کتاب "قرار ماندگار" به خوبی توانسته از قدرت تخیل بهره گیرد

به گزارش رکنا؛ محسن سلیمانی فاخر کارشناس و منتقد ادبی گفت :تخیل و حس برانگیزی شاخصه های اصلی داستان نویسی است که نویسنده کتاب قرار ماندگار به خوبی توانسته از تخیل بهره گیرد.

نویسنده کتاب گفت: در کودکی علاقه به نویسندگی داشته و کتاب قرارماندگار پیرامون مشکلات اجتماعی حال حاضر بویژه موضوعات خانواده و جوانان  است  که در غالب داستانی عاشقانه و عامه پسند بازگو شده است.

فرمند با اشاره به اینکه موضوعاتی که مردم در سطوح مختلف با آن در جامعه درگیر بودند همواره مورد توجه او بوده است گفت: موضوع انتخاب همسر مناسب شاید دغدغه بسیاری از نوجوانان و جوانان دختر و پسر کشورمان و حتی خانواده ها بوده و نحوه انتخاب که پیامد های مثبت و منفی بر زندگی خود شخص و خانواده ها داشته همواره برای من مسئله بود و تلاش می کردم با رجوع به کتابهای مرجع راههایی را برای کمک به هم نسل های خودم پیدا کنم و ان را در غالب نوشته تقدیم جامعه جوان کشور کنم.

علاوه براین فکر کردن در باره مسائل مختلف و نوشتن را بسیار دوست داشتم و بارها مطالبی نوشتم اما چون احساس می کردم چاچوبهای یک نوشته خوب را ندارد پاره می کردم.

نویسنده کتاب در پاسخ به سوال مجری برنامه که از وی پرسید چرا اسم کتاب خود را قرار ماندگار گذاشته است گفت: خوب اگر به داستان کتاب دقت کرده باشیم در باره بانویی است که بنا به دلایلی همسرش را با ایده آل های خود و برخلاف نظرات خانواده انتخاب می کند و با توجه به اینکه متوجه عدم انتخاب مناسب خود می شود اما بجای فرار از مسئولیت و با هدف ماندگاری این پیوند تلاش میکند همسرش را به دیدگاههای خود نزدیک کند و در بسیاری از مقاطع داستان حتی همسرش را از مرگ نجات می دهد. این پایبندی به انتخاب و کوشش برای نگه داشتن زندگی مشترک باعث شد این نام را برای کتاب انتخاب کنم.

فرمند در بخش دیگری از این برنامه پیرامون ویژگی های کتاب خود گفت: من این کتاب را به زبان بسیار ساده نوشتم به گونه ای که شاید برخی صاحبنظران نویسنده را متهم به نداشتن تکنیک نویسندگی کنند اما نیفتادن در بیابان پیچیده گویی با واژه های سنگین و همچنین به زبان مردم عامه سخن گفتن باعث شد به ساده نویسی برای همه فهمی در این کتاب روی بیاورم.

نویسنده با جذاب خواندن سناریوی قصه از همه کتاب دوستان خواست این اثر را مورد مطالعه قرار دهند و وی را از نظرات خود در باب کتاب محروم نسازند.

وی با بیان اینکه شخصیت های داستانی مابه ازای بیرونی دارد، افزود : این شخصیت ها بر اساس تجربه های شخصی دیگران  خلق شده و بیش از انکه بر ساختار و اصول پیش رفته باشد بیان یک دغدغه شخصی با پیامی اجتماعی است.

نویسنده همچنین از دومین اثر در دست چاپ خود با موضوع مناجات با خدا یاد کرد و گفت: ان شالله در صورت حمایت این کتاب را نیز بزودی به چاپ خواهد رساند.  

در ادامه محسن سلیمانی فاخر کارشناس و منتقد ادبی با اشاره به جمله ای به نقل از «تولستوی» که داستان نویسی را هنر انتقال احساس بر کاغذ می داند گفت :تخیل  و حس برانگیزی شاخصه های اصلی داستان نویسی است که نویسنده کتاب قرار ماندگار به خوبی توانسته از تخیل بهره گیرد.

وی ویژگی منحصر بفرد این کتاب و همچنین نویسنده را رها سازی تخیل در تمام مسیر داستان برشمرد.

کارشناس برنامه  تصریح کرد:  اُدبا هماره معتقدند که نویسنده باید بیش از انکه در بیابان واقعیت قدم زند تا به شهر عقل برسد بایستی در  آسمان تخیل پرواز کند تا به ستاره احساس برسد.

فاخر در بخش دیگری از معرفی کتاب گفت برغم تخیل پردازی بسیار در کتاب اما مخاطب از بُعد حس برانگیزی متقاعد نمی شود.

وی افزود: معمولا داستان هایی خواندنی هستند  که شروع داستان با یک «عدم تعادل» در مقدمه داستانی اغاز شود و«قرار ماندگار» تا حدودی این ویژگی را دارد و البته می توانست از این رکن مهم بهره بیشتری هم ببرد.

وی به تلخیص در داستان نویسی اشاره کرد و تصریح کرد:این شالوده مهم داستان نویسی شامل سه ویژگی اختصار ، وضوح و ارتباط دهی است که در نهایت باعث تقویت پیرنگ داستان و آمادگی ذهنی برای خواننده را به دنبال خواهد داشت .

این نویسنده  بر پیشبرد رمان  بر اساس «عمل داستانی»یا پرداخت  و صحنه پردازی  تاکید کرد و افزود :عمل داستانی بر خلاف توصیف،  ارایه تصویر متحرک از واقعه،  دیالوگ و عملکرد شخصیت ها است  و کتابی موفق است که به جای مستقیم گویی برجذابیت داستان بیفزاید.

سلیمانی فاخر در انتها با اشاره به ارکان سه گانه داستان نوسی شامل مقدمه، تنه داستانی و نتیجه گیری یادآور شد: نویسنده کتاب به خوبی از موضوع تعلیق بهره گرفته است.

مریم فرمند نویسنده و خبرنگار و از فعالین فرهنگی، اجتماعی، ادبی، هنری، فضای مجازی و دبیر اندیشکده دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی در ستاد تخصصی ویژه تحول فرهنگی و اجتماعی کشور است.

نشست رونمایی از کتاب «قرار ماندگار» با حضور مریم فرمند مؤلف کتاب، مریم اسدزاده به عنوان مجری، محسن سلیمانی فاخر به عنوان کارشناس ادبی و رسانه ،دکتر اردستانی، دکتر  یاری،  دکتر مقیسه ، دکتر  ساداتیان ، پاکزاد ، رفعتی، فضائلی، میرزایی ، ملبوبی، دکتر صالحی ، هاشمی ، امیرپور ، کلانی ،دکتر کبیری و سردار مطلبی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه  برگزار شد.

این کتاب در بهار ۱۴۰۱ توسط انتشارات نگار کمال منتشر شده است و کلیات آن در خصوص تخیلات درونی نویسنده از واقعیات پیرامون جامعه و مردم بویژه در حوزه خانواده و ازدواج شکل گرفته است.

کدخبر: 836471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟