در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کنید/ مجلس به «فیاضی» اعتماد نکرد

مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس  رای اعتماد کسب کند.

به گزارش رکنا، فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

بنابراین گزارش رییس مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور خواست که در کمترین زمان ممکن گزینه پیشنهادی بعدی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.

محمدباقر قالیباف  نیز بعد از اعلام رای مخالفت مجلس با مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فیاضی موفق به اخذ رای اعتماد از نمایندگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش نشد. از رییس جمهور آقای دکتر رئیسی خواهش می‌کنم در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معرفی کند چون واقعا این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: ما در دو دوره دولت‌های قبل یعنی ۱۶ سال پیش همیشه شاهد بودیم که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در رای گیری اولیه دولت‌ها با چالش مواجه شده، لذا مهمترین وزارتخانه تغییرات زیادی داشته که این به آموزش و پرورش آسیب می‌زند.

وی در پایان گفت: آقای رئیسی وزیر بعدی را در کمترین زمان ممکن معرفی کند تا ان شاءالله مجلس هم بتواند بررسی‌های خود را انجام دهد.

وزیر پیشنهادی : دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: تنها دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است زیرا ۴۰ درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد.

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز( سه شنبه)  در دفاع برنامه‌های پیشنهادی خود در صحنه علنی مجلس اظهار داشت: قطعا تنها دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است زیرا ۴۰ درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد از این رو بنده دست افراد مخالف میبوسم و دغدغه‌های آنها را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم.

وی ادامه داد: بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتم و شأن نمایندگان مجلس را می دانم و به این واقف هستم که تصمیماتی که نماینده می‌گیرد تصمیم درستی است و هر تصمیمی که نمایندگان مجلس نسبت به بنده اتخاذ کند پذیرا هستم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر می خواهید آینده یک کشور را مورد بررسی قرار دهید باید به نظام آموزش آن کشور نگاه کنید از این رو آموزش و پرورش برای تمام کارگزاران نظام از جمله انقلاب اسلامی مهم بوده است و خواهد بود.

فیاضی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش محوری ترین وزارتخانه در کشور است و باید در مسیر تحول کشور نقشی ایفا کند زیرا این دستگاه یک دستگاه آدم سازی برای دستگاه دیگر جایگاه های کشور است.

مخالفت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با صلاحیت «مسعود فیاضی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفت کرد.

«رضا حاجی پور» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی امروز (سه شنبه ) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را درباره برنامه و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به این شرح قرائت کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول به کار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقای آموزش و پرورش فراهم شده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

این گزارش ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی کرد و با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸، ۲۲ آبان ۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صورت گرفته این کمیسیون از مدرک تحویلی مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تایید قرار گرفت.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به مفاد نامه رییس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ پنجم شهریور ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنایت به مفاد صورت جلسات مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰، دوم اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ و ۱۱ تیر ۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری است.

در گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آمده است: به‌رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.

این گزارش در بخش انطباق برنامه‌های ارائه شده  وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی تاکید کرد: بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش و پرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۰ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش در توضیح گزارش کمسیون برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی به ویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام کرده است.

این گزارش ادامه داد: انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد. ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی مسعود فیاضی و احترام به رییس جمهوری محترم حضرت آیت الله سید ابراهیم رییسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء مخالفت کرد.

بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد

رکنا : یک عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فیاضی اظهار کرد  : باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توجه جدی شود.

محمد وحیدی در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مهم‌ترین دستگاه زیربنایی و تاثیرگذار در آینده کشور است. وزیر آموزش و پرورش فردی است که می‌تواند تحول زیربنایی را در کشور ایجاد کند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید با مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین عنصر تاثیرگذار در قانون‌گذاری و نظارت همراه باشد. با لابی و وعده نمی‌توان وزیر انتخاب کرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مدرک تحصیلی ایشان ارائه کرده مستند به استعلامات رسمی است و حرف شخصی کسی نیست و ما برای انتخاب یک مدیر مدرسه در آموزش و پرورش چندین شرط در نظر می‌گیریم، وزیر آموزش و پرورش نیز باید از جنس خانواده فرهنگیان باشد. در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.

وحیدی اضافه کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد، کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید در خصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش و پرورش که یک سازمان بزرگ است به فرد متخصص نیاز دارد.

 فیاضی یک روز هم سابقه مدیریتی ندارد

 نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی  به مخالف وزیر پیشنهادی گفت: فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش و پرورش باشد.

حجت الاسلام محمد باقری یک دیگر از مخالفان فیاضی اظهارکرد: در آموزش و پرورش بیش از یک میلیون نفر نیروی معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد موجود است. آیا در بین این افراد یک نفر هم مانند آقای فیاضی نبود. زمانی آموزش و پرورش مدیرپرور و وزیرپرور بود و در هر کجایی که مدیر نداشتیم از آموزش و پرورش می‌گرفتیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن کجی به آموزش و پرورش است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما بر ارتقای کرامت معلمان تاکید داریم، چگونه بعد از ۴۰ سال از انقلاب یک معلم برای وزیر شدن در این وزارتخانه وجود ندارد؟ آموزش و پرورش نیاز به برنامه ندارد چرا که سند تحول بنیادی آموزش و پرورش بهترین برنامه است، بلکه یک مدیر اجرایی قوی نیاز دارد. توسعه کشور با آموزش و پرورش گره خورده است. با انتخاب آقای فیاضی تحولی که مدنظر رئیس جمهور است محقق نخواهد شد.

نماینده مردم بناب در مجلس گفت: فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش و پرورش باشد.

برنامه‌های فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد می‌کند

رکنا : رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز( سه شنبه ) مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هفته گذشته آقای فیاضی پس از ماه ها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور معرفی شدند، در پی این معرفی شبکه های معاند تخریب و انتشار مطالب علیه وی را  آغاز کردند. همچنین مروجین سند ۲۰۳۰ اختلاف گران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده به تخریب ایشان پرداختند.

نماینده مردم بم در مجلس افزود: در مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند.

نماینده مردم بم در مجلس بیان کرد: وقتی اسم وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری نسبت به وی تردید داشتم، ولی پس از تحقیقات، تردیدهایم برطرف شد و ایشان را نیروی قابل و توانمند دریافتم. یکی از مولفه های مهم در این حوزه فهم صحیح از مشکلات و توانمندی های مجموعه می باشد که من این تسلط را در ایشان یافتم.

غضنفرآبادی همچنین گفت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به بکارگیری جوانان انقلابی و جهادی تاکید داشتند اکنون نیز فردی جوان جهادی و متدین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است، با توجه به مولفه های مهم ایشان همچون جوانی، تخصص، فکر روشن و خلاقیت میان خود و خداوند خود آقای فیاضی را مناسب این سمت یافتم و از نمایندگان درخواست می‌کنم به ایشان رای مثبت دهند.

فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

 نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسئولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد.

عباس گودرزی در جریان بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق گفت: زمانی که نامه رییس جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از یکی از این همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیده‌اید و یا با او صحبت کرده‌اید که مخالفت می‌کنید؟ پاسخ منفی داد و بیان کرد که فیاضی از بدنه آموزش و پرورش نیست. به او گفتم که مگر ما نمایندگان از همان ابتدا وکیل مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم. پس نه تایید و نه رد کن، بلکه اجازه بده فیاضی برنامه‌هایش را توضیح دهد و حرف‌هایش را بشنو.

وی ادامه داد: در فضای مجازی عده‌ای سعی می‌کنند ذهن مسئولان را مهندسی کنند در حالی که مجلس انقلابی آنقدر به اوضاع کشور تسلط دارد که با محاسبات دقیق تصمیم‌گیری کرده و وزیر انتخاب می‌کند.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبت‌های گودرزی دو – دو می‌کردند، اشاره آنها این بخش از صحبت‌های گودرزی بود که بیان داشت مگر ما از همان ابتدا وکلای مردم بودیم که اکنون وکالت مردم را انجام می‌دهیم.

در واکنش به دو - دو کردن نمایندگان، گودرزی گفت: نمایندگان سوء برداشت نکنند چون من قصد بی‌احترامی نداشتم ممکن است ما قبل از نمایندگی فعالیت‌هایی انجام دادیم که به مراتب موثرتر از زمانی است که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبود اما در این دستگاه مامور به خدمت بوده، او فردی مومن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش و پرورش سیاست پژوهی است فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد.

کدخبر: 740998 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟