تصاویر هوایی از روستاهای دولت آباد و خوشاب + فیلم

به گزارش رکنا، روستای دولت آباد در مسیر جاده اصفهان به خوزستان وحد فاصل ۹۰ کیلو متری غرب اصفهان واقع و فاصله آن تا مرکز شهرستان تیران و کرون ۴۵ کیلومتر می باشد که از طرف شمال به روستای دره بید از غرب به کرد علیا جنوب به رشته کوه دالانکوه و از شرق به کرد

سفلی محدود می شود .آب و هوای نسبتا سرد و کوهستانی دارد و یکی از مناطقی است که بیشترین بارندگی را در طول سال در استان اصفهان دارد.

 درآمد اقتصادی و مشاغل

در آمد مردم اکثرا از راه کشاورزی و دامداری و درصد کمی هم در زمینه های صنعتی و خدماتی مشغول می باشند . محصولات کشاورزی شامل جو, گندم ,سیب زمینی، زعفران ، یونجه و سبزیجات شامل هویج و جعفری و درصدی هم محصولات باغی شامل انگور، بادام و گردو است و از نظر دامی به پرورش گوسفند، بز وگاو می پردازند که به طور روزانه حدود 5 تن شیر به غیر از مصرف روزانه خود از این روستا به کار خانه های تولید فراورده های لبنی تحویل می شود . علاوه بر موارد مذکور اکثر زنان روستا هم در کنار شغل خا نه داری به بافتن قالی می پردازند .که بیشتر نقشه های دار قالی نقشه های خوانسار و نایین است.

منابع طبیعی

زمین های کشاورزی این روستا با آب سه رشته قنات و چند حلقه چاه آبیاری می شود. این قنات ها هر کدام بطور متوسط حدود ۱۲ تا۱۵ اینچ آبدهی دارند و هر کدام با نام مخصوصی خوانده می شوند قنات قلقل ؛ قنات نسا وقنات ده و تقسیم بندی آب آنها بین زارعان با توجه به مقدار زمینی که در اختیارمالکان می باشد در نظر گرفته شده است .علاوه بر زمینهای کشاورزی مراتع سر سبز و پوشیده از کیاهان مختلف نمای خاصی به این سر زمین می دهد که در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی از شهرهای اصفهان و نجف آباد و اطراف می باشد ضلع شمالی دالانکوه که مشرف بر روستا می باشد دارای مناظر بسیار زیبا ودارای چشمه های متعددی که دارای آب خنک وگوارای می باشند و هرکدام از آنها به اسم خاصی معروفند. اسامی این چشمه ها به ترتیب به نام های جبرئیل، خدر، سفید، تخت باغ ؛گلی، میرزا علی و… است. این چشمه ها اکثرا در ارتفاعات دالانکوه قرار گرفته اند و در طول سال هم تابحال سابقه نداشته که خشک شوند.

مزرعه ای هم در جنوب غربی روستا و در کوه پایه دالانکوه واقع است که توسط آب چند چشمه که از یک تنگه سرازیر می شود و آبشار بسیار زیبایی را شکل می دهد سیراب می شود. این مزرعه به شیر سفید و چشمه ای که آنجا را آبیاری می کند به چشمه سفید معروف است.

پوشش گیاهی این مراتع شامل گون گز (گزنگبین) که مواد اولیه شیرینی گز می باشد , گون پنبه ای و گون تلخ که محصول این گیاه کتیراست. گون بزی و…..درختچه های زیاد شامل عود , ارژن , شن وبادام کوهی و…….موسیر از جمله محصولات طبیعی این مراتع است که متاسفانه در چند سال اخیر به علت برداشت بی رویه توسط افراد مختلف و بی توجهی مسئولین مراتع و جنگلبانی احتمال از بین رفتن این گیاه وجود دارد شوید کوهی که بسیار معطر است و ارزش غذایی دارد به وفور در صخره های این کوه می روید.

بنسر یک نوع سبزی است که ارز ش دارویی دارد و در اوایل بهار می روید. سبزی و پیاز کوهی که در بهار می روید و ارزش غذایی زیادی دارد .کنگراز جمله گیاهانی است که از ساقه آن می توان به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد و ازبرگش به عنوان علوفه برای حیوانات .چایی کوهی ازجمله گیاهانی است که ارزش دارویی دارد و انواع گیاهان دارویی و علوفه ای دیگر و گل های شقایق و واژگون ازجمله گیاهان بسیار زیبا که در اوایل بهار و بلا فاصله بعد از ذوب شدن برف می روید.

آشنایی با روستای خوشاب ساری

دهستان مذکوره ساری دیدنی های طبیعی بسیار جذابی در خود جای داده است و از همین رو سالانه بومگردان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند، یکی از دیدنی های این دهستان دیدنی، روستایی است به نام خوشاب.

دهستان مذکوره ساری دیدنی های طبیعی بسیار جذابی در خود جای داده است و از همین رو سالانه بومگردان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند، یکی از دیدنی های این دهستان دیدنی، روستایی است به نام خوشاب. خوشاب، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران. این روستا دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است که زمین های زراعی آن بسیار مرغوب و طی سالیان اخیر رشد قیمت زیادی داشته است. زمین ورزشی این روستا از بهترین زمین های ورزشی مازندران است این روستا چهار امامزاده دارد و در زمان جنگ ایران و عراق رزمندگان بسیاری را در جبهه اسلامی به خدمت رسانید.

این روستا در دهستان مذکوره قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1395 صورت گرفته، جمعیت آن 331 نفر بوده است.

شما با سفر به شهر شمالی ساری، فرصت بازدید از دیدنی های جذاب دیگری مانند پناهگاه حیات وحش میانکاله و همچنین بنای تاریخی و کهن برج ساعت ساری را هم خواهید داشت.

کدخبر: 917208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟