کشف اشعه ایکس+عکس فیزیکدان معروف

به گزارش گروه ترجمه رکنا، نخستین عکس اشعه ایکس گرفته شده از انسان تصویریاز دست و حلقه ازدواج ویلهلم کنراد رونتگن است.

شخصی که نخستین بار متوجه شد با اشعه ایکش ساطع شده از سیانید باریم ، می‌توان داخل بدن را مرئی کرد.ویلهلم کنراد رونتگن فیزیکدان آلمانی و کاشف اشعه ایکس است که اولین جایزه نوبل فیزیک را در سال 1901به دست آورد.

رونتگن در 27 مارس 1845 در شهر لنپ در کشور آلمان متولد شد. رونتگن تحصیلات ابتدایی خود را در هلند گذرانید و سپس به سوییس مسافرت کرد و وارد انستیتو تکنولوژی فدرال سوئیس شد و تحت نظر پروفسور آدولف کلاسیوس به تحصیل ادامه داد. پس از اتمام تحصیلات موفق به اخذ درجه دکترا در رشته فیزیک گردید و به وورتسبورگ آلمان بازگشت. بعد از اینکه مدتی در دانشگاه‌های استراسبورگ و دانشگاه گیسن تدریس کرد استاد دانشگاه وورتسبورگ گردید و در یکی از ایام سال 1895 به این شهر هنگام تکرار تجربه لنار، با نمونه ای مواجه شد که نزدیک بود از شدت تعجب و حیرت بر جای خشک شود.

رونتگن لوله کروکس خود را در کاغذ سیاهی پیچیده بود و با این حال مشاهده کرد که پرده آغشته به یک ماده فلوئورسنت که در نزدیکی لوله قرار داشت بدون علتی روشن می‌شود. بعد از اینکه تجربه را چند بار متوالی تکرار کرد چنین نتیجه گرفت که این عامل اسرارآمیز از کاتد صادر نمی‌شود بلکه از صفحه آلومنیوم یا آنتی کاتد ساطع می‌شود. بدین ترتیب رونتگن اشعه‌ای کشف کرد که معلوم نبود چیست؛ لذا آن را اشعه ایکس یا اشعه مجهول خواند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

عکس کشف اشعه ایکس (3)

 

 

کدخبر: 448557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
عارفه اندرودی
آیا این خبر مفید بود؟