اصفهان می‌تواند پیشتاز تحول در حوزه صنایع دستی باشد

به گزارش رکنا از اصفهان،مریم جلالی‌دهکردی در آئین تجلیل از پیشکسوتان هنرمند صنایع دستی و سنتی که در مهمانسرای عباسی برگزار شد، اظهار کرد: برای توصیف شهر اصفهان باید از بهترین واژگان استفاده کنیم زیرا ریشه هنرهای سنتی و صنایع دستی در اصفهان است.

وی با تأکید بر نقش برجسته زنان در تولید و رشد صنایع دستی، افزود: معتقدم مزیت رقابتی سبک زندگی اصفهان، خانواده است و هر زمان به خانواده اهمیت دادیم، موفق بودیم، زیرا خانواده اصل و اساس مدیریت است.

جلالی با اشاره به اینکه اصفهان می‌تواند پیشتاز ایجاد تحول در سه حوزه صنایع دستی از جمله محتوا، رویکرد و ساز وکار آن باشد، افزود: تحول در محتوا یعنی محصولی کارآمد، به‌روز، شاخص و استاندارد تولید کنیم.

وی ادامه داد: تحول در رویکرد یعنی صنایع دستی را هزینه ندانیم زیرا می‌تواند در کنار اقتصاد نفت قرار گیرد و تحول در سازوکار نیز به این معناست که برای هنرمند و کنشگر خود ارزش قائل باشیم و سیاست‌های سازمانی خود را به سمت تسهیل‌گری پیش ببریم.

ایران رقیبی در عرصه هنر ندارد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان هم گفت: ایران برای بیان موجودیت خود نیازمند هنر است و رقیبی در در این زمینه در گستره گیتی ندارد.

علیرضا ایزدی افزود: اگر فرش خود را فراموش کرده‌ایم، به‌واسطه سهل‌انگاری و تنبلی هنرمندان نیست، زیرا هنرمندان ما وارثان تمدن سه هزار ساله هستند.

وی ادامه داد: آنچه که باعث شده آثار برجسته تاریخی و میراثی اصفهان پس از قرن‌ها هنوز باقی بماند، اخلاص معماران، طراحان و سازندگان آن است.

ضرورت اتخاذ تصمیم مشترک میان وزارت میراث فرهنگی و مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تفاهم‌نامه هم‌افزایی فعالیت‌های صنایع دستی که در سال ۹۴ به صورت چندجانبه بین دستگاه‌ها امضا شده است، گفت: این تفاهم‌نامه از سوی شهردار وقت اصفهان، مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان، مدیر کل صدا و سیما، مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس دانشکده صنایع دستی، مدیر کل وقت آموزش فنی و حرفه‌ای استان، رئیس وقت اتاق بازرگانی، رئیس سازمان صمت استان و رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان امضا و وظایف تمام دستگاه‌ها در این تفاهم‌نامه مشخص شده است.

محمد نورصالحی خاطرنشان کرد: درخواست داریم که با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی که وظیفه ارتقای صنایع دستی در تمام ابعاد را بر عهده دارد، یک تصمیم و برنامه‌ای مشترک با مدیریت شهری اصفهان که دغدغه حوزه صنایع دستی را دارد، مد نظر قرار داده شود.

وی بر ضرورت ارتباط صنایع دستی با حوزه دانش‌بنیان نیز تأکید کرد و گفت: می‌توان اقدامات ترکیبی بین صنایع دستی و حوزه‌های دانش بنیان انجام داد تا ارزش افزوده ایجاد شود، البته برای این منظور باید صنایع دستی را از جنبه ویترینی خارج کنیم و شکل و شمایلی دیگر به آن بدهیم.

رویدادهای هفته صنایع دستی فراملی و بین‌المللی شود

دبیر هنرواره صنایع دستی شهر اصفهان نیز به تشریح برنامه‌های هفته صنایع دستی که از سوی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است، پرداخت.

مرتضی نصوحی تأکید کرد: در حوزه صنایع دستی باید برای سال‌های آینده گام‌های بلندتری برداریم و رویدادهای هفته صنایع دستی را فراملی و بین‌المللی کنیم، زیرا ورود گردشگران خارجی به عرصه صنایع دستی، در اقتصاد شهر تأثیر بسزایی خواهد داشت.

 

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 791811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟