند مسجد نهایتا یک‌درصد مساحت پارک قیطریه را اشغال خواهد کرد.

اهالی محله، ۱۳ فروردین تجمعی در مخالفت با ساخت مسجد پارک قیطریه تشکیل دادند و نهایتا اعلام شد با مداخله مسئولان میراث فرهنگی، طرح ساخت مسجد پارک قیطریه تا زمان انجام بررسی‌ها متوقف خواهد شد.

ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل و معمای ساخت مسجد در پارک قیطریهماجرای سفر آندرتیکر به ایران، احتمالا دروغ ۱۳ یک سایت معروف ورزشی بوده که زودتر از موعد درز پیدا کرد و هدر رفت

درگذشت پرستو بخشی در نورآباد لرستان

پرستو بخشی، پزشک ۳۵ ساله، متولد تهران با تخصص قلب و عروق بود که روز شش فروردین ۱۴۰۳ دست به خودکشی زد و باعث شد بار دیگر توجه افکارعمومی به موضوع اجبار پزشکان به کار اجباری در شرایط بد جلب شود.

پرستو بخشی به‌گفته دوستان و همکارانش شرایط مساعدی نداشت. مدتی قبل پدر و مادرش را از دست داده بود و تنها یک‌سال بعد به ناچار باید برای دوره طرح خود، کیلومتر‌ها دور از خانه به نورآباد لرستان می‌رفت. ظاهرا حال روحی پرستو بخشی از مدت‌ها قبل رو به وخامت رفته ولی بی‌توجهی‌های صورت گفرته در نهایت کار را به جایی رساند که نباید...

ماجرای پرستو بخشی باعث شد نظریه مرگ دومینووار پزشکان جوان دوباره مطرح شود و توجه ویژه‌ای به عوامل مقصر در این رویداد مانند بدرفتاری با پزشکان جوان، کار زیاد، دستمزد پایین و... صورت بپذیرد. پرونده درگذشت پرستو بخشی همچنان درحال بررسی است.

افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی و بیمه شخص ثالث

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی نهم فروردین امسال توسط رئیس پلیس راهور فراجا اعلام شد. سردار سیدتیمور حسینی، گفته اجرای نرخ جدید جریمه‌های رانندگی به‌منظور مساعدت و همکاری با مردم به پایان سفر‌های نوروزی موکول شده و از ۲۵ فروردین اجرا می‌شود.

رقم جدید جریمه‌های رانندگی به عقیده گروهی از مردم و کارشناسان با افزایش نجومی و سرسام‌آوری روبرو شده است؛ به‌عنوان مثال جریمه سرعت غیرمجاز از حالا به بعد معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود یا رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان از سوی پلیس با جریمه دو میلیون ۷۰۰ هزار تومانی روبرو خواهد شد.

رقم جدید جریمه‌های رانندگی هنوز منتشر نشده است و تا زمان اعلام رسمی نمی‌توان درباره آن قضاوت درست و دقیقی داشت اما پلیس اعتقاد دارد تنها راه ایجاد بازدارندگی برای رانندگان متخلف، همین افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی است.

قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ هم دقیقا در هفته آخر اسفند اعلام شد و صاحبان وسایل نقلیه ناچار هستند امسال نرخ پایه بیمه شخص ثالث را با افزایش ۳۵ درصدی پرداخت کنند. این یعنی اغلب خودرو‌های چهارسیلندر امسال مجبور هستند برای بیمه شخص ثالث در حالت پایه پنج میلیون و ۷۴۱ هزارتومان بپردازند.

قهرمانی تیم ملی هاکی روی یخ دختران ایران

قهرمانی تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران اولین افتخار ورزش کشور در سال ۱۴۰۳ را رقم زد. تیم ملی هاکی روی یخ دختران ایران، تیم جوانی است. آن‌ها پارسال در پله آخر ناکام ماندند و ناچار شدند به عنوان نایب قهرمانی قناعت کنند.

تیم ملی هاکی یخ امسال با تجربه بیشتری قدم به رقابت‌ها گذاشت و بعد از شکست دادن امارات، قرقیزستان و هند، روز شنبه ۱۱ فروردین موفق شد در دیدار پایانی با برتری مقابل تیم فیلیپین، عنوان قهرمانی رقابت‌های آسیا واقیانوسیه را از آن خود کند. یک روز بعد ابراهیم رییسی هم در پیامی پیروزی مقتدرانه و کسب عنوان قهرمانی ارزشمند تیم ملی هاکی روی یخ دختران کشورمان را در رقابت‌های قهرمانی آسیا - اقیانوسیه تبریک گفت.

ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل و معمای ساخت مسجد در پارک قیطریهپرستو بخشی، پزشک ۳۵ ساله، متولد تهران با تخصص قلب و عروق بود که روز شش فروردین ۱۴۰۳ دست به خودکشی زد

شایعه سفر آندرتیکر به ایران برای تبلیغات

آندرتیکر ستاره شناخته‌شده ورزش نمایشی کشتی‌کج است که برخی سایت‌های خبری نهم فروردین ماه مدعی شدند به زودی برای حضور در یک ویدئو تبلیغاتی راهی ایران خواهد شد: در فضای مجازی شایعه شده آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید تا یک برند را تبلیغ کند. گفته می‌شود این تبلیغات یکی از گرانترین تبلیغات تاریخ تلویزیون خواهد بود.

آندرتیکر چندماه پیش به عربستان سعودی سفر کرد تا در مراسم اهدای جام قهرمانی مسابقات ریاض کاپ حاضر شود. این مسئله در کنار تجربه‌های مشابه تبلیغاتی مثل لوییس فیگو احتمال تحقق سفر آندرتیکر به ایران را بالا می‌برد، اما حذف سریع خبر توسط منبع اصلی و منتشر نشدن جزییات بیشتر، نشانه‌هایی است مبنی بر اینکه سفر آندرتیکر به ایران را نباید جدی گرفت. احتمالا کل ماجرا دروغ ۱۳ سایت معروف ورزشی بوده که زودتر از موعد درز پیدا کرده است.

قربانیان تصادف رانندگی در تعطیلات نوروز

تصادف رانندگی از روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا صبح روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳، روی هم رفته مرگ ۷۶۹ نفر را در جاده‌ه‌های کشور رقم زد. پلیس راهور می‌گوید در همین مدت ۲۰ هزار و ۲۱۴ نفر به‌خاطر حوادث رانندگی مصدوم شده‌اند.

حوادث رانندگی جاده‌ها در طول این ۱۹ روز شامل ۶۳۳ فقره تصادف فوتی، ۱۶ هزار و ۹۶ فقره تصادف جرحی و ۸۰ هزار و ۴۶۰ فقره تصادف خسارتی می‌شود. طبق آمارهای رسمی استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین تصادفات فوتی را شاهد بودند.

علت تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳، طبق تحلیل پلیس بیشتر به خاطر بی‌توجهی به جلو رقم خورده است. ۴۴ درصد تصادفات به‌همین دلیل رخ داده و ۲۰ درصد تصادفات از ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه به‌دلیل سرعت غیرمجاز سرچشمه می‌گیرد.

سومین عامل تصادفات جاده‌ای، سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه است. تغییر مسیر ناگهانی نیز چهارمین عامل مرگ و میر جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۳ عنوان شده است.

مسدود کردن ورودی پارک‌ها در روز سیزده به در

سیزده به در ۱۴۰۳ به‌دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان، ایام شهات امام علی (ع) و شب‌های عزیر قدر از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود. چند روز قبل شایعاتی درباره مسدود کردن ورودی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مطرح شد.

کار تا جایی بالا گرفت که معاون امنیتی وزارت کشور در گفتگو با رسانه‌های رسمی وجود بخشنامه یا اطلاعیه مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت و سیزده به‌در را تکذیب کند و بگوید اطلاعیه‌های رسمی را از سایت رسمی وزارتخانه دنبال کنند. نهایتا روز سیزده به‌در و در حالی که خود مردم مثل همیشه موارد این چنینی را رعایت کرده بودند خرده گزارش‌هایی پراکنده و تایید نشده درباره برخورد‌ها و حضور گروه‌های خاص در پارک‌ها و مسدود شدن راه ورودی بعضی تفرجگاه‌های منتشر شد.

ماجرای یکتا، جنجال باغ ازگل و معمای ساخت مسجد در پارک قیطریهماجرای یکتا ناصر و منوچهر هادی، به‌عنوان حاشیه‌ای مرتبط با زندگی چهره‌های مشهور، توجه افکارعمومی را به خود جلب کرد

حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه

حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین اتفاق افتاد. اقدامی برخلاف تمام رویه‌های پذیرفته شده سیاسی و نظامی در عرف جامعه بین‌الملل که به شهادت هفت تن عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی منجر شد.

شش شهروند سوری نیز در حمله وحشتیانه اسراییل به کنسولگری ایران شهیده شدند. ساعاتی بعد نماینده ایران در سازمان ملل متحد نامه‌ای اعتراض‌آمیز منتشر کرد و شورای عالی امنیت ملی نیز ساعت ۲۱ شب گذشته با حضور رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داد.

منابع خبری می‌گویند آمریکایی‌ها نیز از حمله اسراییل به کنسولگری ایران شوکه شده‌اند و تلاش کردند به ایران اطمینان بدهند دخالتی در ماجرا نداشته‌اند و رژیم صهیونیستی ترجیح داده آن‌ها را از حمله به کنسولگری ایران در سوریه که به شهادت هفت عضو سپاه از جمله دو فرمانده عالیرتبه شده است، مطلع نکند.

درگذشت رضا داوونژاد، زهرا شجاعی و فرامرز اصلانی

رضا داوونژاد قبل عید در بیمارستان بستری شد، اما اجل امانش نداد و روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ پس از سال‌های متمادی مبارزه با عوارض ناشی از پیوند کبد در ۴۴ سالگی جان به‌جان آفرین تسلیم کرد. درگذشت رضا داوودنژاد تنها فقدان چهره‌های سرشناس در طول تعطیلات نوروز نبود.

زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده دولت اصلاحات روز هفتم فروردین درگذشت. زهرا شجاعی هنگام مرگ ۶۸ سال داشت.

مرگ فرامرز اصلانی روز اول فروردین رقم خورد. فرامرز اصلانی متولد سال ۱۳۲۴ بود. او پس از چند سال تحصیل در لندن و زندگی در لس‌آنجلس، یک سال قبل انقلاب به ایران برگشت. مدتی بعد ایران را ترک کرد و به فعالیت در حوزه موسیقی مشغول شد.

فرامرز اصلانی اسفند ۱۴۰۲ پستی روی اینستاگرام منتشر کرد و اطلاع داد به سرطان مبتلا شده است. ظاهرا سرعت رشد و پیشروی بیماری زیاد بود و او اول فروردین وقتی ۷۸ سال سن داشت در بیمارستان شهر مریلند درگذشت.

 
کدخبر: 985247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟