انسانی که خشوع و تواضعش برای نبی اکرم ( ص) جای سئوال بوده است، در چنین روز مبارکی دیده بر جهان هستی گشوده است

به گزارش رکنا، در روز جمعه ۱۳ رجب، هفتمین ماه از سال سی ام عامل الفیل از سال های قمری، در خانه خدا کودکی چشم بر جهان هستی گشود، که بازوی پرتوان اسلام، عمو، دوست و داماد پیامبر( ص) بود.

فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبدالمناف و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. امام از هر دو طرف هاشمی نسب است.

«سیدعطا علوی» از ماموستایان محراب و مدرس صرف و نحو می گوید: مولود کعبه،«امام علی(ع)» تنها فردی است که در خانه خدا ولادت یافته است.

در روایات آمده که مادر مکرم امام می فرماید«پیش از تولد و به رسم قبیله و حقی که مادر بر فرزند دارد، اسم «حیدر» را برای فرزندم انتخاب کردم و بنا به دلایلی، بعدها حیدر یکی از القاب امام شد».

این سید می گوید: کم نیستند بزرگ مردان تاریخ اسلام، کسانی که با جان و مال خود، در به ثمر رساندن درخت اسلام جان فشانی کردن، بنا به روایات تاریخی و اسنادی که در دسترس قرار دارد، امام علی از پهلوانان صدر اسلام و از عادل ترین فرمانروایان جهان انسانیت است.

نامه های امام به مالک اشتر و دیگر سرداران آن زمان، دلایل محکمه پسند این ادعا است.

وی می گوید: گنجی شافعی از علمای شافعی مذهب سنی، در کتاب خود «کفایت الطالب»می نویسد:«شب‌ جمعه ۱۳ رجب سال سوم بعد از واقعه عامل الفیل، در داخل خانه خدا امام به دنیا آمد. نه کسی پیش از آن حضرت و نه بعد از آن در داخل خانه کعبه به دنیا نیامده است.  این امر از فضایل اختصاصی آن حضرت به شمار می‌رود، که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است.

با دقت و امعان نظر در کلمات گنجی شافعی، درمی‌یابیم که وی نیز علاوه بر اشاره به ولادت آن حضرت در خانه کعبه، تصریح می‌کند که این فضیلت برای هیچکس غیر از حضرت علی علیه السلام محقق نشده است. همچنین صفوری شافعی در دو کتاب خود«فصول المهمه» و «مختصر المحاسن المجتمعه» تولد امام را در ۱۳ رجب و در خانه خدا تایید می‌کند.

سید، زندگی و رفتار امام را این گونه شرح می هد:

زندگی آن امام علاوه بر ترویج اسلام، شیوه های رفتاری با خانواده و برقراری عدل الهی اشاره دارد. در احادیث موثقی که در مورد امام وجود دارد می بینم که ایشان خاشعانه، از عدل و نوع رفتار با جسم خود و اطرافیان وعض می کنند.

« غایَهٌ العَدلِ اْن یَعْدِلَ الٰمَرْءَ فی نَفسِهِ» نهایت عدالت آن است که آدمی با خودش به عدالت رفتار کند.

سید با اشاره به شعر مشهور شهریار می گوید: برای شناخت طریقت « علی ( ع )» می توانیم از دورترین اشارات تا نزدیک ترین و ملموس ترین ابیات استفاده کنیم و بزرگان دین و کسانی که تاریخ، افتخار نهگه داری کیش و مسلک و جان فشانی هایشان را در لوح وجودش به یادگار دارد نام برد.

«علی آن شیرخدا شاه عرب

الفتی داشته با  دل شب

شب ز اسرار علی آگاه است

دل شب، محرم سر الله است »

این شعر می تواند بسیاری از خصوصیات و کارهای پر ارزش و زمام داری امام را برایمان روشن کند.

امام نه تنها امیرالمومنین، بلکه پدری دلسوز، همسری مهربان برای دخت پیامبر( ص) بود. در این باره پیامبر می فرماید: « من بارها، علی را مشغول بچه داری و کارهای منزل دیده ام و گفته ام این کارها را از روی اجبار انجام می دهی؟ در جواب گفته است: از روی افتخار انجام می دهدم.

انسانی که خشوع و تواضعش برای نبی اکرم( ص) جای سئوال بوده است، در چنین روز مبارکی دیده بر جهان هستی گشوده است.

منبع: ایسنا

کدخبر: 866895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟