بعد از غذا دراز نکش!

به گزارش رکنا، بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید. دراز کشیدن و خوابیدن بدون انجام فعالیتی برای هضم غذا باعث زخم معده و تورم معده می شود. حداقل 2 ساعت بعد از غذاخوردن نخوابید. بنابراین خوردن شام در آخر شب کار بسیار اشتباهی است و موجب رفلاکس معده و مشکلات مری می شود.

عوارض دراز کشیدن بعد از غذا

وقتی بلافاصله بعد از غذا دراز می‌کشید، اسید معده افزایش می‌یابد. مکانیسم سیستم گوارش به این صورت است که با خوردن غذا میزان اسید معده زیاد می‌شود. این ماده برای عضم غذا تولید می‌شود. حالا وقتی شما بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز می‌کشید، مسلم است که میزانی از این اسید به سمت مری حرکت می‌کند. در واقع با دراز کشیدن بعد از غذا، ریفلاکس معده اتفاق می‌افتد.

GERD یک اختلال گوارشی است که در اثر ریفلاکس مکرر معده رخ می‌دهد. در سال ۲۰۰۵ مطالعاتی صورت گرفت که نشان می‌داد بیماران GERD تشویق می‌شوند حداقل ۳ ساعت بعد از غذا خوردن دراز نکشند. این رویه به مرور زمان باعث درمان قطعی رفلاکس معده در این افراد می‌شد.

چرا بعد از غذا نباید خوابید ؟

اولین و بارزترین نکته اینست که وقتی غذا می‌خورید، کارکرد معده شروع می‌شود. حالا باید غذایی را که دریافت کرده است، هضم کند. اما معده در حالت دراز کشیده قدرت خود را از دست می‌دهد. از بین رفتن پرده بین معده و مری که باعث ایجاد همان رفلاکس اسید معده می‌شود، یکی از عوارض این عادت نادرست است.

آیا خوابیدن بعد از غذا باعث چاقی می شود؟

یکی دیگر عوارض دراز کشیدن بعد از غذا خوردن احتمال افزایش وزن است. شاید بپرسید چطور ممکن است؟ وقتی بدن غذا دریافت می‌کند، باید تنها بخشی از این مقدار غذا را وارد خون کند. اما بخش زیادی از آن کالری اضافه است. بنابراین نیازی به آن ندارد و باید با کمک متابولیسم آن را به انرژی تبدیل کند. اما وقتی دراز کشیده‌اید و هیچ نیازی به انرژی اضافه ندارید، طبیعی است که بخشی زیادی از این کالری وارد بدن می‌شود. حالا تشکیل سلول‌های چربی هم یکی از عوارض دراز کشیدن بعد از غذا است.

کابوس‌های شبانه و ناراحتی خواب در شب

یکی دیگر از عوارض دراز کشیدن بعد از غذا خوردن احساس سنگینی در معده است. در چنین شرایطی اگر بخواهید به خواب شب بروید، قاعدتا خواب شما عمیق نخواهد بود. شاید بارها شنیده باشید که گفته می‌شود غذای سنگین خوردن باعث کابوس‌های شبانه می‌شود. البته گاهی مجبورید در یک مهمانی غذای پرکالری بخورید. اما وقتی بلافاصله بعد از خوردن شام دراز می‌کشید، آسیب زیادی به سیستم گوارش می‌رسد. از سوی دیگر خواب عمیقی هم نخواهید داشت.

چند ساعت بعد از غذا بخوابیم ؟

با توجه به اینکه باید اجازه دهید معده سبک شود و سپس دراز بکشید، ساعت خوابیدن بعد از غذاخوردن به نوع غذا بستگی دارد. اگر زیادی غذای سنگین خورده‌اید، باید حداقل ۳ ساعت فرصت دهید و سپس دراز بکشید. وقتی غذای سبک و قابل هضم خورده‌اید، بدن در طی یک ساعت آن را هضم می‌کند. هر چند اگر بیشتر صبر کنید بهتر است.

وقتی به مدت ۳ ساعت بعد از غذا خوردن دراز می‌کشید، بروز مشکلاتی مثل سوزش معده و حتی بی‌خوابی در زمان شب درمان می‌شود.

رابطه بین غذا و خواب

چرا بعد از خوردن غذا فوری به خواب نیاز پیدا می‌کنید؟ برخی از غذاها هستند که موادی را در خود دارند که باعث تقویت خواب می‌شود. برای مثال گوشت بوقلمون حاوی مقاددیر بالایی از تریپتوفان است. این ماده توسط بدن متابولیزه می‌شود و سپس هورمون سرتونین و ملاتونین تولید می‌کند. این هورمون ها نقش زیادی در درمان استرس و آرامش بددن دارند. در نتیجه خواب را به دنبال دارند.

غذاهای دیگری هم هستند که باعث خواب‌آلودگی بعد از غذا می‌شوند. برای مثال ماست و دوغ هم شهرت دارند که خواب بعد از غذا را زیادد می‌کنند. اگر به دراز کشیدن بعد از غذا عادت دارید، بهتر است همراه با غذا از خوردن ماست یا دوغ خودداری کنید.

چند نکته در مورد خواب و غذا

با توجه به عوارض خواب بعد از غذا بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

  • در زمان شب غذاهای سنگین نخورید و به سراغ غذاهای سبک و زود هضم بروید.
  • اگر مجبورید به خوردن غذای سنگین هستید، آن را در ساعات اولیه شب میل کنید. غذا خوردن را به ساعات پایانی شب و قبل از خواب موکول نکنید.
  • با پیاده‌روی و قدم زدن می‌توانید خوابیدن و دراز کشیدن را تا مدت ۳ ساعت بعد از غذا خوردن به تعویق بیندازید.
  • اگر به سوءهاضمه مبتلا هستید و بدن قدرت هضم غذا را ندارد، بهتر است از روش دارودرمانی استفاده کنید. دراز کشیدن بعد از غذا شاید سوءهاضمه را برای مدت برطرف کند. اما مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند.
کدخبر: 908322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟