علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

به گزارش رکنا، در این مقاله قرار است طی یک بررسی کلی علت داغ شدن بدنه‌ یخچال را مرور کنیم و با روش‌های جلوگیری از آسیب‌های احتمالی یخچال آشنا شویم.

یخچال، یکی از دستگاه‌های مهم در هر خانه است که برای نگهداری و خنک‌کردن مواد غذایی استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است بدنه‌ی یخچال به طور ناگهانی داغ شود که می‌تواند نگران‌کننده و نشانه‌ای از مشکلات داخلی در سیستم یخچال باشد.

بسیاری از ما به‌دلیل نداشتن تجربه کافی در استفاده از لوازم خانگی دچار مشکل می‌شویم و همچنین ممکن است توضیحات موردنیازمان را درون دفترچه‌‌راهنمای محصولمان پیدا نکنیم. از طرفی، باتوجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت یخچال، هرگونه خرابی محصول می‌تواند ما را متحمل هزینه‌های هنگفتی کند؛ بنابراین در مقاله پیش‌رو سعی داریم که شما را با یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات یخچال آشنا کنیم.

چرا بدنه یخچال داغ می‌شود؟

تقریباً همه می‌دانند که دیواره‌های یخچال‌ها گرم می‌شوند اما تعداد بسیار کمی هستند که متوجه داغ شدن بیش از حد آن‌ها شوند. دلیل این امر به طراحی و ساخت یخچال‌ها برمی‌گردد؛ به همین دلیل بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌دانند که برای برطرف کردن آن باید چه اقدامی کنند.

موارد مؤثر در داغ شدن بدنه یخچال

    موتور فن فعال: معمولاً یخچال‌ها دارای موتور فنی هستند که برای خنک‌کردن کمپرسور و قطعات داخلی دیگر استفاده می‌شود. اگر موتور فن دچار نقص عملکرد شده و یا با مشکلات دیگری مواجه گردد که باعث محدودیت در جریان هوا می‌شود، دمای بدنه یخچال بالا می‌رود.

    تجمع یخ در داخل: درب یخچال نباید هوای سرد داخلی را با محیط خارجی ترکیب کند. اما اگر درب به درستی بسته نشود یا سطح درب آسیب ببیند، ممکن است هوای گرم خارجی به داخل یخچال وارد شده و با تجمع یخ در داخل، جریان هوای لازم برای خنک شدن پره‌های عمودی موتور فن محدود شود که منجر به داغ شدن بدنه یخچال می‌شود.

    نقص در سیستم خنک کننده: مشکلاتی مانند نقص در کمپرسور یا تجهیزات خنک کننده دیگر می‌توانند باعث داغ شدن بدنه یخچال شوند. این مشکلات ممکن است به دلیل عدم تعمیرات منظم، تمیز نبودن فیلترها یا کمبود مواد خنک کننده ایجاد شوند.

علت داغ شدن بدنه یخچال‌های جدید

در سیستم‌های جدید، مدار تخلیه در پشت قرار نگرفته و در طرفین یخچال واقع شده است و همین امر موجب سردرگمی افراد می‌شود. در تعدادی از مدل‌ها نه‌تنها می‌توان از دیواره‌های پشتی برای قرار دادن مدار تخلیه استفاده کرد بلکه می‌توان از دیواره‌های کناری نیز بهره برد.

مدار تخلیه در این یخچال‌ها توسط مواد عایق پوشیده می‌شوند که باعث افزایش حجم قابل‌توجه در قسمت‌های مختلف یخچال و فریزر می‌گردد. البته این راه‌حل نه‌تنها باعث بهبود عملکرد یخچال می‌شود بلکه باعث بهبود طراحی یخچال و سهولت در جابجایی آن نیز می‌شود (همچنین تمیز کردن یخچال را بسیار راحت‌تر کرده است). اما ایراد و ناسازگاری اصلی این نوع طراحی، گرمای شدید قطعات و تجهیزات است که معمولاً بعد از تغییر مکان یخچال در یک دوره‌ی مشخص که یخچال در حالت یخ‌زدگی قرار ندارد اتفاق می‌افتد.

شروع فرآیند خنک‌سازی یخچال، زمان بر است؛ بنابراین نگران نباشید!

برای رسیدن به دمای مناسب، یخچال حداقل به ۱۰ تا ۲۰ ساعت زمان نیاز دارد که به گرمای مورد نیاز کمپرسور برسد و سپس گرما را آزاد کند. به همین دلیل است که بیشتر افراد بعد از آن‌که برای اولین بار یخچال را خریداری کرده و به برق زده‌اند از داغ شدن آن شکایت دارند.

نصب فن برای یخچال

می‌توانید با نصب یک فن کوچک در پشت یخچال و در کنار موتور تا حد‌ زیادی از داغ شدن و بالا رفتن دما جلوگیری کنید. همچنین خنک کردن محیط آشپزخانه با کولر و یا تهویه هوای مناسب می‌تواند کمک خوبی برای کم کردن فشار از روی یخچال باشد.

در نظر داشته باشید که این عمل مخصوص یخچال‌های قدیمی است و اکثر یخچال‌های مدرن دارای فن هستند؛ بنابراین برای تسریع روند خنک‌سازی در یخچال‌های جدید باید اقدامات دیگری را انجام دهید.

راه‌حل‌ها

اگر یخچال شما در محیطی بسته و گرم گذاشته شده است؛ می‌توانید با چند ترفند ساده فشار وارده به موتور دستگاه را کمتر کنید.

    ایجاد تهویه مناسب

    استفاده از فن کمکی

    انتخاب محلی مناسب

هنگامی که یخچال را در محل مخصوص جای‌گذاری می‌کنید آن‌ را به دیوار نچسبانید و فاصله‌ای بین پشت آن و دیوار ایجاد کنید. سعی کنید اگر برای یخچالتان باکس مخصوصی طراحی می‌کنید، آن‌ را کمی باز و گشاد بسازید تا جریان هوا از بالا و کناره‌های باکس عبور کند.

    اطمینان حاصل کنید که موتور فن طبق معمول عمل می‌کند و هیچ عیبی ندارد. در صورت وجود نقص، بهتر است توسط یک تکنسین مجرب تعمیر شود.

    بررسی کنید که درب یخچال به‌درستی بسته می‌شود. در صورت لزوم، قطعه‌های آسیب‌دیده را تعویض کنید (مانند نوار لاستیکی).

    بررسی کنید که سیستم خنک کننده یخچال به‌درستی کار می‌کند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

جمع‌بندی

رعایت یک‌سری نکات اصولی و دقیق نه‌تنها نگرانی به‌وجود نمی‌آورد، بلکه منجر به استفاده راحت شما از لوازم خانگی می‌شود؛ بدین منظور پیش‌از خرید هر محصولی ابتدا به دفترچه‌ راهنما و سپس به شرایط اصولی نگهداری از آن نگاهی بیندازید.

به یاد داشته باشید که هنگام جابه‌جایی یخچال چه نکات و چه مواردی را باید رعایت کنید. سعی کنید بعد از خرید یخچال و آوردن این وسیله به خانه، درجا آن‌ را به برق متصل نکنید و بگذارید تا ۲۰ ساعت در حالت ثابت بماند. همچنین داشتن محافظ برق برای یخچالتان مخصوصاً یخچال‌های قدیمی کاملاً ضروری و الزامی است.

مهران محمدعلیها

کدخبر: 925894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟