ایده میدان آزادی تهران از کجا آمد؟/لذت گل‌گشت در جاذبه‌های گردشگری ایلام

استان ایلام بنا به اسناد تاریخی فراوان بخشی از حکومت عیلام باستان بوده که در حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح به فرمان آشور بانی پال منقرض شد و صدها اثر تاریخی، دیدنی و ماندگار دارد.

شهرستان ایلام در دوران ساسانی و اسلامی جزئی از ایالت ماسبذان بوده این منطقه تا قبل از ورود حسین قلی خان والی به دیوالا یا ده بالا نامیده می‌شد که همزمان با حکومت حسین قلی خان ابوقداره حسین آباد نام گرفت که با توجه به سابقه تاریخی منطقه و تصویب فرهنگستان اول در سال ۱۳۰۹ شمسی ایلام نامیده شد.

این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و سیوان بوده همچنین با دارا بودن ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در حصاری از کوه‌ها و ارتباط نزدیک با جنگل دارای آب و هوای معتدل است.

جاذبه های ایلام

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان ایلام

۱)قلعه والی و موزه مردم شناسی:

یک بنای مربوط به دوران قاجار بوده که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری غلامرضا خان فیلی، پسر حسین قلی خان ابوقداره والی این منطقه دستور ساخت این قلعه را صادر کرد، قلعه در ده بالا (خیابان پاسداران کنونی) بر روی تپه ای نسبتا بلند احداث شده است.

در موزه مردم شناسی ایلام گردشگران با فرهنگ، آداب و رسوم مردم منطقه از جمله؛ آئین عروسی، پوشش اقوام استان، سبک زندگی در سیاه چادر آشنا کرده و این موزه دارای غرفه‌های مختلفی بوده که هر کدام بخشی از سنن و فرهنگ مردم را به همراه حرف‌های رایج کشاورزی، خراطی، نمدمالی، چیت بافی، جاجیم و قالی بافی معرفی می‌کنند.

این قلعه با مساحت ۴۶۸۷ مترمربع و زیربنای ۱۴۶۴ متر دارای ۲۰ اتاق بزرگ، ۵ اتاق کوچک، ۴ ایوان و ۲ تراس کوچک همچنین ۲ برج نگهبانی بصورت نیم دایره ای و ۶ زیرزمین در سه ضلع شمال، غرب و شرق بوده است.

از قسمت‌های دیگر قلعه می‌توان به اتاق شاه نشین، اتاق آینه، زندان همچنین تراس های سرپوشیده با پنجره‌های مشبک و رنگارنگ با نرده‌های آجری فیروزه ای رنگ، سرستون های نقش دار، اورسی های قلعه، آینه کاری، گجبری های زیبا و حوض مستطیل شکل که دارای معماری بسیار شگفت انگیز بوده اشاره کرد.

این روزها متولیان امر با اجرای برنامه‌های بومی همراه موسیقی محلی که زبانزد عام و خاص بوده در شهر ایلام پذیرای میهمانان نوروزی هستند.

جاذبه های ایلام

۲) کاخ فلاحتی:

این کاخ در سال ۱۳۲۶ هجری قمری به دستور غلامرضا خان احداث گردید که سابقا فضایی که کاخ در آن قرار گرفته باز و باغ‌های میوه اطراف آن، زیبایی خاصی به آن بخشیده این کاخ بعلت قرار گرفتن در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان به عمارت کشاورزی هم مشهور است.

اما اکنون با توسعه شهری فضای باز آن تبدیل به ساختمان و خیابان شده است.

مساحت کاخ ۸۱۰ مترمربع در زیربنای ۳۳۷ متر احداث شده که نقشه درونی آن بصورت ۲ اتاق تودرتو در اطراف و یک هال بزرگ در وسط و جلوی هال یک ایوان قرار گرفته که درب اتاق‌ها و هال به آن باز می‌شود.

در حال حاضر کاخ فلاحتی واقع در خیابان آیت الله حیدری موزه کشاورزی ایلام بوده و ابزارآلات کشاورزی مربوط به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح تا ۵۰ سال پیش جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

این کاخ جلوه‌ای تماشایی از هنر معماران ایلام قدیم را پیش روی گردشگران قرار داده و از طرفی دیگر با توجه به تغییر کاربری کاخ به موزه، گشت و گذار در آن فرصتی ارزشمند برای آشنایی با فرهنگ و تمدن اهالی غرب ایران تبدیل خواهد شد.

۳) کوه قلاقیران:

در زبان کردی ایلامی واژه «قلا» به معنی قلعه بوده و بطور کلی در مناطقی که در اسم آنها این واژه بکار رفته به یک قلعه باستانی در آن محل اشاره دارد، این کوه دارای ۲۱۵۲ متر ارتفاع بوده و قدمت آن مربوط به زمان اشکانیان همچنین یکی از قدیمی ترین قلعه های ایران محسوب می‌شود.

در دامنه کوه جنگل بلوط کهنسالی و دشت گل‌های فصلی وجود داشته همچنین تفرجگاه های ششدار و منجل که دارای زیبایی و جذابیت کم نظیری بوده در نزدیکی آن است.

کوه قلاقیران به لحاظ جلوه‌های طبیعی و شکل خاص قله در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور بوده و از آن بعنوان نماد شهر و استان ایلام یاد می‌شود.

جاذبه های ایلام

معماری و طراحی میدان آزادی تهران براساس کوه قلاقیران صورت گرفته است.

۴) دره ارغوان:

تنگه ارغوان که باید آن را دره ای بزرگ دانست یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده و جاذبه‌های دیدنی غرب کشور محسوب شده و در قدیم به آن تنگه گَاوز می‌گفتند.

این دره در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام و در مسیر تنگه قوچعلی، در ورودی شمالی مسیر کرمانشاه به ایلام واقع شده است.

جاذبه های ایلام

از آنجایی که درختچه‌های ارغوان معمولا در اردیبهشت شکوفه می‌دهند، در این ماه از سال سراسر دره مملو از شکوفه‌های صورتی، بنفش گیاه ارغوان شده که در ترکیب با رنگ‌های متنوع درختان و گیاهان دیگر چشم نوازی بسیار رویایی و خاطره انگیز را می‌توان در این منطقه تماشا کرد.

تنگه ارغوان حدود ۱۷۰ هکتار وسعت داشته و میزبان گونه‌های کمیاب و در حال انقراض است.

چون ارغوان، دافنه، کیکم ، زالزالک بوده وجود جنگل‌های انبوه در دو سوی جاده و تیغه های سنگی و چشم نواز کوهستان بعلاوه گردشگاههای مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگ‌ها به همراه مراتع پُرپُشت و رشد گونه‌های نادر گیاهی چون گون، طویلک، قارچ در نهایت استفاده از گیاهان معطر در محدوده این دره و ارتفاعات ییلاقی آن در مسیر گز گردکان و سورگه باعث بوجود آمدن تفرجگاهی کم نظیر شده است.

۵) پارک چغاسبز:

این پارک یکی از فضاهای زیبا و دلنشین ایلام بوده و شرایط طبیعی مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت فراهم آورده که در آن درختان میوه و گونه‌های گیاهی دیده شده همچنین دارای زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبایی چون بوتیمار است.

این پارک لقب بزرگترین پارک جنگلی ایران را به خود اختصاص داده گرچه در ظاهر یک جنگل بوده اما محیطی بسیار آرام و لذت بخش بوده و خالی از هر گونه حیوانات خطرناک است.

هوای مطلوب، آبهای فراوان، طبیعت سرسبز، حیوانات و پرندگان زیبا از ویژگی‌های بی نظیر این اثر بوده همچنین موزه تاریخ طبیعی ایلام در آن واقع شده و پارک کودکان نزدیک آن ساخته شده است.

جهت رفاه حال گردشگران سازه هایی چون هتل، رستوران، شهربازی و غیره در اطراف آن بنا شده و در مناسبت های مختلف نمایشگاههای متعددی در آن برگزار می‌شود.

جاذبه های ایلام

۶) روستای حیدرآباد:

یکی از مناطق گردشگری ایلام روستای حیدرآباد از توابع میشخاص که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده که ظرفیت‌های گردشگری آن در نوع خود بی نظیر است.

باغات وسیع، دره و رودخانه‌های مسیر بیانگر وجود طبیعت زیبا برای گردشگران است از نقاط خوش آب و هوایی بوده که یک هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و اقلیم معتدل، کوهستانی دارد.

رودخانه پر آب و نهرهای کوچک که از میان کوچه های باریک روستا عبور کرده طراوت خاصی به آن بخشیده همچنین یک ظرفیت مهم و ملی داشته آن هم درختان زردآلو بوده که باعث شده هر ساله جشن برداشت زردآلو در این روستا برگزار می شود.

۷) سنگ نوشته تنگه قوچعلی:

در ورودی شهر ایلام بر روی صخره‌های از تنگه قوچعلی دو سنگ نبشته مربوط به والیان حسین قلی خان و غلامرضا خان والی پدر و پسر وجود داشت که اکنون در میدانی روبرو فضای سبز ارغوان و کنار میدان نصب شده است.

از این دو یکی به دستور حسین قلی خان و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه و دیگری توسط غلامرضا خان پسر در زمان محمدعلی شاه قاجار نوشته شده که هر دو سنگ یک متن داشته که اهم فعالیت‌های حسین قلی خان را برشمرده و این سنگ نبشته به خط نستعلیق است.

۸) دره ییلاقی هفتاو:

دره پرآب، درخت و مصفای میشخاص از روستای جعفرآباد در فاصله ۲۳ کیلومتری ایلام شروع شده و تا ارتفاعات طولاب که در آن جنگل و باغ در هم آمیخته‌اند، ادامه می‌یابد.

درختان گردو، انواع میوه‌ها، چندین روستا در مسیر ییلاقی دره با مردمانی فعال و مهربان، چشمه ساران متعدد، نزدیک بودن این دره ییلاقی به تفریحگاه جنگلی "گَوز و گِردَکان" و مزارع متنوع آن باعث نشاط و علاقه در بازدیدکنندگان از محل می‌گردد.

در ۲ کیلومتری این دره ییلاقی و در طول مسیر جاده اصلی ایلام به دره شهر جنگل انبوه و زیبای "مِله پَنجاو" زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

دره هفتاو میشخاص با باغات و مزارع خود یکی از مناطق سرسبز و دیدنی و نیز پردرآمد استان بوده که محصولات آن کیفیت مطلوبی داشته و در داخل و خارج استان بفروش می‌رسد و باعث رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

شهرستان ایلام دارای مناطق گردشگری دیگری از جمله مله پنجاب، پشت سد ایلام و سایر اماکن زیبای دیگری در خود قرار داده که می‌طلبد مسافران نوروزی در این ایام از آنها بازدید کنند.

منبع: فارس

کدخبر: 880077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟