اصفهان به ۶۰ هزارمعلم نیاز دارد / سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در متن کار قرارگیرد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدرضا ابراهیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت  بزرگداشت مقام معلم، با اشاره به اینکه معلم یک استاد است افزود: والاترین شأن در جامعه متعلق به معلم است. توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان، یکی از وجوه ارتقای شأن مربیان است و به همین منظور حدود دو هزار و ۳۰۰ دانشجو معلم در سال گذشته در دانشگاه‌ها پذیرش شدند که امسال نیز به همان نسبت در دانشگاه فرهنگیان پذیرش دانشجو معلم خواهیم داشت .

ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال گذشته برای نخستین‌بار پس از ۱۱ سال به موضوع رتبه بندی پرداخته شد؛ گفت: گرچه ممکن است در این اقدام گسترده با حجم بالا، خطاهایی نیز وجود داشته باشد، یکی از مهم‌ترین وجوه موضوع رتبه‌بندی معلمان، شفاف‌سازی سختی‌های این شغل و اهمیت فعالیت‌های معلمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه  تمام دشواری‌ها و مشکلات همه‌گیری بیماری کرونا بر تمام افراد جامعه مشخص شد که معلم هیچ جایگزینی ندارد و در کشورهای پیشرفته هیچ عنصری نمی‌تواند جایگزین معلم و هیچ آموزشی حتی با بالاترین تجهیزات نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری و چهره به چهره باشد افزود: توجه به موضوع آموزش و پرورش و جایگاه معلم از سر نیاز معلم نیست، بلکه از سر نیاز جامعه به آن است.

مدیر کل اموزش و پرورش اصفهان افزود: نبود برنامه‌ریزی در دوره‌ای، حوزه آموزش و پرورش کشور را با چالشی تحت عنوان کمبود نیروی انسانی روبه‌رو کرد و در حال حاضر استان اصفهان به ۶۰ هزار معلم نیاز دارد که حدود ۱۵ هزار از آن را ندارد و این موضوع به معنی کمبود معلم در استان است، جذب نیروی انسانی در دستور کار دولت قرار دارد، اما نیازمند توجهی ویژه‌تر است.

ابراهیمی تصریح کرد: ورودی‌هایی ویژه به آموزش و پرورش در نظر گرفته شده تا بهترین‌ها جایگزین بهترین پیشکسوتان این حوزه شوند. فراخوان دبیری انجام و در خردادماه آزمون پذیرش دبیر و هنرآموزان دوره اول و دوم متوسطه برگزار خواهد شد و امیدوارم پیشکسوتان افرادی که واجد شرایط هستند را برای فعالیت در این کوزه ترغیب کنند.

ابراهیمی ادامه داد: فراخوانی نیز به منظور جذب نیروهای پرورشی و مشاوره در مدارس برگزار و اطلاع‌رسانی‌های آن انجام خواهد شد؛ همچنین فراخوانی برای معلم‌یاران در نظر گرفته شده تا بهترین افراد وارد حوزه آموزش و پرورش شوند.

وی با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۳٠٠ نفر نیروی خرید خدمت داریم که اکثر آن‌ها در آزمون استخدامی شرکت کردند و برای آن‌ها منع رشته‌ای مطرح نبود افزود:

در استان اصفهان حدود ۱۱٠ هزار معلم شاغل و بازنشسته و ۱۸ تا ۲٠ هزار معلم مرتبط با مدارس غیردولتی است و با این آمار، همگی بدون واسطه یا با واسطه به‌‌ آموزش و پرورش مرتبط هستند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در متن کار قرارگیرد

مدیر کل اموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ درصد بازماندگان از تحصیل استان تعیین تکلیف شدند، گفت: پیش تر آمار حدود هفت هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان اعلام شده بود که پس از بررسی نیمی از این آمار اشتباه بود و مابقی افرادی بودند که بدلیل مسائل مالی و یا مخالفت خانواده از تحصیل بازمانده بودند یا از اتباع خارجی بودند که تعدادی به مدارس بازگردانده شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بابد در متن کار قرارگیرد، افزود: تلاش کردیم امسال در معاونت آموزش و حوزه پژوهش مدرسه تحولی و تراز سند بنیادین داشته باشیم زیرا ۱۲ سال از این تصویب این سند می‌گذرد و یکی از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب این بود که چرا این سند تاکنون اجرا نشده است اما در اصفهان طرحی را اجرا خواهیم کرد که آموزش تخصصی مدیر و معاون و حتی نیروی خدمتگزار آموزش تخصصی را در سند تحولی بینید و به ایدآل‌ها برسیم.

حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان استان بازنشسته می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین تصریح کرد: هیچ مدرسه خیرساز، وقفی و ملکی که دارای معارض باشد در طرح مولدسازی قرار نخواهد گرفت و تنها آن دسته از مدارسی که سند آن‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی و مازاد است و قابلیت مدرسه بودن ندارد، در این طرح قرار می‌گیرد.

وی درخصوص استخدام طلاب بعنوان معلمان پرورشی در آموزش و پرورش گفت: طلاب هیچ تفاوتی در استخدام ندارند و باید در فرآیند استخدامی شرکت کنند و اگر شرایط داشته باشند استخدام می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه امسال حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان استان بازنشسته می‌شوند که باید بخشی از آنان را برای کمبود نیرو حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: نتایج آزمونی که برای جذب معلم دوره ابتدایی، هشتم اردیبهشت ماه امسال توسط سازمان سنجش برگزار شد، خرداد ماه مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به وقایع اخیر در مدارس گفت: حدود ۳۵٠ دانش‌آموز و ۱۷ مدرسه درگیر بدحالی‌های اخیر شدند (به‌جز شاهین‌شهر که موضوع آن متفاوت بود) در حالی که عدد دانش‌آموزان یک میلیون نفر است و در این راستا وقتی دشمن برای ناامیدی تلاش می‌کند، احساس ناامنی بیشتر می‌شود زیرا رسانه‌های خارجی و برخی از رسانه‌های داخلی این یأس را پمپاژ می‌کنند.

ابراهیمی اظهار داشت: در آموزش و پرورش اقدامات خوب، شاخص و فاخری رقم می‌خورد و نیاز است برای جایگاه معلم این اقدامات معرفی شود زیرا جامعه‌ای که به جایگاه معلم بها دهد، جامعه‌ای استاندارد و فرهیخته‌ای است.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 890122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟