سریع‌ترین روش پیگیری صدور گواهینامه رانندگی با کد ملی

 

حالا فکر می‌کنید استعلام وضعیت گواهینامه، با چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ مراجعه به پلیس 110؟ ما گمان نمی‌کنیم که در عصر فناوری‌های دیجیتال، کسی زحمت مراجعه حضوری به خود دهد و این‌همه راه را تا رسیدن به مراکزی خاص طی کند.

اهمیت گواهی‌نامه را در نشستن پشت فرمان نادیده نگیرید!

یکی از مهم‌ترین الزامات رانندگی، داشتن گواهی‌نامه است. مطابق با قانون مدنی ایران، اگر کسی بدون این مجوز پشت فرمان بنشیند، مجرم شناخته می‌شود و مشمول جریمه خواهد بود. به همین دلیل است که استعلام وضعیت گواهینامه برای کسانی که در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند و حالا منتظر دریافت آن هستند، اهمیت زیادی دارد. این افراد دوست دارند زودتر پشت فرمان بنشینند و لذت رانندگی را تجربه کنند.

در واقع، گواهی‌نامه به‌منزله سندی است که به فرد اجازه رانندگی می‌دهد. پلیس به افراد توصیه می‌کند که بدون این مجوز، از نشستن پشت فرمان اجتناب کنند اما بااین‌حال، خیلی از افراد به‌خصوص جوانان به این ممنوعیت توجهی نمی‌کنند و با رانندگی بدون گواهی‌نامه برای سلامت خودشان و دیگران، خطرآفرین می‌شوند.

از زمان آزمون رانندگی تا دریافت گواهی‌‌نامه چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره از سوی افراد مطرح می‌شود، این است که یک فرد در چه مدت‌زمانی می‌تواند گواهی‌نامه خود را اخذ کند؟ و چه زمانی هم باید به استعلام وضعیت گواهینامه بپردازد؟

به‌طور معمول، اخذ گواهی‌نامه بین 30 الی 40 روز طول می‌کشد. اگر شما در آزمون‌های اولیه، امتیاز قابل قبولی کسب کنید، ممکن است دوره انتظار برایتان کوتاه‌تر شود و در مقابل، با هربار مردودی در آزمون‌های تئوری و عملی، مدت‌زمان لازم برای اخذ گواهی‌نامه شما افزایش پیدا می‌کند.

استعلام وضعیت گواهینامه با چه روش‌هایی ممکن است؟

زمانی که به کلاس‌های آموزش رانندگی وارد می‌شوید، بعداز یادگیری اصول، باید در یک آزمون تئوری و سپس در یک آزمون شهری (عملی) شرکت کنید. اگر موفق به کسب نمره قبولی شوید، اطلاعات شما برای صدور گواهی‌نامه ارسال خواهد شد. در چنین شرایطی، می‌توانید از وضعیت صدور آن استعلام بگیرید اما با چه روشی؟

استعلام گواهی‌نامه با کد ملی، روش‌های مختلفی دارد که شامل استعلام اینترنتی، تلفنی و پیامکی می‌شود. البته این مسئله را به‌واسطه پلیس ناجا هم می‌توانید پیگیری کنید ولی این روش، چندان رایج نیست. در ادامه به روش‌های پیگیری وضعیت صدور اشاره می‌کنیم.

استعلام وضعیت گواهینامه با سرویس های پیامکی

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام، ارسال عدد یک به سامانه 1100 است. اگر اولین بار است که از سرویس پیامکی استفاده می‌کنید، باید صحت شماره‌تلفن و کد ملی‌تان تایید شود. بدین منظور، عدد صفر را به این سامانه پیامک کنید. با این روش، شما به‌جز استعلام وضعیت گواهی‌نامه، می‌توانید از سایر خدمات پلیس 110 مانند استعلام کارت ماشین و سوء‌پیشینه بهره ببرید.

یک روش پیامکی دیگر هم وجود دارد و آن، ارسال کد ملی به سامانه 1101202010 است. با این اقدام، پیامی برای شما ارسال می‌شود که برای تایید و فعال‌سازی سرویس گواهی‌نامه، باید عدد 4 را وارد کنید تا از وضعیت گواهی‌نامه خود مطلع شوید.

استعلام گواهی‌نامه با کد ملی با استفاده از تلفن‌های گویا

در شرایطی که به اینترنت دسترسی ندارید، سرویس‌های گویا راهکار خوبی برای استعلام وضعیت هستند. اگر بعد از مدت‌زمان معمولی که در انتظار سپری کردید، خبری از دریافت مجوز نشد، می‌توانید با شماره‌های 81253561 و 81253573 تماس بگیرید.

استعلام وضعیت گواهینامه در سازمان رهگیری مرسولات

شرکت پست ملی ایران، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که مخصوص پیگیری مرسولات سازمانی است. پیگیری وضعیت گواهی‌نامه، یکی از خدمات این سایت به‌شمار می‌رود. زمانی که این مجوز به اداره پست تحویل داده می‌شود، یک کد رهگیری برای متقاضی ارسال خواهد شد تا افراد به‌واسطه آن، از وضعیت فعلی مرسوله خود آگاه شوند.

بعداز ورود به سامانه رهگیری، از فهرست کشویی نوع سند را انتخاب کنید. سپس کد ملی و کد امنیتی را در جایگاه‌های مربوط به آن‌ها وارد کنید و گزینه «جست‌وجو» را لمس کنید تا نتیجه استعلام به شما نمایش داده شود.

سریع‌ترین روش استعلام وضعیت گواهینامه با نرم‌افزارهای پرداختی

استعلام وضعیت گواهینامه

همه روش‌هایی که تاکنون خواندید، برای استعلام گواهی‌نامه کارآمد هستند اما گاهی اوقات سرعت پایینی دارند؛ به‌ویژه سامانه رهگیری که شاید صدها نفر در طول روز، درحال استفاده از آن باشند. یک روش شگفت‌انگیز و نوینی که می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم، استفاده از نرم‌افزارهای پرداختی است.

در بین همه اپلیکیشن‌هایی که شما می‌شناسید، تاپ، قدمی فراتر از امکانات ساده و معمول گذاشته است و به‌جز امکان پرداخت‌های اینترنتی، برخورداری از خدمات خودرو، دریافت خدمات سلامت و سرویس‌های بانکی، امکان استعلام از وضعیت گواهی‌نامه را هم فراهم کرد. تاپ به‌عنوان یک سوپراپلیکیشن، بیش از هر سامانه و پلتفرم دیگری، بستری امن و پرسرعت برای سرویس‌دهی‌های خود فراهم کرده است.

چه دلایلی باعث تاخیر در صدور گواهی‌نامه می شوند؟

گاهی اوقات تاخیر در صدور مجوز شما، می‌تواند به‌دلایلی اعم از نقص در ارائه مدارک، ترافیک صدور و قطعی سیستم باشد. اگر ظرف 40 روز موفق به دریافت کارت خود نشدید، با یکی از روش‌هایی که معرفی کردیم، از وضعیت آن استعلام بگیرید و علت را جویا شوید.

در این مقاله با توضیحات مفصلی که از استعلام وضعیت گواهینامه خواندید، دانستید که این مدرک برای رانندگان اهمیت زیادی دارد و در حقیقت، به‌عنوان مجوزی عمل می‌کند که صلاحیت افراد را برای رانندگی نشان می‌دهد. رانندگان با داشتن گواهی‌نامه، به‌طور قانونی پشت فرمان می‌نشینند و اگر تخلفی هم از آن‌ها سر زد، خیال‌شان راحت است که مدرک دارند و قرار نیست خودرویشان توقیف شود.

متقاضیان بعداز شرکت در دوره‌های آموزشی برای اخذ گواهی‌نامه، باید 30 الی 40 روز صبور باشند تا این مدرک به دست‌شان برسد. اگر بیش از این مقدار طول کشید و خبری نشد، می‌توانند با سرویس‌های پیامکی، تلفن‌های گویا یا بسترهای اینترنتی مانند سایت راهور و نرم‌افزارهای بانکی، وضعیت آن را بررسی کنند.

 

کدخبر: 980790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟