انتشار تصویر مریخ نورد چینی ژورنگ

یکی از ماهواره های ناسا که در مدار مریخ مستقر است تصویری زیبا از مریخ نورد جدید چین در سطح سیاره سرخ ثبت کرده است.

به گزارش رکنا ، ماهواره ناسا که به دور مریخ می‌چرخد، تصویری زیبا از مریخ نورد چینی Zhurong در سطح مریخ ثبت کرده است. این تصویر را مدارگرد Orbiter Mars Reconnaissance Orbiter یا به اختصار MRO را با دوربین پر قدرت خود یعنی HiRISE از ارتفاع ۲۸۸ کیلومتری سطح مریخ ثبت کرده است. مسیر‌های آبی اطراف سطح به عنوان الگو‌های انفجار شناخته می‌شوند که هنگام فرود آمدن روی سطح مریخ تشکیل می‌شوند.

تصویر ژورنگ از قاب دوربین مدارگرد ناسا

این تصویر منطقه یوپیا سیاره مریخ را نشان می‌دهد، که تقریباً یک سطح صاف و بدون ارتفاع است. مناطق درخشان که در تصویر دیده می‌شود، پشته‌های سطحی است که توسط باد‌های مریخ ایجاد شده‌اند. در پایین سمت چپ تصویر چتر زمینی قرار دارد که در آخرین مراحل فرود از سطح جدا شده و در چنین فاصله‌ای از سطح زمین افتاده است.

مریخ نوردی

ماه گذشته، آژانس فضایی چین تصویری از فرود سطحی قبل از جدا شدن از مریخ نورد و چند روز بعد تصویر دیگری از اولین قدم‌های ژورانگ در مریخ را منتشر کرد. در حال حاضر سه فضانورد فعال ژورنگ چینی، کنجکاوی ناسا و استقامت در مریخ وجود هستند. ژورنگ در افسانه‌های چینی به نام خدای آتش نامگذاری شده است. این فضانورد شش چرخ دارد و وزن تقریبی آن ۲۴۰ کیلوگرم است. این فضانورد چینی اولین ربات مریخی است که دارای سیستم تعلیق برای حرکت راحت‌تر در سطح سنگی این سیاره است.

ژورنگ بخشی از مأموریت Tianon-1 آژانس فضایی چین است، که در این ماموریت یک مدارگرد، یک سطح نشین و یک مریخ نورد همزمان با هم ترکیب شده اند. ژورنگ در زمان مأموریت خود، نشانه‌هایی از زندگی باستان در این سیاره را بررسی خواهد کرد. این مدارگرد همچنین وظیفه دارد جو و نقشه‌های مریخ را بررسی کند و از سطح سیاره نقشه تهیه کند.

تصویر ژورنگ از قاب دوربین مدارگرد ناسا

در همین حال، ناسا پرواز‌های آزمایشی بالگرد های نابغه را در مریخ انجام داده که موفقیت بزرگی داشته است. فضانورد استقامت همچنین از صحت ابزار علمی خود اطمینان کامل دارد و به زودی ماموریت اصلی خود را آغاز می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟