یخچال "روز رستاخیز" ذوب می شود

یخچال روز رستاخیز در حال ذوب شدن است. یخچال روز رستاخیز در قطب جنوب واقع شده است. یخچال روز رستاخیز یکی از بزرگترین یخچال های طبیعی جهان به حساب می آید. آب شدن یخچال روز رستاخیز می تواند تاثیر زیادی بر افزایش سطح آب های آزاد داشته باشد.

به گزارش رکنا، افزایش سطح آب های آزاد جهان یکی از تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است و هم اکنون بخش زیادی از یخچال های قطب های شمال و جنوب زمین در حال آب شدن هستند و همین مساله به افزایش سطح آب اقیانوس ها و سایر آب های آزاد جهان دامن زده است.

در این میان باید توجه داشت با توجه به این که سیاره زمین به سرعت در حال گرم شدن است، چشم انداز منطقه قطب جنوب به زودی تغییر خواهد کرد. در همین زمینه دانشمندان علایم نگران کننده ای را در یکی از بزرگترین یخچال های کره زمین مشاهده کرده اند. بخش های زیادی از این یخچال که «یخچال روز رستاخیز» نام دارد، هم اکنون ترک های زیادی برداشته و به سرعت در حال ذوب شدن است.

یخچال روز رستخایز در حال حاضر 4 درصد در افزایش سالانه سطح آب دریاهای آزاد نقش داشته است و برآورد می شود با آب شدن کامل این یخچال، سطح آب های آزاد اقیانوس ها در سه تا پنج سال آینده چندین سانتی متر افزایش خواهد یافت؛ مساله ای که نشان می دهد بحران تغییرات آب و هوایی به زودی تمام زمین را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به ویژه آن که یخچال روز رستاخیز ممکن است بین سه تا پنج سال دیگر فرو بریزد.

این یخچال به اندازه بریتانیا است و آب کافی برای بالا بردن سطح دریا تا 65 سانتی متر در خود دارد.این یخچال به قدری بزرگ است که دانشمندان هم در ایالات متحده و هم در بریتانیا آن را به عنوان مهم ترین یخچال طبیعی برای مطالعه برای درک افزایش سطح آب دریاها در قرن حاضر شناسایی کرده اند.

این هفته، نتایج کار دانشمندان همکاری بین المللی Thwaites Glacier در نشست سالانه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا ارائه شد. اعتقاد بر این است که قفسه یخ ممکن است در کمتر از پنج سال آینده در معرض خطر فروپاشی قرار گیرد و اگر این اتفاق بیفتد می تواند ذوب شدن یخچال را تسریع کند.

یکی از دلایلی که قفسه یخچال بسیار مهم است این است که جریان یخ در این قاره را به داخل اقیانوس کند می کند. اگر سقوط کند، یخ بیشتری شناور می شود و سرعت بالا آمدن سطح دریا را تسریع می کند.همانطور که اکنون ساختار یافته است، این قفسه یخی مانند یک سد عمل می کند، اما برای مدت طولانی نخواهد بود.فروپاشی این قفسه یخی باعث افزایش بسیار سریع سطح آب های آزاد خواهد شد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟