ابتلا به کرونا در پشت صحنه سریال های تلویزیونی / دولت برنامه حمایتی نداشت

به گزارش خبرنگار گروه هنری رکنا، می توان از مشاغلی که در این روزهای سخت کرونایی ، فعالیتشان محدود شده است به پروژه های هنری اشاره کرد. این یعنی بی کار شدن موقت چند میلیون نفر در کشور که زندگی و معیشت آنان را دچار مشکل کرده است.

می دانیم که قشر فیلمساز فقط به نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر...محدود نمی شود و افرادی از قبیل گروه تدارکات هم در پشت صحنه مشغول به کار هستند که با شیوع کروناویروس در کشور بی کار شده  و  علاوه بر فشارهای روانی این ویروس با بحران مالی نیز مواجه شده اند.

 کیوان کثیریان نویسنده، کارگردان و منتقد سینما در گفت و گو با رکنا باتاکید بر اینکه  شرایط جدید اقتضائات خود را دارد و طبیعتا اجتماع افراد، خطر ابتلا به کرونا را اضافه می کند گفت : ولی در هر صورت یک مسئله ای به نام تصمیم دولت و حکومت وجود دارد که درکشور  باعث شد به شکل دیگری با قرنطینه و کرونا مواجه شویم . در حال حاضر میبینیم که میلیون ها نفر بیرون از خانه هستند و کسب و کار هادایر شده است و فیلمسازی هم جدای از این مشاغل نیست . در فضای تولید آثار سینمایی در حداقل شرایط ،  حدود 40 نفر در یک فضایی جمع می شوند و اتفاقاتی جلوی دوربین رقم می خورد.  البته باید بگویم که ما در ایران هیچ وقت قرنطینه را ندیدیم .

 ناتمام ماندن حدود 5 پروژه سینمایی به علت شیوع ویروس کرونا

این منتقد سینما با بیان اینکه  سالن های سینماهم مستثنی از دیگر فضاهای کشور نیستند ادامه داد : اگر قرار است حفظ فاصله اجتماعی ملاک قرار گیرد و ماندن در خانه، ادامه پیدا نکند، طبیعتا سالن های سینما هم می توانند با محدودیت هایی باز شوند  و هم فیلمبرداری پروژه های سینمایی انجام شود.

کثیریان با اشاره به ناتمام ماندن حدود 5 پروژه سینمایی به علت شیوع ویروس کرونا گفت : تعدادی از آن ها در حال حاضر مشغول به کار شده اند و تعداد دیگر هم در آینده نزدیک مشغول به کار خواهند شد و طبیعتا پروژه های جدید، کلید می خورند و لزومی ندارد که حالا که همه ی مشاغل مشغول به کار شده اند، تولید سینما متوقف شود.

البته لازم به ذکر است که علاوه بر توقف تعدادی از پروژه های در حال کار، تعدادی هم قرار بود شروع به کار کنند که با شیوع این ویروس در کشور، کلا متوقف شده است.

در سینما هیچ کس به کرونا مبتلا نشد

کیوان کثیران در ادامه افزود : با آمدن ویروس کرونا در کشور، بالافاصله پروژه های سینمایی متوقف شد و این امر باعث مبتلا نشدن عوامل پروژه های سینمایی به این ویروس شد ولی در مورد سریال های تلویزیونی که کار خود را ادامه داده بودند، چند موردی اتفاق افتاد که تعداد قابل توجهی نبوده است.

10درصد سینماگران از لحاظ اقتصادی حال خوبی دارند

او در ادامه با بیان اینکه  سینماگران خیلی آسیب پذیر هستند گفت :  امکان دارد خیلی از آن ها در سال فقط یک پروژه داشته باشند و عددهای پرداختی به سینماگران و افراد پشت دوربین ، عددهای بالایی نیست و 90درصد کسانی که شغلشان سینما است، آسیب دیده اند. نهایتا در سینما 10درصد آدم ها به لحاظ اقتصادی اوضاع خوبی دارند. البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت که قرار است خسارتی به سینماگران پرداخت شود و این پرداخت خسارت باید طوری باشد که به سینماگرانی که دچار خسارت شده اند پرداخت شود وگرنه واقعیت این است که سینمادار و صاحب سینما وتهیه کننده در طول زمان به تمکن مالی رسیده اند که با 2 ماه توقف کار ورشکسته نشوند ولی آن تعداد از افراد پشت صحنه سینما و سینماگرانی که معیشتشان از این شغل است و درآمد محدودی هم دارند، لطمه بیشتری خورده اند.

کرونا تمام پروژه های سینمایی جهان را متوقف کرد

این منتقد سینما در پایان به متوقف شدن پروژه های سینمایی در کل جهان به علت کرونایی شدن جهان اشاره کرد و گفت: این اتفاقی است که برای اولین بار کل جهان را درگیر خود کرده است.جشنواره ها تعطیل شده اند، فیلم ها متوقف شده اند، ورزشگاه ها تعطیل شده و هر چیزی که باعث تجمع افراد می شده به تعطیلی کشیده شده است. ولی نهایتا دیر یا زود همه ی این ها شروع به فعالیت می کنند. دولت ها برای همچین اتفاقات غیر مترقبه ای، طبیعتا باید برنامه ریزی هایی داشته باشند. به عنوان مثال یک جاهایی به مردم می گویند که شما در خانه بنشینید ، دولت به شما حقوق و بسته های رفاهی می دهد. ولی در ایران به دلایل زیادی از قبیل وضع اقتصادی، تحریم و ...این امکان وجود نداشته است و یا وجود داشته و عملیاتی نشده است. در هر صورت دولت ها در این شرایط باید از مردم حمایت کنند که هم از بیماری دور باشند و هم دغدغه مالی و معیشت نداشته باشند.

دولت برنامه حمایتی نداشت

کثیریان در پایان گفت :  دولت مابرنامه حمایتی به دلایل مختلف نداشت و هر کس در این مدت در خانه ماند باید از جیب می خورد و کسی به دادش نرسید و در نهایت هم بعد از دوران قرنطینه گفتند به سر کار بروید و پول دربیاورید و این یعنی به عنوان مثال من مغازه دار باید به مغازه بروم و شما مشتری هم باید بیرون آمده تا خرید کنید تا اقتصاد دوباره به جریان بیفتد و این مستلزم این است که تعدادی به ویروس کرونا مبتلا شوندو در هرصورت برنامه کلی مملکت را دوستانی تعیین می کنند که تصمیم گیرنده هستند و در این باره حمایتی وجود نداشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 564266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مونا آجورلو
آیا این خبر مفید بود؟